01 oct. 2021 | 17:25

10 lucruri pe care să nu le faci la volan, dacă ții la siguranța ta și a celor din jur

ACTUALITATE
10 lucruri pe care să nu le faci la volan, dacă ții la siguranța ta și a celor din jur

Cele mai multe dintre aceste lucruri sunt greșeli pe care ar trebui să le eviți atunci când conduci. Din păcate, drumurile noastre nu sunt lipsite de șoferi fără creier. Iată lucrurile pe care nu ar trebui să le faci niciodată în timp ce conduci.

Nu conduce când ești obosit

Condusul obosit este la fel de periculos ca și condusul sub influența alcoolului sau drogurilor. Când sunt adormiți, șoferii au un timp de reacție mai lent și este posibil să adoarmă complet. Atunci când corpul tău are nevoie de odihnă, într-un fel sau altul o va obține, așa că dacă ești obosit, este mai bine să te oprești. S-ar putea să ajungi la destinație mai târziu decât a fost planificat, dar acesta este un preț mic de plătit pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la drum.

Viteza este un ucigaș silențios

Viteza este principala cauză de decese în lume. Cu cât conduci mai repede, cu atât este mai probabil, după ca urmările accidentului să fie grave sau chiar fatale. Totuși, aceea limită de viteză are un sens și nu e amplasată doar ca să te enerveze pe tine.

De ce să nu conduci desculț

Probabil știi că nu e confortabil sau sigur să conduci cu picioarele goale. Dacă ești obișnuit să porți încălțăminte atunci când conduci, o să ți se pară cel puțin ciudat să șofezi cu picioarele goale. „Condusul cu picioarele goale îți cere să pui mai multă presiune, decât ai pune în mod normal pe pedale”, spune Laura Adams, analist de siguranță și educație.

„Acest lucru îți poate afecta timpul de frânare, punându-te în pericol”, a continuat aceasta.

Agresivitatea la volan poate duce la fatalități

Potrivit lui J. Peter Kissinger, președintele Fundației pentru Siguranța Traficului din SUA, „conducerea agresivă contribuie la 56% din toate accidentele de mașină fatale”. Furia rutieră, izbucnirile furioase și certurile din mașină vă pot face vulnerabili în mai multe moduri. Potrivit unui studiu de cercetare din 2014 realizat de Școala de Sănătate Publică din Harvard, este posibil ca izbucnirile furioase, atât pe drum, cât și în afara acestuia, să declanșeze un atac de cord sau un accident vascular cerebral ore mai târziu.

Centura de siguranță poate să te salveze

Punerea centurii de siguranță este un lucru atât de ușor de făcut. Potrivit statisticilor centurile de siguranță au salvat mai mult de 75.000 de vieți între 2004 și 2008. Airbagurile fac mașinile mai sigure, dar sunt concepute pentru a funcționa împreună cu centurile de siguranță, care ajută la prevenirea ejectării pasagerilor în timpul accidentelor.

Căștile și condusul nu se împac bine

Muzica în timpul călătoriilor și deplasărilor lungi nu este o problemă, dar utilizarea căștilor nu este cel mai bun lucru de făcut în timp ce conduci în mașină. Căștile îți reduc și mai mult gradul de conștientizare, filtrând alte zgomote mai mult decât difuzoarele mașinii tale. Cu toate acestea, își este recomandat să folosești fie un sistem hands-free, dar trebuie să fi extrem de precaut, deoarece sunetele exterioare vor fi mai greu de auzit. Mai mult, majoritatea mașinilor noi vin cu propriile sisteme de conectare a telefonului și astfel poți să vorbești non-stop fără să ridici mâna de pe volan sau ochii de la drum.

De ce trebuie să adaptezi viteza la condițiile meteo

Când drumurile se înrăutățesc din cauza condițiilor meteorologice, încetinirea și conștientizarea împrejurimilor sunt cel mai bun mod de a evita un accident. Din păcate, nu toată lumea respectă această regulă de bun simț. Dacă ai norocul de a avea tracțiune integrală pe vehicul, asta nu îți dă dreptul să conduci rapid pe vreme rea. Așadar, fii în siguranță, încetinește și lasă mai mult spațiu între mașina ta și cea din fața ta.

Neatenția e criminală

Acesta este un alt „nu”, și ține doar de bunul simț să păstrezi ochii pe drum. Din păcate, în ciuda faptului că știu pericolele de a trimite mesaje în timp ce conduc, mulți oameni încă practică sportul ăsta. Dacă folosirea telefonului mobil pentru orice altceva decât indicații este o ispită, pur și simplu poți să-l oprești sau să-l treci în modul „condus”. În acest fel, nu o să te mai simți obligat să îl ridici și să răspunzi la un mesaj sau un apel, atunci când auzi sunetul de notificare sau sunetul apelului.

Condusul în spatele altui vehicul

Conducerea extrem de aproape de mașina din fața ta este deosebit de periculoasă. În primul rând, dacă cel din față oprește brusc, tu ești vinovat pentru accident. Cu toate acestea, dacă mașina din spatele tău vrea să treacă de tine și te claxonează, cel mai bine o lași să treacă; poate fi o urgență legitimă. Dacă o mașină merge în spatele tău pe autostradă fără niciun motiv aparent, treci pe banda din dreapta de îndată ce este sigur să faci acest lucru și las-o să te depășească. Chiar și atunci când nu este „vina” ta, nu este sigur să conduci atât de aproape de alt vehicul

Nu consuma alcool sau droguri

Știm cu toții efectele conducerii în stare de ebrietate sau a conducerii sub orice fel de influență, așa că haideți să o zic simplu, nu o face. Încearcă să gândești matur și dă comandă de un Bolt, Uber sau taxi, în cazul în care nu ai cum să dai comandă, cel mai bine desemnezi pe cineva din grup să conducă și implicit să nu bea.

Bonus 1: Conducere neglijentă

Concentrarea pe orice altceva decât conducerea înseamnă că ești distras și mai predispus la accidente. „Să te machiezi în timp ce conduci, împreună cu orice alte activități distractive, dublează timpul de reacție de care are nevoie un șofer pentru a pune piciorul pe frână” o să îți spună orice șofer profesionist. Majoritatea oamenilor își reglează oglinzile pentru a se vedea pe ei înșiși, ceea ce înseamnă că nu le folosești pentru a fi atent la ce se întâmplă în jurul tău.

Bonus 2: Nu conduce cu scaunul departe de pedale

Șoferii ar trebui să fie în cea mai bună poziție posibilă pentru a-și controla mașina, iar oamenii nu au același control dacă sunt prea departe de volan. În afară de capacitatea ta de a ajunge la pedale și de a reacționa rapid la evenimentele rutiere, poate fi necesar să controlezi luminile, ștergătoarele sau alte sisteme la un moment dat și s-ar putea să ai dificultăți în a face acest lucru dacă ești așezat prea spate.