22 ian. 2019 | 11:30

Cât au cheltuit online românii în fiecare minut al anului trecut

ACTUALITATE
Cât au cheltuit online românii în fiecare minut al anului trecut

Black Friday este un adevărat fenomen în România și îți arată cât de înnebuniți sunt românii după reduceri și după cumpărături online. Un raport al pieței de e-commerce îți arată cât au cheltuit online românii în fiecare minut al anului trecut.

Românii au făcut cumpărături online în valoare de peste 3,5 miliarde de euro în 2018, cu 30% mai mult decât anul trecut.

Ca să traduc puțin lucrurile, asta înseamnă că în fiecare zi din an s-au cheltuit în România aproape 9,8 milioane de euro pe cumpărături online. Adică, la fiecare oră din zi și din noapte, în 2018, 1094 de euro s-au dus pe haine, electronice și așa mai departe. Dacă mergem mai departe atunci trebuie să știi că un român a dat din buzunar în fiecare minut din fiecare oră, tot anul, 18,2 euro pe astfel de cheltuieli.

Dacă ți se pare mult atunci află că acestă valoare o reprezintă doar segmentul de e-tail, adică produsele fizice (tangibile) ce au fost cumpărate pe internet. Nu sunt incluse serviciile, biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente etc.

Potrivit estimărilor GPeC și ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), piața românească de e-commerce va atinge și, probabil, va depăși pragul de 5 miliarde de euro în 2020.

Principalele produse vândute online în 2018

Produsele din gama electro-IT (PC-uri, componente, telefoane, electrocasnice etc) sunt în continuare cele mai achiziționate produse online, apoi urmate de produsele din categoria Fashion & Beauty, apoi cele din categoria Travel și cele pentru casă și decorațiuni.

Pe produse electro-IT&C, românii cheltuie în medie 876 de lei, similar cu 2017, dau puțin peste 200 de lei pe îmbrăcăminte, 213 lei pe produse de înfrumusețare, 624 e lei pe produse pentru casă și grădină și în jur de 178 de lei pe produse pentru adulți.

Black Friday, o zi împortantă pentru comerțul românesc.

În campania de Black Friday din noiembrie 2018, românii au făcut cumpărături online de peste 250 de milioane de euro, în creștere cu aprox. 30% față de 2017. La eMAG, vânzările înregistrate în ziua de Black Friday reprezintă 8-10% din volumul total al vânzărilor de pe parcursul întregului an, potrivit lui Iulian Stanciu, CEO eMAG.

Pe parcursul anului 2018, românii au cheltuit, în medie, 243 de lei la o cumpărătură online făcută de pe Desktop și 210 lei pentru o achiziție făcută de pe telefonul mobil. De fapt, smartphone-ul devine din ce în ce mai important și tot mai mulți oameni navighează pe internet prin intermediul telefonului.

Totuși, rata de conversie de pe dispozitivele mobile este încă la jumătate din rata de conversie înregistrată pe Desktop în cazul majorității magazinelor online, ceea ce înseamnă că românii preferă să folosească telefonul mobil pentru a căuta informații despre produse, dar aleg să finalizeze tranzacția de la computer, unde au monitoare mai mari decât ecranul telefonului mobil.

Există și o excepție. Se pare că românii cumpără anumite tipuri de produse cu preponderență de pe telefon. De exemplu, 78,5% din tranzacțiile magazinelor care comercializează articole pentru copii sunt realizate de pe telefonul mobil și doar 21,5% de pe desktop. De asemenea, produsele din categoria Fashion sunt cumpărate de pe telefonul mobil în proporție de 66%, precum și cosmeticele și produsele din categoria Beauty, 63,2%.

Cash-ul rămâne rege pentru români

Astfel, metoda de plată preferată este rambursul, întro proporție covârșitoare de aproape 83%.

Potrivit procesatorului NETOPIA Payments, procentul mediu al plăților online prin card se situează în jurul valorii de 15%. Diferența de 2 puncte procentuale până la 100% este dată de alte metode de plată, precum Online Banking, Micro-Plăți prin SMS.

În privința plăților online prin card, în 2018 au fost două premiere: mobilul a depășit desktop-ul, iar provincia a depășit Bucureștiul în ceea ce privește plata online prin card. De asemenea, aflăm că bărbații sunt mai cheltuitori decât femeile. 62% din plățile prin card sunt făcute de bărbați și 38% de femei.

Totuși, nu toți românii cumpără online. De ce? Care sunt motivele pentru care aceștia încă preferă să meargă în magazine?

Principalele motive sunt: neîncredirea că produsele prezentate pe site-urile magazinelor corespund cu realitatea, imposibilitatea de a vedea, testa și proba produsul, teama de a nu fi fraudat, dar și plata taxelor de transport în plus față de prețul produsului.

Potrivit INS, populația României este de 19,52 milioane de locuitori în 2018. Dintre aceștia, 11,7 milioane sunt utilizatori de internet. Ce fac când sunt online? Folosesc rețele sociale (86%), corespondență prin e-mail (59%), caută informații despre produse sau servicii (58,6%), ascultă muzică (50,9%) sau fac cumpărături (43,5%).