03 dec. 2021 | 17:25

Cum îți alegi mașina electrică: ce trebuie să știi înainte să îmbrățișezi viitorul ecologic

ACTUALITATE
Cum îți alegi mașina electrică: ce trebuie să știi înainte să îmbrățișezi viitorul ecologic

Dacă abia începi călătoria ta electrică, probabil că ai o mulțime de întrebări. Dacă nu ai condus niciodată un vehicul electric până acum, s-ar putea să te întrebi despre aspectele practice de zi cu zi ale deținerii unei mașini electrice, dar și cum îți alegi mașina electrică.

Vehiculele complet electrice folosesc un pachet de baterii pentru a stoca energia electrică care alimentează motorul. Bateriile EV sunt încărcate prin conectarea vehiculului la o sursă de energie electrică. Deși producția de energie electrică poate contribui la poluarea aerului, Autoritățile clasifică vehiculele complet electrice drept vehicule cu emisii zero, deoarece nu produc emisii directe de evacuare.

Vehiculele electrice de astăzi au, în general, o autonomie mai scurtă, per încărcare decât au vehiculele convenționale. Cu toate acestea, gama tot mai mare de modele noi și dezvoltarea continuă a echipamentelor de încărcare de mare putere reduc acest decalaj. Eficiența și autonomia de rulare a vehiculelor electrice variază substanțial în funcție de condițiile de conducere. Temperaturile extreme exterioare tind să reducă intervalul, deoarece trebuie utilizată mai multă energie pentru a încălzi sau răci cabina.

Vehiculele electrice sunt mai eficiente în timpul condusului în oraș decât pe autostradă. Condițiile de condus în oraș au opriri mai frecvente, ceea ce maximizează beneficiile frânării regenerative, în timp ce călătoria pe autostradă necesită de obicei mai multă energie pentru a depăși rezistența crescută la viteze mai mari. În comparație cu accelerația treptată, accelerația rapidă reduce autonomia vehiculului.

Bun, deci cum îți alegi mașina electrică a visurilor tale?

Cum îți alegi mașina electrică în funcție de facilități

Când te gândești cum îți alegi mașina electrică, probabil cel mai important lucru de luat în calcul este autonomia și posibilitatea de încărcare. Spre deosebire de mașinile clasice, cele electrice nu beneficiază de stații de încărcare la fiecare colț de stradă, în special în România.

România numără în acest moment 782 de stații publice de încărcare pentru vehiculele electrice, iar în intervalul august 2020 – aprilie 2021, numărul acestora a crescut cu 44%, de la 542 la 782. De asemenea, autoritățile au anunțat recent că numărul acestora va crește deoarece atât Uniunea Europeană cât și statul român se gândesc la dezvoltarea rețelei de încărcare, dar mai e mult până departe.

Este adevărat, mașinile electrice pot fi încărcate de la o priză casnică de 3 kW, dar pentru cele cu o capacitate mare a bateriei durata poate fi extrem de mare. Un wallbox oferă o capacitate de încărcare cel puțin dublă și va permite încărcarea peste noapte a bateriei. Stațiile de încărcare rapidă în curent continuu sunt cea mai rapidă soluție – în funcție de capacitate, acestea pot încărca bateria unei mașini la 80% în circa 30 de minute.

Există aplicații care te ajută să descoperi stațiile publice libere și oferă informații despre capacitatea de încărcare și tipul de conectori suportați. Aceste aplicații permit inclusiv „rezervarea” unui punct de încărcare, cu toate că nu există nicio garanție că nu o vei găsi ocupată de o mașină al cărei șofer nu a auzit de aplicația respectivă. Aceasta este disponibilă atât pentru AppStore, cât și pentru Google Play.

Este important de știut că bateriile mașinilor electrice, ca orice alte baterii, sunt supuse uzurii și își pierd capacitatea de stocare după un anumit număr de încărcări. Totuși, durata de viață a acestora este de cel puțin 10 ani. Este, mai mult sau mai puțin, o durată de viață apropiată de cea a mașinii.

Mai mult, dacă te gândești cât de sigură este o mașină electrică, află că acestea sunt testate în aceleași condiții de EuroNCAP ca și modelele cu motoare termice. Rezultatele testelor recente au arătat că mașinile electrice sunt la fel de sigure, dacă nu chiar mai sigure decât cele care funcționează pe benzină și motorină.

În ceea ce privește costurile, acestea sunt cu siguranță mult mai mici în comparație cu un autoturism clasic, care funcționează cu benzină sau motorină. În primul rând, taxele pentru poluare nu trebuie plătite, mașinile 100% electrice fiind scutite și de impozit, iar în al doilea rând, datorită numărului redus de piese, vizitele la mecanic sunt mai rare. Consumul unui astfel de vehicul de oraș este între 15 și 18 kWh, iar dacă îl vei încărca la o stație gratuită, nu vei fi nevoit să plătești nimic.

Prețul unei încărcări este diferit în funcție de unde alegi să încarci. În medie, un plin pentru o mașină care are 40 kWh ajunge la aproximativ 20 de lei și are o autonomie de 200 de kilometri. Însă există și locuri special amenajate în care autoturismele electrice pot fi încărcate gratuit.

Rabla și Rabla Plus te ajută să-ți alegi mașina electrică

Despre Rabla Clasic probabil că știi câte ceva deja. Acest program este o componentă finanțată de stat, prin care un proprietar primește o sumă de bani în schimbul casării unui autovehicul vechi.

Această sumă poartă numele de primă de casare și este în valoare de 6.500 de lei, la care se mai adaugă și un ecobonus de 1.700 de lei în cazul în care mașina are un nivel de poluare mai mic de 98 g CO2/km.

Totuși, cu ce diferă Rabla Plus de Rabla Clasic?

Acest program nou este modalitatea prin care Guvernul își dorește să introducă în circulație mai multe vehicule electrice. Persoanele care își doresc să achiziționeze un astfel de autoturism vor primi o subvenție de la stat, fără a mai fi nevoie să caseze un autoturism vechi.

Pot fi acordate două tipuri de eco-tichete, în funcție de tipul autoturismului care va fi achiziționat:

  • Un eco-tichet pentru achiziționarea unui autoturism electric hibrid, care vine cu o sursă de alimentare externă și care generează o cantitate de emisii mai mică de 50 g CO2/km. Pentru a se primi subvenția, mașina trebuie să-și ia energia din două surse diferite: una electrică și una fosilă. Pentru o mașină hibrid, voucherul primit are o valoare de 20.000 de lei;
  • Un eco-tichet pentru mașinile noi, 100% electrice. Valoarea sprijinului primit de la stat este de 45.000 de lei, iar în cazul în care cumpărătorul deține un autoturism vechi, pe care își dorește să-l caseze, se va mai acorda o primă de casare în valoare de 5.000 de lei, care se va cumula cu cea de 45.000 de lei.

În ambele cazuri, tichetul acordat nu poate să reprezinte mai mult de 50% din valoarea totală a mașinii.

Programul Rabla Plus este unul destul de îngăduitor, iar de acesta pot beneficia atât persoanele fizice, cât și cele juridice. Astfel, pot primi eco-tichete:

  • Persoanele fizice;
  • Persoanele juridice de drept public sau privat;
  • Entitățile juridice fără personalitate juridică;
  • Organizațiile profesionale care își exercită activitatea într-una dintre formele profesiei liberale;
  • Persoanele fizice care efectuează activități economice în mod independent;
  • Asociațiile familiale sau cele care desfășoară activități economice independente.

Cum îți alegi mașina electrică în funcție de marcă

Evident că atunci când îți alegi mașina electrică sunt mai mulți factori la care trebuie să te gândești. Mai jos, o să găsești patru exemple de mașini electrice, Tesla, Volkswagen, Renault și Dacia. Am încercat să îți răspund la trei dintre cele mai importante întrebări, care sper să te ajute în alegerea unui model potrivit pentru tine.

Tesla Model 3 este unul dintre cele mai atractive vehicule electrice de pe piață astăzi și a devenit primul vehicul electric care a depășit vânzările lunare de mașini noi în Europa. Modelul 3 vine cu o varietate de opțiuni, cum ar fi o gamă standard de tracțiune spate, tracțiune integrală cu dublu motor și o baterie cu autonomie lungă și opțiune de performanță cu roți Überturbine de 20 inch, frâne de performanță și suspensie coborâtă.

  • Care este raza de acțiune a unui Tesla Model 3?
  • Autonomia unui Tesla Model 3 este cuprinsă între 491 km și 614 km.
  • Cât de mare este bateria?
  • Capacitatea bateriei unui Tesla Model 3 este fie de 50 kWh, fie de 75 kWh.
  • Cât costă?
  • Fiind cel mai ieftin Tesla de pe șosea în prezent, prețul unui Tesla Model 3 variază între 49.980 € și 63.980 €, în funcție de versiunea de vehicul pe care o alegi.

Volkswagen ID.4 a fost lansat pentru a aborda cel mai mare segment de piață din lume, clasa SUV-urilor compacte, în ceea ce Grupul Volkswagen numește ofensiva lor electrică. Mergând cap la cap cu Modelul Y, ID.4 dorește să ofere o alternativă accesibilă, care poate promova mobilitatea electrică pe piețele mai mari. Și funcționează: ID.4, complet electric, a învins competiția internațională puternică de la World Car Awards pentru a câștiga „Mașina mondială a anului 2021”.

  • Care este raza de acțiune a unui Volkswagen ID.4?
  • Autonomia unui Volkswagen ID.4 depinde de versiunea pe care o alegeți, dar variază între 344 km și 488 km.
  • Cât de mare este bateria unui Volkswagen ID.4?
  • Capacitatea bateriei  depinde de versiunea pe care o alegi, dar variază între 52 kWh și 77 kWh.
  • Cât costă un Volkswagen ID.4?
  • Prețul unui Volkswagen variază între 39.190 € și 52.990 €, în funcție de versiunea de vehicul ales.

Renault Zoe E-tech este unul dintre cele mai populare vehicule electrice din Europa, cu aproape 100.000 de unități vândute în 2020. Și nu este o surpriză, cu o autonomie destul de mare pentru un vehicul electric mic – E-tech poate parcurge 395 km cu o singură încărcare — Zoe are cea mai bună gamă de acțiune din clasa sa. Datorită acestui fapt, Zoe a câștigat titlul de cea mai bine vândută mașină electrică din Europa de Vest în 2020.

  • Ce autonomie are Renault Zoe?
  • Autonomia unui Renault Zoe este de 395 km.
  • Cât de mare este bateria unui Renault Zoe?
  • Capacitatea bateriei unui Renault Zoe este de 52 kWh.
  • Cât costă un Renault Zoe?
  • Prețul unui Renault Zoe variază între 33.490 € și 36.390 €, în funcție de versiunea aleasă.

Dacia Spring este poate un nume pe care nu te-ai aștepta să-l vezi în lista asta de exemple. Cu toate acestea, micuța mașină produsă de către constructorul român rupe topurile în acest moment. Un vehicul citadin compact care te va ajuta să navighezi orașul fără nicio problemă. Beneficiază de o autonomie de 225 de km care poate urca în mediul urban până la 307 de km, conform producătorului.

  • Ce autonomie are Dacia Spring?
  • Autonomia este estimată la 225 km în afara orașului și la 307 km în oraș.
  • Cât de mare este bateria?
  • Capacitatea bateriei  este de 26.8 kWh.
  • Cât costă o Dacia Spring?
  • Prețul este de 19.100 €.

Merită să alegi o mașină electrică acum?

Deci, cum îți alegi mașina electrică? Sper că ți-am răspuns la eventualele neclarități pe care le-ai putea avea. Cu toate acestea, este important de punctat faptul că acest tip de vehicul este încă la început de drum. Cu siguranță, lucrurile vor merge pe o pantă ascendentă, dar trebuie să ai răbdare. Tehnologia evoluează atât de rapid încât dacă te gândești exclusiv la ea atunci răspunsul este cu siguranță unul pozitiv. Merită să alegi o mașină electrică în detrimentul celei clasice.

Din păcate, trebuie să iei în calcul și ce urmează să faci cu aceasta. Dacă plănuiești să faci sute de mii de kilometri cu ea, s-ar putea să te lovești de o problemă masivă, infrastructura. Nu uita că majoritatea punctelor de încărcare există în orașe, în timp ce în mediul rural, acestea lipsesc cu desăvârșire.

Mai sus în articol, am spus că există planuri de a dezvolta rețeaua de stații de încărcare, dar până acestea vor fi operaționale, în totalitate, o să mai treacă câțiva ani. Cu alte cuvinte, tehnologia este pregătită dar trebuie ca societatea să o ajungă din urmă. Pe de altă parte, în acest moment există atâtea beneficii pentru cei care optează pentru o mașină electrică, încât cumva balansează lipsa stațiilor de încărcare.

În concluzie, răspunsul meu este da și nu. Da, merită să alegi mașina electrică în detrimentul uneia clasice, dacă ești dispus să îți asumi limitele care vin la pachet cu acest tip de vehicul. Altfel, cred că poți să mai aștepți un pic până faci această tranziție.