Concret, Executivul a introdus o nouă condiție pentru eliberarea cărții de identitate a vehiculului.
„În cazul în care vehiculul rutier provine din ţări membre UE, solicitarea (depusă la Registrul Auto Român – n.red.) este realizată direct sau prin împuternicit, de către persoana care a efectuat achiziția intracomunitară a vehiculului” se arată în OUG 120/2021.
Pe lângă dovada de circulație, achizitorul intracomunitar sau împuternicitul legal al acestuia va trebui să prezinte şi „documentele de provenienţă”, adică factura, dacă maşina s-a achiziţionat de la un dealer autorizat sau un contract de vânzare-cumpărare, dacă tranzacţia s-a realizat cu o persoană fizică.
Drept urmare, cine vrea să-și cumpere o maşină rulată din spaţiul comunitar nu o mai poate achiziţiona de la intermediarii care îşi făceau de cap pe acest tronson de piaţă, ci trebuie să se deplaseze personal în ţara de provenienţă a autoturismului.
Practic, Guvernul a modificat legea și a adoptat acest OUG pentru a putea aplica prevederile unei Directive a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice.
Statul consideră că pierde bani
Un alt motiv a fost faptul că statul pierde bani de pe urma unor astfel de tranzacții.
”Întrucât combaterea fraudei în domeniul comerțului cu autoturisme rulate de proveniență intracomunitară reprezintă una dintre liniile prioritare de acțiune la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cazuistica a demonstrat că prejudiciile cauzate bugetului general al statului sunt semnificative și, în multe cazuri TVA rămâne nerecuperabilă”, se arată în OUG 120/2021.
La finalul anului trecut, procurorii şi poliţiştii au efectuat percheziţii la samsarii de maşini din Bucureşti şi din mai multe judeţe din ţară. La vremea respectivă existau indicii că 3.000 de autoturisme au fost aduse din Germania, Olanda şi Belgia fără ca statul român să încaseze taxele aferente pentru aceste tranzacţii.
Prejudiciul estimat se ridica la şase milioane de euro.