Honda și Sony trec la treabă: când apare prima mașină electrică a celor doi producători
Honda și gigantul japonez de electronice Sony pariază mult pe viitorul vehiculelor electrice, plănuind să producă noul lor vehicul electric dezvoltat în comun la o fabrică Honda din America de Nord și să îl livreze clienților în 2026.
De asemenea, Sony Honda Mobility intenționează să exporte vehiculul electric în Japonia din America de Nord. Se are în vedere și o lansare pentru Europa, dar nu a fost stabilit niciun plan.
Directorii au descris viitorul EV ca un model cu valoare adăugată ridicată care va incorpora o mulțime de tehnologii noi de la Sony, inclusiv sisteme de divertisment, software avansat și o mulțime de senzori.
Comerțul cu amănuntul se va concentra în jurul vânzărilor online, în urma experienței Honda cu acest model în Japonia. Diverse planuri de piață de schimb și de service sunt încă în considerare, a spus Honda.
Lansarea acordă prioritate Americii de Nord, una dintre cele mai importante piețe Honda, pentru că SUA avansează rapid în dezvoltarea vehiculelor electrice și acceptarea pe piață.
Stimulentele și reglementările prietenoase cu vehiculele electrice, precum cele din California, au jucat și ele un rol.
„Motivul pentru care am ales America de Nord este pentru că este mai avansată”, a declarat Yasuhide Mizuno, CEO al noii companii mixte, în timp ce a anunțat calendarul la o conferință de joi.
„Cred că America de Nord este o piață cu multă putere de cumpărare”, a spus el. „Electrificarea variază de la stat la stat, dar este important pentru noi să lansăm produsul nostru pe piețe precum California.”
Se acordă prioritate unei regiuni
Sony Honda Mobility nu exclude cândva producția în Japonia. Dar pentru moment, America de Nord va fi principala bază de producție și vânzări.
Livrările pe piața de origine a Honda vor începe în a doua jumătate a anului 2026, făcând din noul EV un export rar de fabricație americană, expediat în Japonia, de un brand japonez.
Sony Honda Mobility va începe să preia comenzi pentru noua mașină în prima jumătate a anului 2025.
Legătura este prima colaborare majoră între două mărci japoneze emblematice din industrii diferite pentru a face față provocărilor noii mobilități într-o industrie auto aflată sub asediul schimbărilor. Prin valorificarea punctelor forte a două puteri, ar putea fi o ripostă eficientă la interlocuții străini, cum ar fi Tesla sau Apple, care nu au ajuns încă în inter-industrie într-un mod atât de formal.
„Ne-am dori să formăm această companie ca un nou producător auto complet diferit de orice altceva”, a spus Mizuno la briefing-ul de la Tokyo. „Scopul nostru nu este să devenim un producător de mașini obișnuit, ci să devenim o nouă companie de tehnologie de mobilitate centrată pe tehnologia software.”
Noua societate mixtă a tachinat un videoclip cu o machetă sau un concept al viitoarei mașini, sugerând că va fi afișat pe 4 ianuarie la Consumer Electronics Show din Las Vegas. Dar Mizuno a refuzat să detalieze detaliile noului vehicul – inclusiv volumul de vânzări vizat, prețul și stilul caroseriei.
„Un produs cu valoare adăugată mare este ceea ce ne uităm, așa că nu este ca și cum ne uităm la producția de masă”, a spus Mizuno. Dar el a echivalat „cu valoare adăugată ridicată” cu ofertele de top, cum ar fi sedanul premium Honda Legend, care are un sistem de conducere autonom de Nivel 3 în Japonia.
Honda va fi responsabilă de producție și achiziții, a spus el. Dar Mizuno nu a spus ce fabrică de asamblare va face vehiculul sau cine va furniza bateria. Proiectul va valorifica lanțul de aprovizionare existent al Honda, iar partenerii actuali de baterie, inclusiv LG și General Motors, care are un sistem de baterii propriu numit Ultium, sunt în considerare, a spus el.
Ambiții mari
Vestea de la Tokyo vine după ce Honda a anunțat în SUA că va crea un centru de producție de vehicule electrice în Ohio, deoarece se dublează pentru un viitor complet electric.
Aceste planuri includ construirea unei fabrici de baterii împreună cu partenerul său sud-coreean LG, la un cost de 3,5 miliarde de dolari și cheltuirea a 700 de milioane de dolari suplimentari pentru a readapta trei fabrici din stat pentru a produce vehicule electrice.
Cu sediul în Tokyo, joint venture-ul 50-50 dintre Sony și Honda a fost anunțat la începutul acestui an. Izumi Kawanishi, un vicepreședinte executiv al Sony, este COO-ul său. Mizuno vine de la Honda.
Partenerii susțin că Sony Honda Mobility va combina experiența Honda în inginerie și producție de vehicule, împreună cu competența sa în furnizarea de servicii post-vânzare, cu punctele forte ale Sony în imagini, detecție, telecomunicații și divertisment.
Honda, aflată în mijlocul unei transformări corporative radicale, a declarat în aprilie că va investi 5 trilioane de yeni (37,16 miliarde de dolari) în următorii 10 ani în electrificare, deoarece va lansa 30 de vehicule complet electrice la nivel global și va construi capacitatea de producție pentru 2 milioane de vehicule electrice anual până la 2030.
Honda vrea să renunțe la arderea și să treacă la sisteme de propulsie pur electrice până în 2040.
În detalierea strategiei, Honda a spus că își va muta, de asemenea, afacerea de la vânzările nerecurente de hardware către vânzările recurente de servicii care combină hardware și software.
Face parte din noua platformă EV definită de software, denumită e:Architecture, pe care compania o va lansa în 2026 pentru a sprijini următoarea generație de mașini electrice cu baterii mari de la Honda.
Honda se așteaptă să fie pregătită să furnizeze 800.000 de vehicule electrice în America de Nord până în 2030.
Sony va fi responsabil pentru majoritatea sistemelor bazate pe cloud, electronice, software și infotainment ale mașinii, precum și pentru senzorii care ajută la furnizarea unor niveluri mai ridicate de conducere automată.
Kawanishi a agățat biblioteca mamut de filme, muzică și fotografii a Sony ca o bogăție de conținut care putea fi servit din mers. Conducerea automată va face din automobile un loc mai viabil pentru vânzarea unor astfel de servicii, deoarece oamenii predau din ce în ce mai mult sarcinile de conducere computerului mașinii.
„Ceea ce va fi important este domeniul software”, a spus Kawanishi, subliniind potențialul pentru noi fluxuri de venituri. „Trebuie să adăugăm valoare și aici ne vom pune accentul.”