De ce deschiderea primei uzine Tesla în China e mai importantă decât crezi
Vestea deschiderii unei uzine Tesla în China a făcut înconjurul lumii și nu e deloc banală. Va fi prima fabrică a companiei înființată în afara granițelor SUA, într-un context economic foarte tensionat între autoritățile americane și cele chineze.
Elon Musk consideră China un fel de mină de aur și, cum este a doua cea mai mare piață de desfacere pentru mașinile sale Tesla, potențialul este enorm.
Pe 7 ianuarie, miliardarul american și primarul din Shanghai au participat împreună la un eveniment festiv ținut chiar pe locul unde urmează să înceapă lucrările la construcția uzinei Tesla.
Tesla se extinde în China și e o veste bună, dar controversată
Pentru Elon Musk este o mutare ambițioasă, dar necesară, chiar dacă relațiile economice dintre autoritățile SUA și cele din China sunt tensionate. Dacă îi reușește această schemă, uzina Tesla din China ar putea fi un pilon de detensionare a acestor relații din cele două țări și un nou prilej pentru antreprenorul american să-și mai asigure în conturi câteva miliarde de dolari.
Chiar dacă nu recunoaște public, Tesla nu o mai duce așa bine când vine vorba de vânzări, nici măcar pe piața din Statele Unite, care este baza de distribuție pentru automobilele sale electrice.
După finalizarea construcției uzinei și darea ei în folosință, Musk dorește începerea producției Modelelor 3 și Y (crossover-ul). Chiar dacă momentan terenul pe care va fi ridicată uzina este o zonă mlăștinoasă, total neatractivă, ea se află la două ore distanță de Shanghai, unul dintre principalele centre economice ale Chinei și chiar ale lumii.
De ce își dorește Elon Musk atât de mult să producă mașini în China
Miliardarul vrea ca uzina să fie gata până la sfârșitul primăverii, urmând ca le finalul acestui an să înceapă deja producția automobilelor. Musk a prezentat evenimentul ca pe un triumf mai mult sau mai puțin personal, evident, dar are nevoie disperată de uzina din China, pentru că se luptă cu scăderea cererii din SUA, după reducerea creditelor fiscale federale pentru vehicule electrice.
În plus, o fabrică deținută în întregime de Tesla, va însemna că nu mai trebuie să împartă profiturile și tehnologia cu eventuali parteneri locali (cum se întâmplă în cazul Dacia și Renault).
Musk a spus mai voalat că mașinile profitabile trebuie fabricate pe același continent de unde provin și clienții, dar, în acest fel, se pune la adăpost și de taxele pe import pe care China le-a crescut pentru toate produsele venite din SUA.
La finalul anului trecut, când China a mai adăugat o taxă pentru mașinile de import din Statele Unite, exporturile Tesla în China au scăzut dramatic. Și trebuie ținut cont de faptul că aceasta este a doua mare piață pentru afacerea lui Musk.
Tot în 2018, Tesla a semnat cu autoritățile din Shanghai un acord preliminar, prin care compania a plătit nu mai puțin de 140 de milioane de dolari ca să-și asigure poziția și proprietatea pe cei peste 800.000 de metri pătrați unde va fi construită uzina.
Nu trebuie ignorat faptul că tot mai multe start-up-uri de mașini electrice văd și ele în China o mare oportunitate. China se confruntă de la an la an cu probleme tot mai mari cauzate de poluarea automobilelor și se întrevede în viitorul apropiat un import masiv de vehicule electrice. Tesla, evident, nu vrea să piardă oportunitatea, doar ea a deschis drumul acestei industrii.