Jany Holt, născută Ruxandra Ecaterina Vlădescu Olt, pe 13 mai 1909, în București, a fost o actriță de origine română, care a lucrat în principal în cinematografia franceză.
Ea s-a căsătorit cu actorul francez Marcel Dalio în 1936, divorțând în 1939. În 1940, Holt s-a căsătorit cu autorul Jacques Porel, fiul actriței Gabrielle Réjane și al regizorului Paul Porel. Holt și Porel au rămas în Franța în timpul ocupației naziste. În acea perioadă, Holt a continuat să joace în filme, în timp ce lucra și cu Rezistența Franceză, primind mai târziu Croix de Guerre de la generalul de Gaulle.
Ecaterina Ruxandra a plecat la Paris la doar 15 ani, să studieze comeţul, după dorinţa părinţilor săi. Tânăra era atrasă însă de lumea teatrului şi a abandonat cursurile de economie, în favoarea celor de arte dramatice, la şcoala lui Charles Dullin. Şi-a făcut debutul în lumea teatrului cu roluri mici, dar a ajuns o mare vedetă în Franța.
Holt a apărut între 1931 și 1995 în peste 40 de filme și producții de televiziune și a cucerit cinematografia franțuzească în perioada interbelică, fiind una dintre cele mai apreciate actrițe din Franța. În anul 1936, a fost distribuită în „La créature”, de Ferdinand Bruckner. Deşi în acelaşi spectacol apăreau trei nume consacrate de actriţe franceze, românca s-a evidenţiat graţie talentului deosebit şi aspectului fizic aparte. De atunci, a jucat în producții importante, alături de nume consacrate ale vremii.
Jany Holt a avut noroc că și-a început cariera de actorie în anii 1930, una dintre cele mai bogate perioade din cinematografia franceză. Dar în 1943 Holt a avut cel mai mare rol al ei în film, în remarcabilul debut regizoral al lui Robert Bresson, Les Anges du Péché (Îngerii păcatului). Holt o interpretează pe Thérèse, o fostă prizonieră care s-a refugiat într-o mănăstire după ce l-a ucis pe bărbatul responsabil pentru închisoarea ei pe nedrept.
De asemenea, cariera sa a însemnat și teatru şi, mai târziu, a debutat ca productoare de filme de televiziune. Cu profilul ei destul de ascuțit, silueta slabă și părul roșu, Holt nu avea de gând să obțină niciodată rolurile unei femei sobre. În schimb, și-a găsit punctul forte jucând personaje triste, ușor nevrotice. Cu toate acestea, în Un Grand Amour de Beethoven (1937) de Abel Gance, ea a portretizat-o pe „iubita nemuritoare” a compozitorului, care îl ignoră, preferând să se căsătorească cu un conte. Beethoven a fost interpretat de puternicul actor Harry Baur, împăratul nebun Rudolf al II-lea în Le Golem (1936) de Julien Duvivier, în care Holt o interpreta pe fiica rabinului de care monstrul se îndrăgostește.
Marcel Dalio, care a jucat în ambele filme, a fost sedus de „frumoșii ochi ușor înfundați și obrajii scobiți” ai lui Holt. S-au pregătit să se căsătorească, dar părinții ei au cerut ca evreul Dalio să se convertească la catolicism. El a refuzat: „Singurul meu Dumnezeu este teatrul”, a declarat el. Curând s-au căsătorit într-o ceremonie civilă.
Căsătoria cu Dalio a durat trei ani, până când ea s-a îndrăgostit de Jacques Porel, fiul lui Gabrielle Réjane, una dintre cele mai cunoscute interprete pe scena franceză, la începutul secolului al XX-lea. Porel a descris-o astfel: „Părul ei este ca un foc triumfător. În fiecare zi, oferă un spectacol neobișnuit, aliat cu simplitatea perfectă. Are o personalitate strălucitoare”.
În cel de-al Doilea Război Mondial, actriţa cu origini românești s-a implicat în Mişcarea de Rezistenţă. În iunie 1945, pentru meritele sale a fost decorată de generalul de Gaulle cu ordinul Crucea de Război. Actriţa şi-a reluat activitatea după război, continuând să aibă apariţii pe marele ecran.
A fost o artistă longevivă, cariera ei luând sfârșit tocmai când avea 94 de ani. Jany Holt a murit din cauze naturale, în Neuilly-sur-Seine, Franța, în 2005, la vârsta de 96 de ani.