Xiaomi de Sibiu: scurta poveste a isteriei cu magazinul din România
Xiaomi e unul dintre brandurile chinezești apreciate în România. Telefoanele sunt bune, prețurile sunt mici, ceea ce-i face pe oameni să-și dorească un magazin aici. Chiar dacă magazinul n-are face vreo diferență, dorința tot există, de unde și capital de țeapă și promovare gratuită.
Nebunia magazinului Xiaomi din Sibiu a început de pe Facebook, s-a extins pe-un blog care scrie despre tehnologie (Gadget-Talk), a prins un loc pe GSMArena și s-a împrăștiat prin presa din România. Pagina de Facebook e cât se poate de dubioasă, cu puțin peste 2.000 de abonați și vizualuri la limita dintre Paint și desenat de mână. Asta nu-i oprește pe oameni să scrie despre ea ca și când ar fi veridică. Nu-i.
Subiectul a prins atât de bine, încât Mobilissimo a publicat și poze cu ceea ce ar putea fi magazinul din Sibiu. Da, le-a primit de la un bărbat din Sibiu, dar entuziasmul era clar că a ajuns la un nivel rezonabil. Din fericire, Xiaomi se arată destul de deschis cu presa, așa că am întrebat oficial dacă deschid.
Kaylene Hong, Communications Manager, Xiaomi, a trimis un răspuns standard, succint: „Aceasta nu e inaugurarea unui magazin oficial. Mulțumim că ai verificat. Dacă avem informații despre România, le vom transmite”. Am tradus mesajul, era în engleză, dar „nu” e cam același în orice limbă.
Cei care au vrut să creadă într-un magazin Xiaomi în România s-au legat de prezența chinezilor în Spania și Italia, cu o eventuală extindere în Grecia. Realitatea e însă destul de directă: România e o țară prea mică (și mai săracă) pentru a justifica o investiție. Samsung e singura companie care a investit mai serios în această prezență fizică, Apple se bazează pe diverse interpretări ale filosofiei Apple Store și Huawei a inaugurat în 2017 o reprezentanță offline.
[readmore]
Magazinul e promis, se vede asta și pe un oarecare domeniu XiaomiRomania, dar dacă e adevărat nu e nici pe departe oficial. Va fi un butic de desfacere pentru produse aduse din China. Asta până când Xiaomi va vrea să intre oficial pe piață, se va agita pentru marcă și va scoate de pe piață copia.
E însă o performanță, probabil, să copiezi un produs din China și să iei în serios clona. Cert e însă și că tentativa asta de promovare a funcționat cât de cât. Dintr-o dată, Sibiu pare mai mult un hub de comerț decât un oraș cu două piețe central și titlu de fostă capitală culturală.
P.S.: Nu prea i s-a părut nimănui ciudat că Xiaomi a ales un oraș deloc remarcabil în comerț online, digitalizare sau volum de vânzări telefoane. Probabil și chinezii erau cuceriți de istorie, Iohannis și poze, nu?