16 mai 2018 | 18:08

Suedezii testează drumurile care încarcă mașinile electrice din mers

ACTUALITATE
Suedezii testează drumurile care încarcă mașinile electrice din mers

În timp ce la noi drumurile se asfaltează pe timp de ploaie, suedezii testează drumurile care încarcă mașinile electrice din mers.

Un drum electrificat din Suedia, primul de acest fel din lume, are capacitatea de a încărca bateriile mașinilor electrice în timpul rulării. Acesta e un proiect promițător și ar putea contribui chiar la scăderea prețului mașinilor electrice.

Proiectul finanțat de stat, denumit eRoadArlanda, costă aproximativ 5,82 de milioane de dolari și folosește un camion electric modificat, care transportă marfă de la aeroportul Arlanda la hub-ul logistic al Postnord, din apropiere.

O șină electrificată turnată în asfalt, pe o lungime de 2 kilometri, încarcă bateriile camionului automat în timp ce acesta este condus peste structură. Un fel de pantograf montat pe camion detectează poziția șinei pe drum, iar încărcarea se oprește când camionul intră în depășire sau staționează.

Sistemul e capabil să calculeze și consumul de energie al vehiculului, astfel că pot fi debitate costurile electricității per vehicul și utilizator.

Unul dintre marile avantaje ale unor astfel de drumuri este că dispare nevoia ca mașinile să aibă acumulatori mari – uneori, aceștia ajung să coste chiar și jumătate din prețul total al unui astfel de automobil. Dispare problema autonomiei vehiculului, iar mașinile electrice cu baterii mici pot să fie conduse mult mai ieftin decât cele cu combustibili fosili.

Autoritățile suedeze sunt mulțumite cu rezultatele obținute până acum, iar singura problemă întâmpinată până acum, cea a prafului adunat pe șină, ar fi fost deja rezolvată.

Cei de la Elways, care iau parte la acest proiect, au brevetat tehnologia șinei electrice. Alături de aceștia se află și compania de infrastructură NCC, dar și cea de utilități Vattenfall, care oferă curent electric din rețeaua națională.

Testele au început în aprilie și vor dura cel puțin 12 luni, astfel încât camionul să poată trece prin toate tipurile de vreme.