20 mart. 2019 | 15:46

De ce Netflix vrea să te facă parte din producție și nu mai ai scăpare

FEATURE
De ce Netflix vrea să te facă parte din producție și nu mai ai scăpare

Netflix a descoperit un pilon de creștere: conținut interactiv. E vorba de date, de obiceiuri de consum și, per total, e vorba să fii prins. Până la capăt.

Netflix a anunțat că pregătește, pentru perioada imediat următoare, mai multe producții în care tu alegi cum se desfășoară acțiunea și decizi ce fac personajele mai departe. A văzut succesul pe care l-a avut cu Bandersnatch și a simțit că poate plusa. Dar nu te bucura prea tare, pentru că s-ar putea să nu-ți dai seama de implicații. Adică, mai direct spus, ai putea deveni captiv și, la un moment dat, s-ar putea să uiți să mai ieși din casă.

Nu vreau să fiu prăpăstios și să te fac să țipi în gura mare că Netflix îți fură viața. Că te ține departe de viața reală și că vei ajunge să-ți ignori prietenii și tot ce înseamnă activități sociale. Înțeleg că entertainmentul s-a dus la alt nivel și, odată ce realitatea virtuală și inteligența artficială și-au făcut loc în viața ta, devine cam greu să le ignori. Dar e o linie subțire pe care, dacă o sari, e posibil să pierzi contactul cu lumea reală. Una e să te joci, alta e să fii jucat.

Netflix ne-a arătat un pic de viitor cu Black Mirror. Ce nu știm e dacă va fi așa sau altfel

În multe privințe, trăim chiar acum realitatea imaginată de oamenii care au scris Black Mirror. Nu e nimic rău, doar că e cazul să conștientizezi că Netflix trece la alt nivel. Reușește să te controleze inteligent prin simplul fapt că reușește să-ți dea impresia că tu controlezi totul. E mai simplu decât pare.

Netflix vrea să fii parte din conținutul lui, dar e, de fapt, invers. După succesul avut cu Bandersnatch, unul dintre executivii Netflix, cel care se ocupă de partea de content, a anunțat mai multe producții pe același model. Poate nu chiar atât de alambicate, e de ajuns să-ți prezinte o povestioară siropoasă cu un el și o ea, și să-ți dea posibilitatea, de acolo, să alegi tu dacă rămân sau nu împreună, să zicem. Le va lua ceva timp scenariștilor și regizorilor să pună la cap la cap toate direcțiile pe care le-ar putea indica utilizatorii, dar asta mă interesează mai puțin.

Netflix are și bani și oameni cu care poate să facă orice, odată ce și-a pus în cap ceva.

Legat de Bandersnatch, am avut un sentiment de disconfort atunci când, la cadrul cu cerealele, a început să-mi vibreze controller-ul de la PlayStation, iar pe ecran mi-a apărut prima întrebare. Am ales un răspuns, pentru că am avut impresia că cineva îmi stă cu arma la tâmplă și mă somează să aleg ceva. Parcă o voce îmi spunea: „Hai, te-ai băgat în joc, joacă!” – după modelul înoată sau mori.

Filmul nu a avut o durată clară, era influențată de răspunsurile utilizatorilor. Eu am stat prins vreo două ore și ceva. La un moment dat, am încetat să mai răspund la întrebări și filmul m-a dus înapoi, unde a vrut el, ca apoi să mă ducă tot unde ar fi trebuit să mă ducă. Dacă refuzam să răspund, alegea în locul meu, dar, până la urmă, îmi arăta firele narative pe care le văzusem deja. Din nou, ajungeam la întrebarea la care refuzasem să răspund.

Odată pornit, am fost parte din el. Și așa o să se întâmple și cu următoarele producții. Ai acolo, în dreapta sus, o poartă mică de scăpare, pe care o poți apăsa oricând. Dar, din câte îmi aduc aminte de la Bandersnatch (și sper să nu greșesc), îți apare la ceva timp după începerea filmului. Și, oricum, nimeni nu-și comandă mâncare doar ca să se uite la ea. Iar Netflix știe bine asta.

Netflix vrea să te facă parte dintr-o poveste care nu se termină niciodată

Scopul celor de la Netflix este mult mai mare decât să te facă pe tine parte din poveste. Ai crede că devii regizorul acelor producții, dar ești doar un cobai și un instrument de business. Platforma îți va învăța pe de rost comportamentul, ce îți place și ce nu, ce te sensibilizează, ce te intrigă. Testează pe tine câteva producții cu conținut interactiv și știe ce vrei să vezi pe viitor. Știe asta și acum, dar îi mai pot scăpa niște lucruri, mai ales dacă mai multe persoane accesează același cont.

Acum, te vrea doar pe tine și atât. Gândește-te că acest tip de conținut interactiv pe care pariază Netflix te împinge cumva să te uiți singur. Adică, nu mai poți spune că te aduni cu prietenii și vezi noua producție interactivă de Netflix. Cine va decide continuarea? Tu poate vrei ceva, gașca ta altceva. E prea mult dacă spun că modelul de afacere e, într-o anumită măsură, de tipul „divide et impera”?  Aici te las pe tine să decizi că doar despre asta e vorba, nu?

În domeniul video streaming, prima etapă – în care încă ne regăsim – e bingingul. Acesta, pentru orice platformă, e o cale de-a pompa dopamină în tine și de-a te face să stai ore în șir să urmărești un anumit produs. Ceea ce mi s-a întâmplat și mie. Iar acum vedem, în timp real, construirea celei de-a doua etape. Urmează poveștile în care acțiunea nu mai e împărțită pe sezoane. Totodată, se conturează treaba asta ca un produs mult mai potrivit internetului și modului în care folosim uneltele digitale. Bingingul, până la urmă, era o urmare firească din vremea cinematografului în care puteai sta câteva filme la rând sau să te uiți la televizor ore în șir.

Lumea în care ne vom regăsi, dacă lucrurile merg înainte, va fi construită din producții cu un loop care să tindă la infinit, cu secvențe noi și răsturnări de situație, în cazul cărora crezi că deții controlul. Nu știu dacă e bine sau rău și nici nu cred că-i momentul certitudinilor în această fază incipientă. Cert e că vor urma schimbări și trebuie să fim atenți la ele.