Pe ce cheltuie românii de Crăciun: N-avem bani, dar „aruncăm” cu ei pe fereastră de sărbători
Potrivit unui sondaj realizat de Klarna, un fintech, se arată că 49% dintre români intenționează să aloce cea mai mare parte a bugetului lor pentru cadouri, în timp ce 30% dintre aceștia vor investi în principal în alimente. Aceste procente sunt consistente și în comparație cu datele din 2022, când 50% au alocat bani pentru cadouri și 33% pentru alimente.
Pe ce cheltuim de sărbători
În contrast, studiul indică faptul că românii au intenția de a cheltui cel mai puțin pe articole de modă sau frumusețe, precum și pe evenimente sociale. Doar 1% dintre respondenți au prioritizat moda, în timp ce doar 2% au ales evenimentele sociale.
Datele relevă că 68% dintre români sunt îngrijorați de situația lor financiară în timpul sărbătorilor, iar 76% recunosc că o creștere generală a prețurilor pentru bunuri și servicii influențează modul în care își planifică achizițiile pentru sezon, determinându-i să își propună reducerea cheltuielilor.
Din rândul acestor respondenți, 62% caută produse accesibile din punct de vedere financiar, 59% intenționează să își reducă cheltuielile pentru produsele neesențiale, în timp ce 56% își vor organiza mai eficient meniul sărbătorilor pentru a evita risipa alimentară. Alte măsuri de gestionare a bugetului includ cumpărarea unui număr mai mic de produse (44%), achiziționarea produselor aflate la reducere (32%) și evitarea decorațiunilor de Crăciun cu un consum ridicat de energie (31%).
Câți bani cheltuie românii pe cadourile de Crăciun, cât își permit să dea. Multe sume sunt mai mici față de 2022
Chiar și cu îngrijorări financiare, românii păstrează un entuziasm evident: 41% dintre respondenți apreciază sezonul sărbătorilor, iar aceeași proporție de 41% așteaptă cu nerăbdare Crăciunul pe tot parcursul anului. În plus, în timpul acestui sezon, 71% dintre respondenți declară că se simt plini de bucurie. Pentru 52% dintre români, Crăciunul aduce speranță, iar 49% sunt entuziasmați de sezonul care urmează.
Informațiile au fost extrase din cercetarea de piață realizată de Klarna în colaborare cu Nepa și au implicat un eșantion de 1.016 respondenți, cu dimensiuni reprezentative la nivel național.
Cei mai mulți români nu o duc foarte bine din punct de vedere financiar, iar sezonul cadourilor nu face decât să pună și mai multă presiune pe bugetul familiei. O nouă analiză te ajută să înțelegi mai bine realitatea românească în perioada Crăciunului și, mai ales, ce cadouri își doresc copiii în funcție de vârstă.
Studiul realizat de ClubulCopiilor.ro atrage atenția asupra perioadei prin care trecem din perspectivă financiară. Pe de o parte, avem copiii care abia așteaptă magia Crăciunului și cadourile asociate în mod uzual cu această perioadă. De partea cealaltă a ecuației sunt părinții îngrijorați că fie nu au bugete foarte generoase pentru cadouri, fie nu înțeleg foarte bine dorințele și maturitatea copiilor pe care îi au în casă.
Vezi și: Instagram îți dă „primă de Crăciun”. Cum o primești, ce condiții trebuie să îndeplinești