Tehnologia care va face, în sfârșit, avioanele mai sigure
Avioanele vor fi monitorizate cu o tehnologie mult mai eficientă decât cea din prezent, ca să nu mai dispară nicio aeronavă de pe radar. Problema e că această tehnologie există de zeci de ani, dar abia acum s-a gândit cineva să o folosească în aviația civilă.
Oameni din diferite colțuri ale lumii călătoresc de decenii cu avionul. Ți se spune că zborul cu avionul este cel mai sigur mijloc de transport. În același timp, în ultimii ani, s-au prăbușit sau au dispărut de pe radar (care înseamnă, de regulă, tot prăbușire) tot mai multe avioane. Oamenii nu și-au pierdut încrederea în zborul cu avionul, dar ceva parcă lipsește. Nu e nimeni 100% sigur că totul va fi bine.
Cum sunt monitorizate avioanele
Pe 8 martie 2014, avionul MH370, al Malaysian Airlines a dispărut de pe radar deasupra Oceanului Indian cu cei 239 de oameni la bord. Nici până azi nu se știe (sau nu se spune) ce s-a întâmplat, mai exact. Se știe doar că acei pasageri au murit, mai mult ca sigur.
Ca să nu mai existe un alt caz MH370 în lume, aviațiile din Marea Britanie și din Canada vor să revoluționeze, în sfârșit, modul în care sunt monitorizate avioanele comerciale.
În prezent, aeronavele sunt monitorizate cu tehnologii și metode relativ învechite, în sensul că fiecare avion trebuie să-și transmită singur poziția sa. Acest sistem se numește ADS-B, iar cu ajutorul lui, avioanele transmit prin radio către diverse stații de la sol informații cu privire la locațiile lor.
Radarele detectează avioanele care zboară la un moment dat pe cer, dar turnurile de control le identifică exact doar pentru că se știu codurile cursei și orele lor de plecare și sunt supravegheate permanent prin comunicarea radio cu piloții.
Sistemul ADS-B este însă limitat. În momentul în care intervin suprafețe mari de apă, cum ar fi oceanele, el nu mai este atât de eficient. De aceea avioanele dispar de pe radare și singura modalitate de a afla ce s-a întâmplat este cutia neagră.
Care este tehnologia care va face avioanele mai sigure și monitorizarea lor mai sigură
Companiile aeriene din Marea Britanie și din Canada, pentru prima dată în istoria aviației, își vor monitoriza avioanele prin satelit. Asta înseamnă că vor fi urmărite în timp real, oriunde pe suprafața planetei. Oriunde ar zbura, deasupra continentelor sau oceanelor, satelitul va ști locația exactă, altitudinea și viteza fiecărui zbor.
Sistemul de monitorizare prin satelit a fost denumit Aireon și vine în completarea sistemului ADS-B.
După mai bine de 50 de ani de trafic aerian comercial, aviația civilă va fi adusă, în sfârșit, în secolul XXI.
Momentan, regiunea vizată este Atlanticul de Nord, unde anual există cel mai intens trafic aerian ca urmare a călătoriilor transatlantice Europa – America și invers.
Tehnologia Aireon va duce la creșterea traficului aerian transatlantic cu până la 50% față de cât e în prezent (500.000 de zboruri pe an), pentru că avioanele vor putea fi monitorizate în timp real și mai eficient.