Când va avea loc Black Friday 2015 și ce magazine vor participa

Când va avea loc Black Friday 2015 și ce magazine vor participa
17:05 21.10.2015

Când este Black Friday 2015? Această întrebare devine din ce în ce mai întâlnită cu cât ne apropiem mai mult de luna noiembrie.

Ne aflăm în penultima săptămână din octombrie. Nu a mai rămas decât o lună până la începutul acelei perioade fascinante a anului în care românul dovedește că, atunci când vine vorba de reduceri, este un consumist cel puțin la fel de mare precum americanul. Pentru moment, doar câteva magazine au anunțat că vor participa la Black Friday, însă numărul acestora va crește atunci când vom afla în mod oficial când este Black Friday 2015.

Cum a apărut Black Friday

Black Friday nu a fost întotdeauna un eveniment fericit. Numele este originar încă din perioada crizei economice din 1869, iar din 1961, în orașul american Philadelphia, a fost folosit pentru a descrie traficul infernal și numărul mare de persoane aflate pe stradă, la cumpărături, după Ziua Recunoștinței.

Black Friday

Termenul a căpătat, după 1975, o altă valoare. Comercianții operau în pierdere între lunile ianuarie și noiembrie și spuneau că veniturile erau ”pe roșu”. Începând din noiembrie, aceștia începeau să scoată profituri substanțiale, adică veniturile ”erau pe negru”. Timp de mulți ani, magazinele își deschideau porțile mai devreme, începând de la ora 6.00, însă din anii 2000, ora de deschidere a ajuns să fie la miezul nopții.

Sărbătoarea reducerilor marchează oficial și începutul sezonului sărbătorilor de iarnă însă, din păcate, este o zi cu numeroase violențe, atât în SUA, cât și în restul țărilor care au adoptat acest eveniment. Cel mai probabil, și de Black Friday 2015 cumpărătorii se vor bate și se vor călca în picioare pentru a obține produse la prețuri reduse.

Când este Black Friday 2015

Black Friday a ajuns în România mulțumită celor de la eMAG care, în 2011, au organizat primul eveniment de acest gen la noi în țară, alături de Flanco. Dacă în SUA data este relativ fixă, în România lucrurile nu stau la fel. În general, comercianții de la noi își setează singuri data la care pornesc reducerile, iar unele magazine au promoții timp de săptămâni întregi.

Deși nu au declarat când este Black Friday 2015, magazinele vor oferi produse la prețuri extrem de avantajoase începând cu data de 20 noiembrie. Unele dintre ele vor continua reducerile și în weekend-ul care va urma, în timp ce altele vor sărbători Black Friday până în data de 29 noiembrie. Ca de obicei, comercianții din sectorul electricelor și electronicelor vor câștiga cel mai mult de Black Friday, fiind urmați de cei din sectorul fashion.

Ce magazine vor participa la Black Friday 2015

Nu avem o listă oficială, însă printre magazinele care au luat parte anul trecut la Black Friday se numără eMAG, evoMAG, F64, Clickshop, Flanco, Domo și Altex. Nici operatorii de telefonie mobilă nu au stat deoparte în 2014, existând șanse ca marii operatori să se implice și anul acesta.

eMAG nu este doar retailer-ul care a introdus conceptul pe piața din România, ci și cel care îl aplică cel mai bine. Cu ocazia Black Friday 2014, eMAG vândut 420.000 de produse și a înregistrat 1,1 milioane de vizite de pe dispozitive mobile. Magazinul online a încasat nu mai puțin de 145 de milioane de lei la doar 10 ore de la startul campaniei.

eMAG

 

În mod interesant, eMAG a reușit să anticipeze interesul clienților pentru sectorul auto și a vândut peste 4.000 de tichete pentru toate tipurile de carburanți. De asemenea, a reușit să vândă cel mai scump produs comercializat vreodată online: BMW X6 la 66.500 de euro. Cel mai mare discount aplicat unui produs a fost de 20.000 de euro (un BMW seria 5 în valoare de 45.000 de euro, redus de la 65.000 de euro).

eMAG nu a fost singurul retailer important care a avut parte de un Black Friday extrem de productiv în 2014. Pentru Flanco, de exemplu, Black Friday 2014 a însemnat vânzări mari de televizoare 4K și cu diagonală mare, de telefoane inteligente și electrocasnice mari. Vânzările au fost mai mari decât cele din anul precedent, însă sub așteptări. Cel mai mare discount de care a beneficiat un client în Black Friday a fost de 12.000 de lei, la un televizor de diagonală mare. Cel mai bine vândute repere au fost televizoarele de 102 cm, laptopurile cu procesoare Intel i3 și i5 și AMD A8, smartphone-urile cu specificații „de vârf“.

Cei de la evoMAG au avut 20.000 de produse vândute și 30.000 de conturi noi în seara zilei de 20 noiembrie, înainte de debutul Black Friday. Magazinul a înregistrat 15.500 de comenzi și a avut reduceri de 900.000 de euro. Astfel, vânzările total au depășit cifra de două milioane de euro. Anul acesta, după ce vom afla în mod oficial când este Black Friday 2015, evoMAG va anunța probabil o nouă serie de reduceri.

Black Friday 2014 a început la F64 în noaptea de 21 noiembrie. În primele 24 ore, pe F64.ro au fost 284.613 vizitatori și vânzări de 9 milioane de lei. Până la finalul weekend-ului valoarea vânzărilor avea să crească la aproape 13 milioane de lei.

La QuickMobile, Black Friday 2014 a fost organizată atât în magazinul online cât și în cele 14 showroom-uri din toată țara și a inclus, în total, peste 2.000 de produse. Reducerile au fost aplicate la toate categoriile de produse și au pornit de la 10%, pentru telefoane mobile, tablete și branduri de lux, și au ajuns până la 25% pentru gadget-uri și chiar 50%, pentru accesorii. 

Cu Ocazia Black Friday 2015, PC Garage va veni, la fel ca anul trecut, cu reduceri de excepție la componente pentru desktop-uri și laptopuri.

Clickshop va participa și anul acesta la Black Friday. În 2014, magazinul a oferit o serie de reduceri importante atât la telefoane mobile, cât și la tablete și camere foto.

Anul trecut, Altex a dat startul reducerilor de Black Friday cu o săptămâna înainte de prima rundă, oferind atunci peste 1.000 de produse care beneficiau de reduceri de până la 70%.

Pentru Domo, Black Friday 2014 a fost o săptămână întreagă de reduceri, în care atât produsele electronice, cât și cele electrocasnice, au beneficiat de unele oferte avantajoase.

Telekom a particpat și în 2014 la Black Friday, beneficiile clienților incluzând, printre altele, comunicarea nelimitată, dar și o diversitate de telefoane, tablete și accesorii cu discount de până la 70%.

Anul trecut, Orange a lansat “vânătoarea de Black Friday”, ce includea noutăți constând în puncte Thank You suplimentare și reduceri la abonamente, în plus față de miile de produse cu discount – telefoane, tablete și accesorii.