01 iul. 2022 | 09:00

Creșterea TVA-ului, o lovitură pentru producătorii de răcoritoare: cum ar putea crește inflația, un șoc pentru români

ACTUALITATE
Creșterea TVA-ului, o lovitură pentru producătorii de răcoritoare: cum ar putea crește inflația, un șoc pentru români

În această săptămână, Codul Fiscal din România a suferit o serie de schimbări importante. Deși intențiile din spatele acestor măsuri au fost de a aduce bani la buget, realitatea este semnificativ mai complicată decât pare la prima vedere. Dacă ar fi să asculți argumentele industriilor afectate, de fapt, statul român și-a bătut cuie în talpă, iar consecințele vor fi dezastruoase, atât pentru piața de desfacere, cât și pentru noi, cumpărătorii, prin creșterea inflației.

Cel mai recent ”protest” la adresa modificărilor din Codul Fiscal a venit din partea ANBR – Asociația Națională a Băuturilor Răcoritoare. Aceasta este menită să reprezinte interesele producătorilor de la nivel local în interacțiunea cu statul român și a venit la înaintare cu mai multe argumente legate de creșterea TVA-ului cu 10%, de la 9 la 19%, pentru băuturile cu zahăr. Oficialii din spate au încercat să explice cu argumente clare că o astfel de scumpire fabuloasă, 10% peste noapte, va veni ca un șoc la adresa industriei și, inevitabil se va reflecta într-o creștere semnificativă a inflației.

Ce înseamnă majorarea TVA-ului cu 10 procente pentru români, dar pentru Guvern

Ca referință, în România, există nu mai puțin de 15 fabrici care produc băuturi răcoritoare și exportă în 10 țări străine, pe lângă faptul că livrează pe meleaguri mioritice. În mod previzibil, acestea vor fi cele mai grav afectate de o creștere a TVA-ului până la 19% pentru băuturile răcoritate cu zahăr. Giganți precum Coca Cola sau Pepsi vor înregistra de asemenea o scădere a încasărilor, profitului, dar când cifra de afaceri este mai mare, treci mai ușor peste o astfel de lovitură.

Trecând însă peste detaliile de fond, importantă este explicația vizavi de consecințele financiare dezastruoase pentru români ce vor rezulta din noul Cod Fiscal. „Măsură este una discriminatorie, pentru că vizează o singură categorie din produsele de bază care alcătuiesc coșul zilnic al românilor, și anume băuturile răcoritoare. Măsura ar penaliza tocmai o industrie cu o rată a colectării taxelor și impozitelor foarte bună și cu evaziune fiscală zero, afectând inclusiv atractivitatea sa ca angajator. În plus, un TVA mai mult decât dublu pentru băuturile răcoritoare va avea efecte negative asupra ratei inflației, aflate deja la cote îngrijorătoare, în principal din cauza creșterii prețurilor la produsele alimentare”, a explicat, într-un răsouns acordat Economica, Adelina Țînțariu, Director Executiv ANBR.

Dacă am învățat ceva din trecut, conform datelor ANBR, în 2010, la ultima majorare de TVA cu 5% (nu 10% ca în prezent), vânzările de băuturi răcoritate au scăzut cu 50% în prima lună. Nu mai puțin de 5 ani au fost necesari pentru ca industria locală din acest domeniu să-și revină, iar revenirea completă s-a produs abia în contextul introducerii cotei de TVA de 9% pentru alimentele de bază, în 2015.

„Dacă acum se ia în calcul o creștere cu 10 puncte procentuale peste noapte, fără o consultare publică, fără o consultare a industriei și fără un studiu de impact prealabil, această măsură ar reprezenta un adevărat șoc, care va avea un impact sever asupra industriei de băuturi răcoritoare, dar nu numai. Din păcate, cel mai mult vor avea de suferit consumatorii, aflați deja într-o situație dificilă și care simt în propriile buzunare efectele inflației tot mai mari în fiecare zi”, mai spune Țînțariu.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele