Banii ”ascunși” în spatele podcasturilor cu milioane de fani: reclamele netransparente sunt doar vârful piramidei

Banii ”ascunși” în spatele podcasturilor cu milioane de fani: reclamele netransparente sunt doar vârful piramidei

Mulți dintre noi urmăresc podcasturi și aproape orice vedetă importantă din România are un podcast sau a fost invitată la unul sau mai multe. Din păcate, reglementările financiare din spatele acestui mediu vizual sunt, aproape de fiecare dată, inexistente, chiar dacă influențează milioane de oameni.

Indiferent care este podcastul tău preferat, din momentul în care a strâns un număr semnificativ de abonați, sunt șanse mari să aibă în spate o sumedenie de sponsori, unii mai puțin evidenți decât alții. O sticlă de apă sau whisky de pe masă are mari șanse să fie acolo ”pe bani”. Nu te-ai aștepta însă ca invitații să fie acolo tot contra cost, în sensul că dau bani ca ”să pară prieteni” cu gazda. Realitatea este însă mai supărătoare decât ai crede.

Podcasturile, surse de foarte mulți bani, de la un punct

Conform datelor unei investigații realizate de Bloomberg, a devenit o practică foarte comună ca invitații la podcasturi să plătească sume generoase de bani pentru ajunge în fața publicului din spațiul online. Unii ajung să plătească până la 50.000 de dolari pentru acest privilegiu, în contextul în care majoritatea privitorilor sunt convinși că ceea ce văd ”pe sticlă” este o relație adevărată de prietenie, iar acei invitați sunt acolo pentru că oferă ceva relevant pentru fanii celui care deține podcastul.

Guestio este o platformă pentru astfel de afaceri, iar în ultimele șase luni, tranzacțiile au explodat. Patru podcasteri au făcut 20.000 de dolari din taxarea invitaților, în timp ce unul a făcut 50.000 de dolari. Unul dintre cele mai profitabile show-uri din această practică este Entrepreneurs on Fire, cu o medie de 3500 de dolari de la invitați, pe lângă bani făcuți din plasare de produse.

Din păcate, nu este foarte clar cât de răspândită este această practică în industrie și, mai ales, câți români fac așa ceva în cazul celor mai populare podcasturi din România. În schimb, încercând să identifice un trand, cei de la Bloomberg au ajuns la concluzia că cei mai mulți bani se fac din podcasturile despre afaceri, criptomonede și wellness. Partea tristă este că nu încalcă nimeni legislația în vigoare pentru astfel de practici, doar ajung să înșele încrederea privitorilor.