17 dec. 2017 | 10:13

De ce ar trebui să renunțăm la zborurile cu avionul, deși nu ne place

ȘTIINȚĂ
De ce ar trebui să renunțăm la zborurile cu avionul, deși nu ne place

Poate ultima grijă atunci când călătorim cu avionul este impactul pe care îl are acest lucru asupra mediului, dar un expert ne sfătuiește să fim mai atenți.

Jack Miles, câștigător al Premiului Pulitzer, vrea să nu mai folosim avionul. În 2015, el a contribuit la raportul „Bending the Curve”, referitor la stabilitatea climatică, realizat de University of California. Rolul lui a implicat importanța comunicării problemelor climatice, astfel încât oamenii să își schimbe comportamentul.

Miles a folosit un calculator online de la o companie elvețiană non-profit pentru a determina amprenta de carbon a călătoriilor cu avionul. El a vrut să afle care este amprenta de carbon în urma unei călătorii cu avionul către Maroc, unde avea să vorbească la un eveniment.

Calculele lui au arătat că el și soția lui ar introduce în atmosferă, pentru o asemenea călătorie, 7,6 tone de dioxid de carbon. Anual, ei oricum ar fi consumat 14,9 tone de dioxid de carbon în urma activităților normale precum utilizarea electricității, transportul terestrul și aruncarea gunoaielor.

Concret, o singură călătorie cu avionul ar fi mărit amprenta de carbon anuală a celor doi soți cu mai mult de 50%. „Răul pe care l-am făcut cu o călătorie internațională cu siguranță a neutralizat orice lucru bun pe care l-am făcut în timpul anului ca oameni care reciclează, consumatori eco și contributori financiari la organizațiile de mediu”, a spus autorul.

Până la a ne putea bucura de avioane eco-friendly, există mai multe companii aeriene care le permit oamenilor să plătească o sumă compensatorie pentru amprenta de carbon, direct pe site-ul lor. Problema este că platformele de compensație sunt fie ascunse, fie apar la finalul rezervării.

Miles spune că o altă soluție ar fi ca aceia care călătoresc să folosească un calculator online precum cel folosit de el. Astfel, ar putea afla costul pe care trebuie să îl plătească pentru amprenta lor de carbon. Spre exemplu, o cursă New York-Paris ar necesita 67 de dolari în plus. Călătorul poate să doneze banii la companiile de mediu sugerate de site.

O soluție mai la îndemână ar fi să evităm zborurile cu avionul. În ceea ce privește călătoriile de muncă, Miles spune că tehnologiile de livestreaming pot ajuta mult să participi la o conferință fără să fii acolo în persoană. Cât despre călătoriile în interes personal, el recomandă să petrecem sărbătorile în locuri unde se poate ajunge cu mașina sau cu trenul.