Cum vrea Instagram să te convingă să pui mâna pe o carte să citești
Instagram este un loc în care aparențele tronează – de la tipe care încearcă din greu să fie senzuale și până la oameni care caută să arate ce interesante sunt viețile lor. Totuși, există și lucruri mai puțin superficiale acolo, iar comunitatea #bookstagram este unul din acele lucruri.
Comunitatea #bookstagram este compusă din cititori, librării, biblioteci, edituri și nu numai. Fotografiile specifice implică neapărat o carte în format fizic (nimic electronic) însoțită de alte elemente, precum flori și cafea, sau singură pe un fundal simpatic – o abordare ceva mai minimalistă.
Totuși, mai sunt și fotografiile bombastice, cu rafturi doldora de cărți, design-uri de copertă elaborate și efecte speciale. Această comunitate are un scop simplu și nobil: să îi convingă pe oameni să pună mână pe o carte și să o citească.
Vezi această postare pe Instagram
Doi instagrammeri care fac parte din această comunitate sunt James Trevino și Elizabeth Sagan. Conturile lor îți dezvăluie nenumărate fotografii extravagante, în care cărțile sunt aranjate sub formă de aripi, copaci, tronuri, becuri, nori, balauri, oameni sau cozi de sirenă.
Trevino are 24 de ani, iar contul său de Instagram era cândva locul unde el documenta ce face zilnic, de la mâncat la selfie-uri. După ce a postat o poză cu o carte pe care o citea într-o zi, a descoperit comunitatea #bookstagram, unde hashtag-uril precum #igreads, #shelfie și #BookFaceFriday domnesc.
Trevino s-a hotărât atunci să se folosească de zecile de cărți pe care le ținea pe rafturi pentru a crea adevărate opere de artă cu ele. A început să se folosească de coperți, pagini și culori pentru a inventa design-uri creative doar din cărți. A reușit să strângă peste 192.200 de urmăritori.
Dacă pentru design-urile cu cărți e nevoie de ore bune, Trevino încearcă să posteze și alt tip de conținut, precum citate pe care le-a găsit fascinante. Înainte posta aproape zilnic, dar a rărit ritmul la patru postări pe săptămână când design-urile sale au devenit ceva mai complicate.
Vezi această postare pe Instagram
Vezi această postare pe Instagram
Vezi această postare pe Instagram
Profilul lui Elizabeth Sagan, o tânără de 23 de ani, seamănă destul de mult cu cel al lui Trevino din punct de vedere estetic. În fiecare săptămână are nevoie de ore bune de muncă pentru a crea opere de artă neconvenționale din cărți. Ea și Trevino s-au cunoscut în 2007, pe un blog destinat recenziilor de cărți.
Sagan împrumută adeseori din biblioteca lui Trevino cărți, atunci când are nevoie să creeze noi design-uri.
Sagan și-a deschis profilul la începutul lui 2016, când a redescoperit pasiunea pentru cărți de ficțiune după o pauză în care a studiat dreptul. După luni de zile în care a venit cu tot felul de idei și concepte, tânăra găsește o provocare în a crea noi design-uri.
Chiar și așa, ea reușește să se inspire din viața de zi cu zi – mai exact din ploaie, copaci, scări, pereți și stele.
Vezi această postare pe Instagram
Vezi această postare pe Instagram
Vezi această postare pe Instagram
Comunitatea #bookstagram merge mai departe de estetică
Conturile lui Trevino și Sagan sunt încântătoare din punct de vedere estetic, precum multe altele, dar ei și ceilalți membri ai comunității #bookstagram vor să facă mai mult de atât. Fotografiile sunt mereu însoțite de descrieri în care urmăritorii sunt întrebați ce roman clasic preferă, ce personaj fictiv ar prefera să fie și ce carte au cumpărat doar din cauza coperții. Mai mult, conturile dedicate cărților dezvăluie cele mai noi cărți lansate și îi ajută pe oameni să depășească zona lor de comfort literar.
Celebritățile și-au creat și ele cluburi de lectură pe Instagram, unde postează ce citesc și își țin fanii la curent. Printre acestea se numără Reese Witherspoon, Emma Roberts și Oprah.
Vezi această postare pe Instagram
Vezi această postare pe Instagram
Vezi această postare pe Instagram
Librăriile profită și ele de comunitatea #bookstagram, mai multe edituri și librării din străinătate – precum Penguin Random House și Strand Book Store – deschizându-și conturi de Instagram. Acolo, cititorii pot vedea fotografii cu cele mai noi cărți apărute și pot primi recomandări de lectură.
Cât va rezista #bookstagram
Această comunitate folosește social media într-un scop cel puțin ironic – pentru a-i convinge pe oameni să ia o pauză de la social media. Țelul final este de a le aminti oamenilor de frumusețea nemuritoare a cărților în format clasic.
„La finalul zilei, ce contează este ca oamenii să citească, în opinia mea”, a zis Trevino. „Dacă fotografiile mele pot convinge pe cineva să ia o carte, atunci nu pot cere mai mult”. La rândul său, Sagan a spus: „Țelul este să facem generațiile mai tinere să se îndrăgostească de citit. Acesta este miezul”.
Cum vor evolua lucrurile pentru comunitatea #bookstagram nu se știe. Totuși, faptul că editurile au început să înțeleagă cât de important este să se mențină în pas cu tehnologia și să păstreze contactul cu cititorii este un pas în direcția potrivită, conform lui Sagan.
Ea a subliniat că majoritatea tinerilor privesc cărțile ca fiind ceva învechit și romantic și că Instagram reușește, încet și sigur, să schimbe acest lucru.