17 ian. 2019 | 12:30

Cum să nu sărăcești de pe urma jocurilor gratuite ca Fortnite

ACTUALITATE
Cum să nu sărăcești de pe urma jocurilor gratuite ca Fortnite

În trecut, majoritatea jocurilor aveau un preț, iar copiii trebuiau să ceară părinților bani pentru a-și cumpăra ceva. Azi, jocurile gratuite, ca Fortnite, au produs o pagubă de 6.000 de lei unor părinți din România. Și acesta e doar un exemplu.

Studiourile de jocuri folosesc des moodelul freemium, adică jocul este gratuit, dar jucătorii pot face achiziții în interiorul jocului pe diferite obiecte virtuale. Acesta s-a dovedit a fi un model de succes pentru dezvoltatorii de jocuri deoarece pragul de acces era eliminat apoi achizițiile erau văzute ca fiind mici (câțiva lei).

Totuși, câțiva lei sau euro de la milioane de jucători se traduc în venituri consistente.

Cum să cheltuiești sute și mii de lei pe un joc gratuit ca Fortnite

În județul Timiș, doi băieți în vârstă de șase, repectiv șapte ani, au cerut permisiunea părinților de a achiziționa un obiect în cadrul unui joc de doar șase lei. Copiii au mers mai departe și părinții s-au văzut nevoiți să plătească 700 de lei, respectiv 6.000 de lei, potrivit unei mărturisi a unor părinți în cadrul matinalului Virgin Radio din 16 ianuarie (înregistrarea aici).

Aceștia nu au menționat despre ce joc este vorba, însă ar putea fi unul dintre jocurile populare din acest moment, precum Fortnite sau PUBG. Jocurile sunt gratuite și oricine le poate instala pe telefon, computer sau pe consolă (PUBG este gratuit doar pe smartphone).

Astfel de lucruri nu se întâmplă doar în România, ci în toată lumea. Anul trecut, un băiat de 12 ani din Scoția a dat aproape 800 de dolari pe achiziții în interiorul Fortnite. Banii au venit din contul tatălui.

Cazul acesta este unul fericit pentru că se pare că Epic Games a returnat banii cheltuiți de copil.

Totuși, companiile care administrează astfel de jocuri fac sute de milioane de dolari datorită achizițiilor din aplicație (in-app purchases). Practic, jucătorii pot achiziționa obiecte virtuale (unele influențează puterea personajului din joc, altele nu) precum un costum, o mașină sau o anumită putere. Prețul unor astfel de obiecte poate varia de la câțiva lei, până la câțiva zeci de lei sau sute de lei.

De exemplu, în PUBG Mobile poți achiziționa bani virtual cu care poți cumpăra arme sau costume, iar prețurile pentru acești bani variază de la 4,5 lei până la 407 lei. Așadar, dacă un copil achiziționează zilnic sau săptămânal bani de sume mici (10-15 lei) părinții probabil nu observă că le lipsesc bani de pe card.

Una dintre problemele mari: e prea ușor să cheltui bani

Un factor important care contribuie la cheltuirea banilor pe astfel de jocuri este că, de ce le mai multe ori și în cele mai multe jocuri, odată ce ai făcut o plată ai datele cardului salvate și nu mai trebuie să mai pui codul CVS de pe spatele cardului pentru autentificare plății. Așa că este foarte ușor pentru un copil să facă multe plăți.

În același timp, pentru fiecare achiziție realizată într-un joc descărcat din Play Store (dar și App Store), se trimite o chitanță. Totuși, în cazul copiilor români, acea adresă de mail ar fi putut aparține lor, nu părinților.

Problema este mai gravă când acele obiecte virtuale achiziționate îți dau un avantaj competitiv. Așa că atunci când copiii vorbesc despre joc, cel care a cumpărat acel obiect câștigă și îi face și pe ceilalți să vrea să dea bani reali pe obiecte virtuale. Asta poate duce la o competitivitate și mai ridicată și la cheltuieli și mai mari.

În cazul copilului din Timiș care a cheltuit 700 de lei, părinții lui au mers la bancă și au încercat să anuleze plățile. Banca nu are ce face pentru că plățile au fost procesate deja și au fost legale.

Al doilea caz este mai grav, deoarece s-au cheltuit 6.000 de lei, iar banii nu au venit din contul părinților, ci din contul nașului acestuia. În urma acestei întâmplări, părinții și nași copilului s-au certat și s-au acuzat reciproc.

Ce să faci dacă-ți cere copilul bani pentru a cumpăra obiecte în jocuri gratuite ca PUBG, Fortnite sau ce alte titluri vor exista

Dacă ai un copil care se joacă pe telefon astfel de jocuri și îți cere bani pentru a achiziționa diferite lucruri atunci cel mai bine este să introduci datele unui card cu o anumită sumă de bani, nu cel de salariu. De exemplu, poți utiliza un card Revolut pe care-l alimentezi când vrei tu și primești notificări de plată chiar și pentru sume mici precum cinci sau zece lei.

Anul 2018 a fost despre Fortnite, iar profitul net obținut de Epic Games din acest joc în ultimele 12 luni a fost de aproximativ trei miliarde de dolari. Este vorba de profit net, adică bani în buzunar. Un studiu făcut de realizat de lendEDU arată că aproape 70% din cei care joacă Fortnite cheltuiesc bani reali pe obiecte virtuale, iar dintre cei care cheltuiesc dau în medie în jur de 84 de dolari.

Pe de altă parte, firma de analiză de piață Sensor Tower estimează că veniturile generate de PUBG Mobile, pentru iunie 2018, ajunseseră la 30 de milioane de dolari și că, în medie, jucătorii cheltuiau zilnic în jur de 650.000 de dolari.

Totuși, printre primele jocuri care au înregistrat un succes fenomenal a fost CSR Racing. Jocul a înregistrat venituri de 12 milioane de dolari în prima lună de când a apărut în App Store, după cum a scris Adevărul la acea dată.

De atunci, sumele lunare adunate de studiourile ce dezvoltă jocuri pentru telefoanele mobile au crescut, însă ideea a rămas aceeași: faci un joc bun, îl oferi gratuit, apoi iei bani pe obiecte virtuale.

Fortnite a devenit atât de popular încât a intrat și în atenția infractorilor care „spală” bani achiziționând bani virtuali, V-Bucks, cu bani de pe carduri furate, apoi vând acei V-Bucks la un preț redus pe anumite platforme online.