Noi scumpiri în România. Produsele ale căror prețuri ar putea crește cu până la 50%
Noi scumpiri ar putea fi înregistrate în România. Prețurile unor produse pe care unii dintre români le cumpără în fiecare zi ar putea crește cu până la 50%.
Produsele ce s-ar putea scumpi cu până la 50%
În contextul în care se desfășoară discuții în coaliție despre creșteri de taxe și introducerea uneia pentru băuturile răcoritoare, Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR) a avertizat că impactul direct al unei posibile accize va determina o creștere directă a prețului mediu pe litru la raft între 20 – 25% și până la 50% pentru băuturile în ambalaje la peste 2,5l.
”Posibila suprataxare a băuturilor răcoritoare cu zahăr în contextul noilor ajustări fiscale analizate de Guvern se va resimți direct în buzunarul consumatorului”, a menționat Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare.
Președintele ANBR, Alice Nichita, a amintit că cea mai recentă măsură de acest gen, introdusă cu doar șase uni în urmă, este mărirea cotei de TVA de la 9 la 19%, aceasta aplicându-se doar pentru băuturile răcoritoare, cu sau fără zahăr.
”Această măsură profund discriminatorie a determinat deja o scădere a pieței de aproximativ 6% și o nouă taxă adresată doar producătorilor de băuturi răcoritoare pune o presiune greu de gestionat de către orice companie”, a spus președintele ANBR.
Avertisment referitor la această măsură
Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare a avertizat că măsura ar pute avea drept consecință reducerea veniturilor virate la bugetul de stat.
”Estimăm o scădere a volumelor de vânzări care va conduce la o diminuare cu 52 milioane euro a TVA-ului achitat la bugetul de stat, la care se adaugă scăderea pe lanțul de valoare a taxelor și impozitelor plătite, pornind de la furnizorii de materii prime (ingrediente, ambalaje), partenerii comerciali, până la industria Horeca”, a transmis Asociația.
În perioada 2017-2020, industria de băuturi răcoritoare a contribuit direct la bugetul de stat cu peste 416 milioane euro reprezentând TVA și impozite indirecte, conform unui studiu din 2022 făcut de Deloitte România. În plus, a susținut în medie, anual, peste 70.000 de locuri de muncă, prin efect direct, indirect și indus.
Potrivit Asociației, consecințele ar putea fi resimțite de tot lanțul de valoare, de la fermierii care cultivă sfecla de zahăr în România, până la magazine, baruri și restaurante, inclusiv prin pierderi de locuri de muncă.