Uber, Bolt, Free Now, toate sunt vizate: ce se întâmplă cu serviciile de ride-sharing din România

Uber, Bolt, Free Now, toate sunt vizate: ce se întâmplă cu serviciile de ride-sharing din România

Într-o perioadă în care tot mai mulți clienți sunt dezamăgiți de practica șoferilor care tot anulează curse pe Uber, Bolt sau Free Now, autoritățile române s-au gândit la un mecanism pentru descurajarea fenomenului. În plus, vor fi impuse o serie de reguli noi, iar Consiliul Concurenței se află în spatele inițiativei.

Consiliul Concurenței a luat decizia de a interveni cu mai multe proiecte menite să reglementeze transportul alternativ, ride-sharing și ride-hailing, din România. Ideea de bază este impunerea unor standarde care au ca scop protejarea sporită a drepturilor utilizatorilor. Lista este una destul de lungă, dar include transparența tarifelor și a algoritmilor de calcul pentru preț, respectiv penalizarea financiară a șoferilor care anulează curse – nu doar a clienților.

Consiliul Concurenței versus Uber, Bolt și Free Now

În contextul în care costul unei curse pe Uber, Bolt sau Free Now este calculat pornind de la un preț standard și un multiplicator dinamic, a cărui valoare variază în funcție de mai multe referințe, Consiliul Concurenței își dorește ca utilizatorii serviciului, șoferi și pasageri, să aibă parte de notificări legate de modificare tarifului.

Cu această ocazie, autoritatea română a atras atenția și asupra practicii tarifelor standard diferențiate pe anumite intervale orare, considerate de vârf. Aceasta poate reprezenta un comportament netransparent și potențial înșelător pentru pasageri. Alternativa este să se păstreze doar multiplicatorul de tarif, dar acesta să fie aplicat transparent.

Tot vizavi de transparență, Consiliul Concurenței speră ca și clienții, la fel ca șoferii, să aibă în interfață demarcate zonele cu tarif dinamic. Astfel, știi că dacă mergi 100 de metri mai încolo vei beneficia de o cursă semnificativ mai ieftină. Nu în ultimul rând, anularea curselor trebuie taxată de ambele părți, nu doar a clienților, pentru a evita situația neconfortabilă în care 3-4 șoferi îți anulează cursa.

Pentru a îmbunătăți serviciile de transport de persoane, autoritatea de concurență recomandă implementarea unei soluții de mobilitate urbană (incluzând și o aplicație mobilă), care să integreze, pe lângă serviciile de taxi și cele de transport alternativ, și alte opțiuni de transport urban. Aplicația ar putea oferi și opțiuni de plată pentru unele tipuri de servicii gestionate direct/indirect de autorități (ex. transportul public de suprafață, transportul subteran și chiar transportul feroviar – la nivel național). Implementarea unei astfel de aplicații necesită o abordare unitară la nivel național.

Citește și: