Adevărul despre antibiotice: ce se întâmplă când le dai copiilor

de: Bianca Prangate
28 02. 2019

Copiii care primesc tratament cu antibiotice sunt mai predispuși să sufere de boli psihice atunci când cresc, potrivit unui studiu publicat în JAMA Psychiatry.

Studiul a fost realizat în baza datelor cu privire la tinerii danezi cu vârste de până la 17 ani. Cercetătorii au descoperit că atât spitalizarea din cauza unei infecții, cât și administrarea de antibiotice în copilărie îi expune pe oameni la un risc ridicat de boli psihice.

Conexiunea aceasta ar putea să se datoreze faptului că antibioticele afectează în mod negativ flora bacteriană a stomacului – iar între flora stomacului și sănătatea psihică ar putea exista o legătură directă, conform studiilor.

În studiu au fost analizate datele a peste un milion de oameni din Danemarca ce au primit tratament pentru boli psihice în primii 17 ani de viață, fie în spital, fie la domiciliu. Fiecare detaliu al istoricului medical al fiecăruia a fost atent analizat. Multitudinea de informații le oferă oamenilor de știință din toată lumea orizonturi noi de cercetare.

Studiile anterioare au sugerat că flora intestinală trimite semnale către creier, care ne modelează starea de dispoziție și chiar susceptibilitatea la bolile psihice. Studiile realizate pe animale deja au arătat că dezechilibrul florei intestinale duce la depresie.

De asemenea, un studiu în care materiile fecale ale oamenilor care sufereau de depresie au fost transferate în corpurile unor șoareci, aceștia din urmă au început să aibă simptome de depresie. Așadar, dovezi că dezechilibrul florei intestinale poate duce la boli psihice există.

Faptul că antibioticele afectează flora intestinală este un lucru bine-cunoscut – scrie până și pe prospectele lor – deci concluzia cercetătorilor care au analizat datele tinerilor danezi aproape că nici nu este o surpriză.

Desigur, încă este nevoie de studii mai ample pentru a confirma că relația dintre administrarea de antibiotice în copilărie și apariția bolilor psihice este una de tip cauză-efect, însă acesta de față este un început