Comisia Europeană vrea să plătești mai mult pentru benzină și motorină: care-i explicația

Comisia Europeană vrea să plătești mai mult pentru benzină și motorină: care-i explicația

Comisia Europeană a venit cu niște propuneri legate de taxele și impozitele de la nivelul blocului comunitar. Vizate sunt inclusiv prețurile la pompă, la benzină și motorină.

Comisarul european pentru Economie, Paolo Gentiloni, a venit cu un plan radical de modificare a regimului fiscal de la nivelul UE. E un plan întins pe mai mulți ani, e drept, dar direcția este una dură și asumată la nivelul Executivului comunitar.

Sunt luate în vizor toate ramurile economice despre care Comisia Europeană consideră că „derapează” din punct de vedere fiscal. Sunt vizați, de asemenea, și giganții digitali despre care Bruxellesul a spus, în repetate rânduri, că evită să plătească taxe și impozite pe măsura veniturilor încasate pe continent.

Dar unele propuneri țintesc domeniul energiei. Mai precis, accizele din această zonă. E motivul pentru care prețurile la benzină și motorină ar putea crește semnificativ.

Prețurile la benzină și motorină, în atenția Comisiei Europene

Îți spuneam, recent, cum la nivel european a fost aprobat un plan extrem de ambițios denumit Green Deal. Europa vrea ca, până în 2050, să devină neutră din punct de vedere al emisiilor cu efect de gaze de seră.

Asta înseamnă că fiecare țară-membră, deci inclusiv România, trebuie să se asigure că respectă țintele impuse. Acum, Comisia Europeană constată că e nevoie de o armonizare fiscală la nivelul UE pentru a se putea atinge acest scop. O linie de acțiune duce spre taxarea suplimentară a companiilor din domeniul energiei.

Paolo Gentiloni, comisarul european pentru economie, propune o revizuire radicală. Pentru ca șoferii să fie descurajați să mai conducă mașini pe benzină și motorină, regimul de taxare a carburanților va fi înăsprit. Asta înseamnă, între altele, că statele membre trebuie să vină cu accize mai mari.

Evident că, pe mai departe, aceste costuri suplimentare vor fi suportate de consumatori.

”Trebuie să eliminăm subvențiile implicite pentru combustibilii fosili și exceptările de taxare pentru industriile aviatice și maritime – care sunt în contracție totală cu agenda noastră de protecția mediului”
Paolo Gentiloni, comisarul european pentru Economie

Propuneri radicale la nivelul UE

Comisarul european susține, între altele, că ”taxarea este un instrument puternic pentru a orienta comportamentul producătorilor și consumatorilor. Deci trebuie să folosim taxarea pentru a reduce emisiile de carbon și a promova alegeri mai sustenabile”.

Oficialul a mai vorbit și despre alte măsuri care se impun la nivelul blocului comunitar. A vorbit despre introducerea unui prag minim al impozitării companiilor, astfel încât să fie descurajat comportamentul statelor care fac dumping fiscal, precum Irlanda. Această propunere are rolul de a elimina practicile de business ale giganților din tehnologie precum Google, Apple sau Facebook.

Acestea sunt înregistrate în Europa în state cu regimuri fiscale preferențiale și extrem de permisive. Iar Bruxellesul nu e de acord cu acest lucru.

O altă propunere vizează un nou sistem de taxare a importurilor din afara blocului comunitar bazat pe componenta de mediu a produselor importate. Practic, dacă procesul de producție a acestor produse poluează, taxarea produselor în sine va fi mai mare.

”E prea devreme să definim precis acest mecanism (de taxare a importurilor – n.red.). Trebuie să studiem cu atenție toate opțiunile, inclusiv din pespectiva Organizației Mondiale a Comerțului. Dar am început deja acest efort”, a spus comisarul european.

Planul CE, care propune modificarea legislației europene, trebuie să fie aprobat de Parlamentul European și Consiliul UE.