Când trebuie schimbat filtrul de particula la mașină, când se repară. Câți kilometri rezistă DPF-ul, cum îi prelungești viața
Filtrul de particule, cunoscut și sub denumirea de DPF (Diesel Particulate Filter), este o componentă esențială pentru mașinile moderne, atât diesel cât și pe benzină. Rolul său este de a reduce emisiile nocive prin captarea și arderea particulelor rezultate din procesul de combustie. Cu toate acestea, DPF-ul are o durată de viață limitată și necesită întreținere și, eventual, înlocuire.
Durata de viață a filtrului de particule DPF
Durata de viață a unui filtru de particule variază în funcție de stilul de condus și de tipul de motor. În general, un DPF poate rezista între 100.000 și 300.000 de kilometri. Cu toate acestea, majoritatea filtrelor au o durată medie de viață de aproximativ 200.000 de kilometri. Factori precum condusul în oraș, unde opririle frecvente și viteza redusă sunt comune, pot scurta considerabil durata de viață a DPF-ului, deoarece nu permite filtrului să se regenereze eficient.
Pentru a preveni înfundarea DPF-ului, este recomandat să conduci mașina la turații mai mari și să faci drumuri mai lungi, astfel încât filtrul să poată efectua procesul de regenerare. Regenerarea este procesul prin care filtrul arde particulele acumulate la temperaturi foarte ridicate, curățându-se astfel.
Simptomele unui filtru de particule înfundat
Un filtru de particule înfundat poate duce la o serie de probleme de funcționare a motorului, inclusiv:
- Aprinderea martorului de la motor pe bord;
- Scăderea puterii și a cuplului motorului;
- Creșterea consumului de combustibil;
- În unele cazuri, motorul poate să nu mai funcționeze deloc.
Pentru a preveni aceste probleme, este esențial să urmezi recomandările producătorului cu privire la întreținerea și utilizarea DPF-ului.
Cum prelungești viața DPF-ului
Pentru a prelungi durata de viață a filtrului de particule, este recomandat să urmezi câteva practici simple:
- Condusul la turații mai mari: Mergi cu mașina la turații mai mari și pe drumuri mai lungi pentru a permite filtrului să se regenereze.
- Evitarea condusului predominant în oraș: Dacă este posibil, evită să conduci prea mult în oraș, unde viteza și turația sunt reduse.
- Utilizarea unui combustibil de calitate: Folosește combustibil de calitate pentru a reduce acumularea de particule în filtru.
- Nu opri motorul în timpul regenerării: Dacă filtrul este în plin proces de regenerare, nu opri motorul, deoarece acest lucru poate întrerupe procesul și poate duce la înfundarea filtrului.
Înlocuirea și curățarea DPF-ului
Atunci când filtrul de particule ajunge la finalul ciclului de viață, trebuie înlocuit. Înlocuirea DPF-ului poate fi costisitoare, prețurile variind între 500 și 1000 de euro sau chiar mai mult, în funcție de modelul mașinii și de producătorul filtrului.
Există și opțiunea de a curăța filtrul de particule, fie prin regenerare pasivă, fie prin curățare chimică într-un service autorizat. Regenerarea pasivă implică conducerea mașinii la turații mai mari pentru a permite filtrului să ardă particulele acumulate. Curățarea chimică utilizează substanțe speciale pentru a dizolva depunerile din filtru, dar trebuie realizată de profesioniști pentru a fi eficientă.
Filtrul de particule este esențial pentru reducerea emisiilor nocive ale mașinii tale, dar necesită întreținere regulată și utilizare corespunzătoare pentru a funcționa eficient. Înțelegerea modului în care funcționează DPF-ul și adoptarea unor practici de condus adecvate pot prelungi durata de viață a acestuia și pot preveni costurile mari de înlocuire. Educația financiară și tehnică în ceea ce privește întreținerea mașinii tale te poate ajuta să economisești bani și să contribui la protejarea mediului.