09 iun. 2022 | 10:35

Ascensiunea terapiei digitale: rezonăm mai bine cu un psiholog sau cu un algoritm de inteligență artificială?

ACTUALITATE
Ascensiunea terapiei digitale: rezonăm mai bine cu un psiholog sau cu un algoritm de inteligență artificială?

Cu toții înțelegem că interacțiunile digitale pot fi lipsite de căldură și empatie umană. Dar sunt momente și situații în care distanța și anonimatul sunt un plus. A face față provocărilor relațiilor intime, nu este deloc surprinzător, este una dintre ele.

O poveste în acest sens este despre Sachin Raoul care a înființat aplicația de terapie sexuală și relațională Blueheart în 2019, după ce a depistat o piață sub-aprovizionată, Sfântul Graal pentru antreprenorii din tehnologie. Antreprenorul studiase la UCL și Cambridge și era hotărât să construiască o afacere tehnologică orientată spre scop. Raoul căuta, de asemenea, ajutor cu probleme sexuale, iar găsirea de sfaturi profesionale și terapie s-a dovedit complicată, consumatoare de timp și prohibitiv de costisitoare. Personalul și profesionalul s-au aliniat într-o oportunitate perfectă.

Cheia a fost înțelegerea dacă tehnologia digitală ar putea funcționa ca instrument terapeutic.

„Am făcut cercetări asupra modului în care a fost folosit în spațiile adiacente, cum ar fi anxietatea și depresia”, spune Raoul, „și a fost clar că instrumentele pur digitale pot fi la fel de eficiente, dacă nu mai eficiente decât terapia față în față”.

Anonimitatea digitală a fost esențială pentru atractivitatea și, eventual, chiar eficacitatea unui număr de instrumente inteligente de sănătate mintală. Chiar dacă stigmatul în jurul recunoașterii luptelor pentru sănătatea mintală se risipește rapid, mulți oameni se simt în mod clar mai confortabil să le abordeze cu un bot alimentat de inteligență artificială, mai degrabă decât cu un terapeut real.

Astfel, Raoul trebuia să știe dacă aceste instrumente digitale ar putea fi aplicate problemelor relaționale și sexuale, un domeniu în care distanța ar putea avea și mai mult teren. Dr. Katherine Hertlein, din SUA, redactor-șef al Journal of Couple and Relationship Therapy, a insistat că ar putea.

„Am luat legătura și ea a spus: „Acest lucru se poate face cu siguranță și sunt dispusă să-mi acord timpul pentru a vă ajuta să îl dezvoltați”. Ea s-a alăturat companiei imediat”.

Cu Hertlein la bord, Raoul s-a mișcat rapid. Apoi a urmat un program de accelerare, achiziționarea unui cofondator dezvoltator și strângerea de finanțare. Aplicația a fost disponibilă în două luni și în șase luni a beneficiat de finanțare de început de un milion de lire sterline. PROfounders Capital a fost investitorul principal al Blueheart.

„Blueheart ne-a remarcat imediat”, spune Rogan Angelini-Hurll, fondatorul PRO. „Există mult zgomot pe piața de wellness și de „auto-îmbunătățire”, dar foarte puține oferte se concentrează pe soluții bazate pe dovezi care se potrivesc cu eficacitatea terapiei. Ceea ce ne-a încântat cu adevărat a fost că Blueheart oferă o piață enormă, dar invizibilă, care nu este deservită de nimeni altcineva. Este un produs cu adevărat revoluționar și ajută un număr mare de oameni”.

Terapiile digitale, preferate în detrimentul psihologilor

Raoul spune că aplicațiile Blueheart oferă o „versiune digitală a ceea ce ai face cu un terapeut uman”. Utilizatorii completează un formular de evaluare pe care o IA îl folosește pentru a dezvolta o diagramă de bază, un plan de terapie și ținte.

„Ne uităm la opt markeri diferiți, de la comunicare la intimitate fizică, și asta indică exact care vor fi zonele de focalizare. Planul de terapie este încărcat în aplicație și acesta te vor conduce prin exerciții în care suntem încrezători că vor funcționa pentru tine”, spune Raoul.

Ca referință, prețul este în prezent de 20 GBP pe lună sau 10 GBP pe lună dacă vă înscrieți pentru un plan de șase luni și există o perioadă de probă gratuită de 14 zile. Până în prezent, aplicația a fost folosită de peste 50.000 de cupluri din 160 de țări.

Pandemia COVID a transformat relația dintre tehnologie, asistență medicală și bunăstare – în special, susține Raoul, în rândul unui demografic nativ mai în vârstă, non-digital. Și Raoul sugerează că realitățile vieții profesionale din era COVID ar putea face serviciile Blueheart și mai vitale.

„Pe măsură ce tot mai mulți oameni lucrează de acasă, angajatorii vor deveni mult mai interesați de sănătatea relațiilor dintre oameni”.

Și, deși creatorul său este inconfortabil cu încadrarea Blueheart ca instrument de productivitate, Raoul înțelege că bunăstarea angajaților, în multiple manifestări, este acum înțeleasă ca o preocupare de bază.

Raoul spune că succesul Blueheart a fost construit pe testare, ajustări și iterare, dar mesajul și misiunea acum sunt simple: Blueheart vrea să creeze aplicația de relații. Și una care nu oferă o schimbare ușoară a potrivirii digitale, ci un spațiu pentru munca grea de a salva și de a construi relații care ar fi putut, în trecut, să fi fost pierdute din cauza ignoranței, evitării și jenei.

De la succesul enorm al aplicațiilor de wellness și mindfulness, cum ar fi Headspace, prin poziționarea Apple Watch ca un monitor puternic al sănătății și bunăstării, până la „hibridarea” tot mai mare (și accelerată de COVID) a serviciilor NHS, este clar că AI-asistat și aplicațiile și dispozitivele portabile pentru smartphone-uri vor juca un rol din ce în ce mai important ca instrumente de diagnostic și terapeutice.

„Pandemia a condus la o creștere a numărului de oameni care caută mijloace predictive și proactive de măsurare, monitorizare și îmbunătățire a sănătății lor”, spune Shashii Asnani, director general al Accenture Health Practice.

„Dispozitivele purtabile, inclusiv inelele inteligente, benzile de fitness, ceasurile, ochelarii și multe altele sunt capabile să măsoare cu precizie indicatori cheie de sănătate, iar aceste informații le dau putere cetățenilor, schimbând procesele tradiționale de monitorizare a pacienților și îmbunătățesc relația dintre profesionist din domeniul sănătății și pacient”.

După cum spune Shashii, în loc să mergem la medic atunci când ne simțim rău, acum putem să ne monitorizăm constant „bunăstarea” și să avem mai mult control asupra menținerii sănătății noastre bune.

„Pentru prima dată, dispozitivele purtabile le permit persoanelor să-și monitorizeze sănătatea de la distanță în timp real”, spune Shashii. „Acest lucru înseamnă că pacienții nu vor trebui să efectueze călătorii inutile înainte și înapoi de la medicul lor sau de la spital, deoarece vor putea urmări totul, indiferent de locul în care se află în lume. Această explozie de date noi are ca rezultat „întreținerea predictivă” a corpului și a minții noastre”.

Un alt exemplu în acest sens este Oura, startup-ul care depășește limitele a cât de mic poate fi un gadget purtabil, tocmai a anunțat o colaborare care i-ar putea crește considerabil profilul. Face echipă cu casa de modă Gucci pentru un inel Gucci x Oura, realizat din corindon sintetic negru și împodobit cu faimosul „G” interconectat și un model torchon împletit, ambele din aur galben de 18 carate.

Acest inel smart vine cu cea mai recentă tehnologie Oura de generație 3, permițând utilizatorilor să monitorizeze în timp real ritmul cardiac, somnul, activitatea și multe altele.

Inelul cântărește doar patru grame, dar poate citi ritmul cardiac, ritmul respirator și temperatura, pentru a spune utilizatorilor dacă sunt stresați sau bolnavi. Se presupune că poate măsura ritmul cardiac mai precis decât ceasurile inteligente de la încheietură, folosind arterele de la degete. Utilizatorii primesc, de asemenea, analize de somn bazate pe aceleași valori vitale, totul rezumat în scoruri de somn, activitate și pregătire, afișate în aplicația Oura. Apoi, poate oferi „conținut susținut de știință despre cum să se optimizeze în fiecare zi”, potrivit companiei.

 

Afectat de o pandemie globală, sectorul sănătății găsește noi modalități de a se adapta rapid și în siguranță – prin solușii digitale. Pentru mulți, tehnologia a fost cheia. În domeniul sănătății mintale, 84% dintre psihologii care tratează tulburările de anxietate spun că a existat o creștere a cererii de tratament de la începutul pandemiei, potrivit unui sondaj al Asociației Americane de Psihologie. Este o creștere față de 74%, cu un an mai devreme.

Folosită deja în multe industrii, devine clar că utilizarea AI în cadrul serviciilor de sănătate mintală ar putea schimba jocul pentru a oferi planuri de tratament mai eficiente și personalizate. Tehnologia nu numai că oferă o mai bună perspectivă asupra nevoilor pacienților, dar ajută și la dezvoltarea tehnicilor și a pregătirii terapeutului în variantele digitale.