Știm că mâncarea procesată nu e sănătoasă. Dar ce sunt, de fapt, alimentele procesate

Știm că mâncarea procesată nu e sănătoasă. Dar ce sunt, de fapt, alimentele procesate

Dacă nu era deja evident, acum există și mai multe dovezi că alimentele procesate sunt teribile pentru sănătatea noastră.

Alimentele ultra-procesate, pline cu conservanți și cu zahăr, au fost corelate cu moartea prematură și cu riscul mai mare de apariții de boli de inimă, potrivit unui studiu publicat recent în American Journal of Clinical Nutrition.

Un grup de cercetători italieni a urmărit 24.325 de bărbați și femei cu vârsta de  peste 35 de ani, timp de până la zece ani, colectând date despre obiceiurile lor alimentare și rezultatele asupra sănătății.

Mâncarea procesată duce la boli incurabile

Ei au descoperit că participanții care au luat o dietă bogată în alimente procesate au avut un risc mai mare de a muri de boli cardiovasculare, infarct sau accident vascular cerebral. Și cu cât consumă mai multe alimente procesate, cu atât crește riscul, conform datelor.

Cercetătorii au teoretizat că zahărul a jucat un rol major în riscul asociat alimentelor procesate. Cu toate acestea, nici zahărul, nici alte ingrediente, cum ar fi grăsimile saturate, nu ar putea explica în totalitate riscurile pentru sănătate, ceea ce înseamnă că încă nu înțelegem pe deplin de ce alimentele procesate sunt atât de periculoase.

Dar aceasta este departe de prima dată când excesul de zahăr, sare sau grăsimi și conservanți a fost legat de rezultate precare pentru sănătate.

Un studiu revoluționar din 2019 realizat de Institutul Național de Sănătate a constatat că persoanele care au diete bazate pe alimente ultraprocesate au consumat mai multe calorii și s-au îngrășat mai mult decât au luat aceeași cantitate de nutrienți din alimentele mai puțin procesate.

Descoperirea sugerează că există ceva diferit cu privire la cât de repede ia corpul nostru substanțele din alimentele procesate și modul în care acele alimente interacționează cu hormoni cheie care ne ajută să ne regleze pofta de mâncare.

Alți cercetători au conectat alimentele ambalate și gata preparate cu mai multe cazuri de cancer și mai multe decese timpurii.

Ce sunt alimentele procesate?

În acest ultim studiu, cele mai frecvente alimente ultra-procesate au fost carnea procesată, pizza și prăjiturile, au descoperit cercetătorii. Dar nu toate alimentele procesate sunt create la fel. La urma urmei, un sandviș cu salată de pui preparat acasă se poate califica în continuare ca o masă procesată, la fel ca și o quesadilla cu brânză. Deci, ce anume desemnează un anumit aliment ca fiind procesat sau ultraprelucrat?

Pentru a răspunde la această întrebare, oamenii de știință și experții în nutriție folosesc adesea un sistem pe patru niveluri numit NOVA care clasifică tot ceea ce mâncăm ca una dintre aceste patru categorii: ingrediente culinare neprelucrate sau minim procesate, alimente procesate și produse alimentare și băuturi ultraprocesate.

Alimentele neprelucrate includ părți comestibile ale plantelor (fructe, legume, semințe, rădăcini etc) sau animale, precum și ciuperci și alge. Acestea pot fi proaspete, congelate sau chiar fermentate – diferența importantă este că nu au fost tratate cu aditivi, injectate cu sare sau frecate cu ulei până când vor fi consumate. Exemplele includ fasolea uscată, orezul, ciuperci proaspete sau uscate, carne și produse lactate, fructe de mare, iaurt simplu, nuci.

Ingredientele culinare procesate implică un pas în creștere în producție. Acestea sunt ingrediente obținute din alimente neprelucrate, cum ar fi uleiurile vegetale, untul și untura. Această categorie include, de asemenea, alimente extrase, cum ar fi mierea, zahărul din trestie și siropul de arțar.

Alimentele procesate sunt elemente care se infuzează cu ingrediente precum zahăr, sare și grăsimi pentru a le menține comestibile mai mult timp. Conserve de fructe, pâine fermentată, alcool, brânză, murături, nuci sărate etc.

Ce sunt alimentele ultra-procesate, cele mai nocive dintre toate

În cele din urmă, există alimente ultra-procesate. Acestea sunt concepute pentru a fi gata de mâncare și gata pentru încălzire la un moment dat. Pentru a face acest lucru posibil, aceste alimente sunt adesea fabricate într-o fabrică, defalcate din forma lor completă sau proaspătă și tratate cu agenți de îngroșare, culori, glazuri și aditivi.

Pot fi prăjite înainte de a fi ambalate în cutii sau ambalaje. Acestea ar putea conține sirop de porumb cu conținut ridicat de fructoză, izolate de proteine ​​sau uleiuri. Exemple de alimente ultra-procesate includ băuturi răcoritoare carbogazoase, bomboane, pâine produsă în masă, margarină, băuturi energizante, iaurt aromat, hotdogs.

Acestea sunt elementele la care se referă cercetătorii atunci când spun că alimentele ultra-procesate sunt legate de mai multe cazuri de cancer, decese timpurii și creștere în greutate.

Desigur, aceste alimente tind, de asemenea, să fie mai convenabile și mai ieftine decât alimentele mai puțin procesate, deoarece sunt mai puțin perisabile. Dar, evident, îți supui sănătatea la niște riscuri când consumi asemenea alimente.

„Alimentele ultra-procesate au o mulțime de avantaje în ceea ce privește confortul”, a declarat Kevin Hall, autorul principal al studiului NIH, pentru Business Insider. „Este ieftin. Nu trebuie să ai la îndemână toate ingredientele proaspete, care s-ar putea strica. Nu trebuie să ai toate echipamentele necesare pentru a pregăti aceste mese de la zero”.

În concluzie, experții spun că, dacă vrei să trăiești sănătos, redu consumarea alimentelor ultra-procesate, o strategie bună pentru menținerea unei greutăți normale și pentru a rămâne sănătos. Chiar dacă e mai ușor și arată bine, lasă burgerul ăla și fă-ți singur o salată.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: