Țara care vrea să scape de toate mașinile pe benzină și să aibă electrice
În tot mai multe țări, mașinile electrice încep să devină cea mai bună soluție pentru diminuarea pe cât posibil a poluării și a cheltuielilor inutile pe combustibil. Există o țară care investește miliarde de dolari în dezvoltarea acestei industrii.
Cred că ai ghicit. Este vorba de China, unul dintre giganții tehnologici și economici ai lumii, dar și cel mai mare poluator de pe planetă (la bătaie cu Statele Unite ale Americii). Ne minunăm de progresul și succesul Chinei pe majoritatea piețelor? Această performanță vine și cu un preț uriaș: sănătatea locuitorilor, care e pusă în pericol pe zi ce trece de poluarea extremă din marile metropole precum Beijing.
Dacă o să călătorești cu avionul la Beijing și ai parte de un cer lipsit de nori, ai să vezi de la înălțime, pe măsură ce te apropii de sol, o mulțime de impresionantă de ferme industriale de panouri solare, cum nu mai întâlnești nicăieri în lume.
De vreo trei ani, China a început un proiect gigant de investiție masivă în dezvoltarea industriilor producătoare de energie alternativă și de automobile electrice, care să înlocuiască mașinile pe combustie care, din cauza numărului înfricoșător de mare, poluarea a devenit otravă curată.
Chiar cu toată reducerea emisiilor de dioxid de carbon cu care se laudă producătorii auto, mașinile lor tot poluează și degeaba emit puține noxe, dacă sunt prea multe automobile care pun laolaltă acele noxe “puține”.
Cât de periculoase sunt mașinile clasice pentru China
Sigur, mașinile nu sunt nici pe departe singura sursă de poluare în orașe, dar în Beijing se estimează că o treime din gazele dăuntoare sunt produse de automobile. Nu e nimic surprinzător pentru China că investește atât de mult în industria auto electrică.
China este de ani de zile cel mai mare producător de panouri solare și este liderul pe piața energiei regenerabile. Era logic ca gigantul Asiei să dezvolte la o scară atât de largă industria mașinilor electrice. Acum, guvernul a conștientizat, în sfârșit, că e nevoie mai mult ca niciodată de o soluție contra poluării. Nu de alta dar chiar dacă au populație numeroasă, otrăvirea și uciderea ei sistematică nu dă bine nici pentru economie (asta e logica rece a oricărui stat, liberal sau comunist).
Cert e că brandurile auto autohtone n-au putut să bată importul mașinilor din străinătate. Chinezii sunt mari amatori ai unor branduri ca Mercedes, Audi și multe altele din Europa și America.
Branduri auto chinezești precum Changan, unul dintre primii patru jucători importanți pe piața auto din China, speră la o revitalizare a mărcilor autohtone și au șansa asta prin producerea la scară largă a mașinilor electrice. Changan speră să-și înnoiască întreaga gamă de produse cu cele electrice până în 2025.
Planul e deja prestabilit. Changan vrea să vândă 30.000 de vehicule electrice până în 2020, iar până în 2025, numărul unităților vândute să fie de peste 800.000.
Dacă lucrurile evoluează conform planurilor, China ar putea ajunge cea mai mare piață pentru mașinile electrice din lume. În timp ce în alte țări ele întârzie să se răzpândească din cauza lipsei infrastructurii pentru reîncărcare, China ar putea fi din nou terenul propice pentru marile branduri auto din Europa și America.