05 ian. 2019 | 14:17

Cum ar fi lumea dacă toate mașinile ar dispărea din toate orașele

ACTUALITATE
Cum ar fi lumea dacă toate mașinile ar dispărea din toate orașele

Mașinile îți distrug sănătatea atât prin poluarea pe care o emană, dar și prin faptul că te îndeamnă să fii comod, leneș. Totuși, cât de bine ar fi dacă toate mașinile din lume ar dispărea și toți oamenii ar merge cu bicicletele?

De decenii ți se tot spune că dacă alegi să te deplasezi cu bicicletă, în loc să iei mașina chiar și până la magazinul din cartier, vei fi mai sănătos și vei economisi mai mulți bani.

E o realitate. Azi, speranța de viață a crescut pentru că medicina a eradicat o serie de boli periculoase, dar noi înșine nu am devenit mai responsabili față de propriul corp. Sute de mii de oameni, în special din țările dezvoltate, mor pe capete din cauza bolilor de inimă și a obezității, cauzate de sedentarism.

Dar, dincolo de poluare, te-ai întrebat vreodată cât spațiu ocupă ele în oraș. Dacă locuiești în București, cu siguranță ai văzut cât de problematică e chestiunea spațiului.

Încearcă să vizualizezi în minte cât spațiu ar ocupa 30 de mașini și cât ar ocupa 30 de biciclete. Cei de la What If au exemplificat grafic un astfel de exemplu, dar, desigur, la noi nu există autostrăzi cu atât de multe benzi.

Orașele sufocate de mașini sau de biciclete?

În întreaga lume sunt peste un miliard de automobile aflate în uz. Vreo 300 de milioane dintre ele sunt doar pe teritoriul SUA. Majoritatea e formată din autoturisme, mașini personale. Alte câteva milioane sunt camioane, motociclete, autobuze etc.

Să zicem că mașinile pentru marfă ar trebui ținute în uz, pentru a transporta alimente și obiecte grele sau sensibile. La fel am proceda și cu mijloacele de transport în comun, pentru că sunt situații și persoane care au nevoie de ele pentru a ajunge la serviciu.

Dar, chiar și după o astfel de “razie”, în SUA tot ar mai rămâne peste 200 de milioane de autoturisme. Doar o singură mașină emite anual peste patru tone de dioxid de carbon. Prin urmare, eliminarea lor definitivă de pe șosele ar însemna reducerea semnificativă a emisiilor poluante de atmosferă. Cel puțin, în orașe, acolo unde îți desfășori activitatea zilnică.

Copenhaga este considerat orașul cu cel mai curat aer, datorită faptului că o bună parte dintre locuitorii săi se deplasează doar bicicleta (peste 40%). De fapt, numărul acestora este mai mare decât al autovehiculelor.

Mașină vs. bicicletă: care e mai eficientă și mai sigură

Ai zice că o bicicletă nu poate transporta în condiții normal decât o persoană, în vreme ce un automobil poate duce patru sau cinci persoane fără probleme. Dar, în majoritatea timpului, mașinile transportă doar șoferul, ceea ce înseamnă o mașină pentru fiecare individ, deci o irosire stupidă de spațiu, timp și carburant.

Bicicleta nu e la fel de confortabilă ca o mașină, dar la final de an, ai să constați că ai mai mulți bani în buzunar, pentru că n-ai mai cheltuit mii de euro pe benzină/motorină și pe piese de schimb. Desigur, orașul trebui să fie și amenajat corespunzător pentru biciclete, aspect la care Bucureștiul se prezintă jalnic.

Chiar dacă ar fi scoase din uz toate mașinile, tot ar fi nevoie de infrastructură – autostrăzi și drumuri speciale pentru biciclete, semafoare și semne de circulație corespunzătoare, care asigure siguranța bicicliștilor și a pietonilor. Avantajul ar fi că pentru biciclete n-ai nevoie de autostrăzi atât de largi, deci s-ar salva mult spațiu pentru terenuri agricole, pentru clădiri sau pentru conservarea mediului înconjurător.

În ceea ce privește siguranța…mersul pe bicicletă e periculos din cauza mașinilor, de regulă (sau a biciclistului, depinde de situație). Dacă n-ar mai exista nicio mașină, atunci n-ar mai exista un număr atât de mare de morți în urma accidentelor rutiere.

Cât de bine ar fi, de fapt, dacă toți am merge doar cu bicicleta

Dar, să privim lucrurile cu maturitate: nu toți oamenii mai au starea de sănătate sau vârsta adecvate mersului pe bicicletă. Cum rămâne cu acești oameni? Asta înseamnă că nu se va renunța niciodată la transportul public. Dar, într-un autobuz încap, în medie, 40 – 60 de oameni, pe când într-un autoturism, doar una sau cinci persoane, deci tot ar fi un câștig.

Dar, mersul pe bicicletă e epuizant și nu poți să-ți schimbi ritmul de viață de la o zi la alta. Cu mașina, arzi puțin peste 100 de calorii (le arzi mai mult de nervi, stând în trafic), dar cu bicicleta arzi, în medie, aproape 500 de calorii doar într-o oră de pedalat.

Nu te bucura prea repede că, în sfârșit o să slăbești. Nu ești pregătit pentru un astfel de stres muscular, iar în vreo două zile, ai să fii periculos de epuizat.

Totuși, odată ce te obișnuiești, nutriționiștii și medicii spun că speranța ta de viață va crește, pentru că exercițiile fizice zilnice te mențin sănătos. Dar, exact aici e problema: obișnuința.

Dacă de mici ai fost învățat cu comoditatea oferită de o mașină, nu vei renunța niciodată la ea, decât dacă ai multă voință și ești cu adevărat responsabil. Și, să știi că există astfel de persoane.