Metroul din București mai are puțin și dă pe-afară. Singura soluție pe care o are Metrorex este să extindă cea mai aglomerată magistrală, ca să te sufoci de-a binelea.
Dintre cele patru magistrale pe care le are metroul bucureștean (după alte câteva amânări, vom putea vorbi și de a cincea), cea mai aglomerată și problematică pentru sistem este magistrala 2, care leagă Berceni de Pipera. Dacă ai circulat și circuli pe M2 la orele de vârf, știi deja că e crimă și pedeapsă.
[related]
Dacă n-ai privilegiul subteranelor Capitalei, atunci e bine să știi că, mai ales dimineața, sunt puhoaie de oameni care se înghesuie în metrouri încă de la primele stații din direcția Berceni, sunt alte grămezi de oameni care pot da, involuntar, naștere unor tragedii la Unirii sau Victoriei, dar și mii de sardine care așteaptă să ajungă în zona de nord, unde s-au deschis nenumărate multifuncționale.
Corporațiile ar putea fi omul negru în această ecuație, pentru că toate și-au construit sediile în Pipera, la lumea bună, și au dat orașul peste cap. Dar nu, nu corporațiile sunt de vină (noi centre de business se construiesc în mai toate intersecțiile unde există spațiu), ci toată lumea e de vină.
Metrorex spune că intervalul de succedare a metrourilor pe M2 este, în prezent de 120 de secunde, dar că ar putea fi coborât la 90 de secunde, odată cu instalarea unor noi sisteme de coordonare pe magistrală. Rezonabil, însă asta nu va rezolva problema aglomerației; călătorii au o dorință inexplicabilă de a intra în metroul ăsta, de acum, nu următorul care oricum așteaptă în tunel și vine în mai puțin de 90 de secunde. Metrourile ar putea veni și instantaneu, dar pentru că oamenii au plăcerea de a le da coate altora și de a rămâne prinși în uși, trenurile pierd timp, iar decalarea unuia produce un efect de domino, care va întârzia multe alte trenuri din urmă.
Metrorex propune extinderea liniei albastre, pentru a răspunde nevoilor tot mai mari ale zonei Pipera. Ar trebui să apară stații pe străzile Petricani și Gherghiței; în total ar trebui să fie trei noi stații dincolo de actualul capăt de la Pipera. Iar asta nu va face decât să aducă și mai mulți oameni în aceleași stații de pe traseu. Iar stațiile n-or să beneficieze de capacități sporite, pentru că e fizic imposibil să mai faci asta.
Momentan, ne îndreptăm, la fel ca până acum, către un blocaj sistematic al orașului și nici măcar Metrorex nu vede sau nu vrea să vadă problema. Metroul nu va putea prelua un flux mult mai mare de oameni decât cel din prezent, așa că vom rămâne niște sardine la conservă, în așteptarea unui ceva brutal, care ar putea sau nu să vină.
A trecut aproape un an de la fabuloasa declarație a Primarului General, care s-ar putea traduce și prin ”n-o să fac nimic să îmbunătățesc orașul că oricum suportați”. Nu de alta, dar dacă tragi linie și vezi progresele făcute în cei doi ani de mandat, vezi că s-a cam adunat praful pe statui, la care te uiți în timp ce aștepți un autobuz care să te ducă unde ai nevoie.
Metroul nu are posibilitatea de a rezolva singur problema fluxului de oameni care trebuie să ajungă dintr-o zonă sau alta a orașului care se extinde și se aglomerează constant. Ar putea face asta, însă, cu un parc auto RATB civilizat și complet funcțional. Nu trebuie să ieși din țară ca să găsești stații de autobuz cu afișaje electronice, unde afli cât mai ai de așteptat. Trebuie doar să ieși din Micul Paris ca să vezi lucruri cu adevărat smart.
Subteranul trebuie susținut de activitatea de la suprafață, altfel se va bloca. Transportul de la suprafață trebuie susținut de alte măsuri complementare care să le facă viața mai ușoară oamenilor. În curând, vom ajunge să avem o populație de mașini echivalentă cu cea a locuitorilor, că toată lumea are nevoie de mașină. Nu vrei cu metroul sau cu autobuzul? Mergi cu bicicleta. Firește, după ce o să ai pe unde să mergi fără să-ți fie teamă că poți fi luat pe capotă dacă mergi pe stradă sau la înjurături dacă mergi pe trotuar.
[related]
Conducerea Metrorex ar trebui să ceară public suportul Primăriei Generale în rezolvarea problemei aglomerației. Sunt o grămadă de lucruri pe care Primăria le poate face și care nu sunt doar demolări de fântâni și borduri noi, doar că nici una, nici alta nu te duc mai repede la serviciu, la mall, sau oriunde altundeva vrei să ajungi în oraș.
[readmore]
Cei care merg cu metroul sunt corporatiști care se grăbesc să ajungă mai repede la covrigi, cei care merg cu autobuzul sunt oricum vai de mama lor, iar bicicliștii și pietonii sunt un fel de ciumați care n-ar trebui să aibă dreptul de a circula prin București. Cine mai rămâne? Cine și-a făcut vara sanie și iarna car, adică cine și-a luat mașină ca să adoarmă în ea la semafoare și să ajungă deja nervos la birou.
Metroul (încă) merge, fraierii (încă) rămân pe peron…