Câte autostrăzi se construiesc în România? Harta şoselelor de mare viteză până în 2028
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/04/Cate-autostrazi-se-construiesc-in-Romania.jpeg)
În următorii ani, România se pregătește să recupereze decalajele majore în ceea ce privește infrastructura rutieră, cu accent pe finalizarea unor tronsoane-cheie care vor conecta regiunile importante ale țării prin autostrăzi moderne. Harta șoselelor de mare viteză începe să capete contur clar, iar până în 2028, se estimează că vor fi dați în folosință peste 160 de kilometri noi de autostradă.
Sibiu – Pitești și Sibiu – Făgăraș, proiecte strategice
Anul 2025 va aduce o nouă porțiune de autostradă pe traseul Sibiu – Pitești. Este vorba despre 14,58 kilometri între Curtea de Argeș și Pitești (tronsonul 5, partea a doua), care se vor adăuga celor 15,77 kilometri deja deschiși în decembrie 2024 între Bascov și Băiculești. Proiectul complet Sibiu – Pitești este împărțit în mai multe tronsoane, aflate în diverse stadii de execuție.
Tronsonul 2, între Boița și Cornetu (31,33 km), are termen de finalizare în 2028, în timp ce tronsoanele 3 și 4 – între Cornetu și Tigveni (37,4 km) și între Tigveni și Curtea de Argeș (9,86 km) – ar trebui să fie finalizate în 2027. Dacă toate termenele vor fi respectate, până în 2028, România va avea o legătură de mare viteză complet funcțională între Sibiu și Pitești, consolidând astfel conexiunile rutiere dintre Transilvania și sudul țării.
Un alt proiect major în regiune este autostrada Sibiu – Făgăraș, construită integral de compania turcească Makyol Insaat. Firma, aflată la prima lucrare de acest gen în România, are în execuție toate cele patru tronsoane, cu o lungime totală de peste 68 km. Cele mai multe segmente sunt programate pentru finalizare în 2028, cu excepția tronsonului 3, care ar trebui să fie gata în 2027.
Totuși, proiectul nu este lipsit de provocări. Specialiștii CNAIR avertizează că zona este complexă din punct de vedere geologic și climatic. Pe unul dintre tronsoane a fost descoperit un filon de sare sub un pasaj, ceea ce ridică riscuri tehnice similare cu cele din trecut, precum prăbușirea podului de la Nistorești. De asemenea, climatul montan aduce diferențe mari de temperatură și ierni severe, care pot afecta ritmul lucrărilor.
Autostrada Moldovei: A7 prinde viteză
Un alt proiect vital pentru echilibrarea dezvoltării regionale este Autostrada Moldovei (A7), care va lega Ploieștiul de Pașcani, traversând întreaga zonă estică a țării. Aceasta este considerată una dintre cele mai ambițioase inițiative rutiere din România.
Segmentul Ploiești – Buzău este în lucru, iar unele loturi sunt avansate, cu șanse mari de finalizare până în 2025. Buzău – Focșani și Focșani – Bacău sunt și ele în execuție, cu termene estimate în perioada 2026-2027, în funcție de complexitatea lucrărilor. Pentru tronsonul Bacău – Pașcani, contractele au fost deja semnate, iar șantierele sunt pregătite să fie deschise în 2025. Finalizarea întregii A7 este programată pentru 2027-2028, iar odată realizată, aceasta va asigura o legătură esențială între Moldova și restul țării.
Cu toate aceste proiecte în derulare, România face pași concreți spre modernizarea rețelei de transport. Dacă termenele vor fi respectate, harta autostrăzilor va fi semnificativ mai densă până în 2028, oferind un impuls major economiei și conectivității între regiunile istorice ale țării.