06 mai 2011 | 11:51

Sony Ericsson Xperia Play: Smartphone sau consola de gaming? [REVIEW]

PSP-ul si UMD-ul pe care sunt inregistrate jocurile acestuia a devedit demodat si nepractic, Sony Ericsson stim deja ca face telefoane interesante si performante, asa ca de ce nu le-am combina pe cele doua intr-o consola/telefon mobil, struto-camila pe care sa o numim Sony Ericsson Xperia Play? A mai avut si Nokia o tentativa de a lansa un telefon mobil cu capabilitati de gaming, insa, pe vremea aceea, lui Nokia ii lipsea ceva, si anume performanta de exista azi a telefoanelor mobile. Totusi, N-gage si-a pus amprenta asupra acestui domeniu, iar ideea a ramas inca in mintea unora dintre companii. Xperia Play este, in primul rand, un telefon mobil, un smartphone de ultima generatie, care, pe sistemul tastaturilor glisante a instalat partea de control pentru gaming, acele butoane dedicate pe care le stim deja de la PSO sau de la consolele PlayStation.

Telefonul/consola este un fel de mina de aur, avand in vedere cate mituri si zvonuri au iesit pe piata inaintea acestuia, care vine in momentul in care se mai linistisera apele. Asteptarile sunt mari de la acest dispozitiv, mai ales ca vine intr-o perioada in care gamingul pe smartphone-uri capata din ce in ce mai multa atractie, avand in vedere noile generatii de procesoare mobile si de procesoare grafice pentru acestea. Este o vreme in care piata de gaming pe dispozitive mobile este preluata de iPhone si de iPod, iar pentru a fi cautat trebuie sa vii cu ceva nou si inovator, ca Nintendo 3DS, de exemplu, care ofera o experienta 3D portabila pentru pasionatii de jocuri pe console mobile.

[album: http://playtech.ro/wp-content/plugins/dm-albums/dm-albums.php?currdir=/wp-content/uploads/dm-albums/Xperia Play galerie/|width=480]

Chiar si in cadrul lui Sony, insa, Xperia Play trebuie sa depaseasca niste bariere impuse de PSP sau de zvonurile lui NGP (Next Generation Portable), succesorul lui PSP, care va a junge si el pe piata cu performante mult mai ridicate. Mai mult, trebuie sa se ridice si deasupra lui Arc, care si el are un procesor grafic destul de capabil. In fine, poate asteptarile noastre sunt prea mari in acest sens, insa cert este ca exista, l-am avut la test, si va vom prezenta impresia asupra acestui dispozitiv.

Prima impresie a fost mai putin placuta. L-am luat din mana colegului meu Andrei Ene si i-am spus, din prima, e prea gros si e prea greu. Am stat apoi sa il analizez si am ajuns la concluzia ca este genul de dispozitiv de care ajungi sa te atasezi, ajungi sa il butonezi cateva ore si ramai destul de impresionat de tot ceea ce poate face si il accepti asa cum este, cu micile sale neajunsuri. Eu l-am privit din perspectiva unui telefon mobil, un smartphone, si l-am analizat tocmai din aceasta privinta. Colegul mei Andrei l-a luat ca si un dispozitiv de gaming mobil si va va prezenta putin mai tarziu impresiile sale.

Din perspectiva unui smartphone, este in top, atat ca si specificatii cat si ca design si functionalitate. Tabelul de mai jos va poate face o impresie asupra acestui fapt.

[table id=72 /]

Dispune de un ecran capacitiv multi touch de 4 inci, are pachetul complet de butoane pentru gaming pe sliderul pe care la alte modele exista tastatura qwerty si, de asemenea, si cele doua butoane pe laterala telefonului. Este motorizat de cipul Snapdragon de 1 GHz, ajutat pe partea grafica de un cip Adreno 205. 512 MB memorie RAM si un Android 2.3 Gingerbread mai fac parte din specificatiile acestuia. Rotunjind performantele acestuia mai sunt o camera foto de 5 MP, Bluetooth si un card de 8 GB, cu care vine in pachet.

Carcasa este destul de groasa la 16 mm, greutatea totala a telefonului fiind de numai 175 grame. Capacul din spate, de culoare alba, este putin curbat si este lucios la fel ca si display-ul, retinand o multime de amprente.

Pe partea din stanga a telefonului exista conectorul de casti de 3,5 mm si conectorul micro USB pentru incarcare si transfer de date. Nu sunt un fan al acestei pozitionari, cel putin a jack-ului de casti, mai ales pentru ca prefer sa folosesc castile mele decat cele din pachetul telefonului si cum acestea nu dispun de un conector la 90 de grade va fi cam greu sa il tin in buzunar. Pe de alta parte, pozitionarea respectiva este facuta pentru cei care folosesc castile atunci cand se joaca, insa si atunci este posibil ca mufa de la casti sa fie incomodata de pozitia degetului aratator de la mana stanga, care va dori sa actioneze butonul din stanga pentru jocuri.

Partea superioara a telefonului detine butonul clasic penru ON/OFF/Standby, pe care, sa fiu sincer, mi-a fost destul de greu sa il apas, mai ales din cauza faptului ca nu este sensibil si apoi si din prisma dimensiunii telefonului.

Pe partea dreapta avem cele doua butoane pentru gaming, precum si controlul de volum, care pana acum este cel mai comod de apasat dintre toate butoanele laterale.

Ultima latura, cea inferioara, nu detine nici un buton sau conector, insa pe fata telefonului sunt pozitionate 4 butoane hardware pentru functiile de baza, Back, Home, Menu si Search. Sunt total de acord cu existenta acestor butoane, sunt mult mai utile decat prezenta lor pe prima pagina a meniului, insa nu sunt de acord cu faptul ca sunt atat de mici, incomode, si pe intuneric ai toate sansele sa le incurci. Sunt destul de greu de apasat, oferind o rezistenta destul de ridicata. Un element interesant este pozitionarea cardului microSD, precum si a SIM-ului, in partea de sus, iar accesul la acestea nu este limitat de scoaterea bateriei. Atentie, insa, telefonul trebuie sa fie complet oprit atunci cand scoateti cartela SIM!

Interfata si meniul sunt foarte similare cu cele ale lui Xperia Arc. Exista tot 5 ecrane, ce pot fi populate cu widget-uri sau scurtaturi catre aplicatii. Se simte si aici implicarea celor de la SE, care au customizat meniul de Android dupa preferintele lor. Adevarul este ca nu mi-a placut interfata de SE ale variantelor precendente insa aceasta imi place. Este intuitiva, arata foarte bine, raspunde la comenzi si, cel mai important, nu se mai blocheaza (bine, nu atat de des) ca si pana acum. Am fost placut surprins si de meniul de contacte, care acum este mult mai atractiv si mai intuitiv chiar si decat la alte modele de telefoane. Aproape toata interfata este in primul rand curata, se misca foarte bine, contine toate elementele esentiale pe care le poti cere de la meniul respectiv si este si placuta ca design.

[album: http://playtech.ro/wp-content/plugins/dm-albums/dm-albums.php?currdir=/wp-content/uploads/dm-albums/meniu SE/|width=480]

Unul din elementele foarte importante cel putin pentru mine este tastatura, daca aceasta nu este bine dimensionata pe ecran sau ecranul nu este destul de sensibil atunci cand este nevoie pentru ca sa pot scrie cat mai rapid un mesaj sau e-mail, atunci acela pentru mine nu reprezinta un smartphone veritabil. SE Xperia Play nu detine o tastatura Qwerty reala, insa aceleasi cerinte se aplica si la cea virtuala. Aceasta este surprinzator de buna, raspunde foarte bine la comenzi, feedback-ul este scurt si abia il simti, insa este acolo, iar semnalul de vibratie este suficient pentru a te atentiona ca ai apasat pe acea tasta. Cel mai important este ca tastatura nu intarzie la comenzile date.

Calitatea convorbirii este foarte buna, nu are probleme nici la microfon nici la difuzor, ba chiar se aude mai bine decat multe dintre modelele testate de smartphone-uri din ultima vreme.

Si, ca tot am vorbit de microfon, acesta a trecut deja la Andrei:

Asa cum au anuntat cei de la Sony, acest dispozitiv trebuie sa functioneze si ca telefon, dar si ca un dispozitiv de gaming mobil. Probabil ca multi dintre cei care cumpara acest terminal nu sunt interesati de cum arata, ci de cum se comporta in timpul unui joc. Bine, asta si probabil de cati megapixeli are camera, cat de clar se aude, etc. Totusi, multi o sa il aleaga pentru gaming in principal. Radu este partea tehnica a review-ului, dar o analiza a unui gamer nu strica nu? Asa ca mi-am bagat si eu putin coada in acest articol si am analizat acest telefon/consola.

Intr-o prima instanta, am gasit Xperia Play un pic cam familiar. Mi-a adus aminte mult de PSP GO, doar ca e putin mai plinut la mijloc. Este asa pentru ca odata ce am ridicat ecranul, telefonul isi arata adevarata fata. Un controler aproape similar cu cel de la PSP GO, doar ca acesta are doua butoane analog sensibile la atingere. O bucatica de informatie care cred ca o sa intereseze pe cel care doreste sa il achizitioneze este ca aranjamentul butoanelor si estetica acestora a fost decisa de cei care au realizat popularul controler al consolei PlayStation, ceea ce face navigarea in timpul jocurilor cu atat mai familiara. In timp ce joci o sa auzi un mic zgomot in momentul in care apesi butoanele, zgomot care imi aduce aminte de butoanele batranului GameBoy, intr-o oarecare masura.

Tot timpul cat am tinut Play-ul in maini mi-a dat senzatia unei console solide, care nu se strica usor, dar singura dezamagire pe care o pot avea cu ea sunt shoulder-button-urile. In timpul jocului mi-au cam scapat atingerii, acestea fiind pozitionate in spatele ecranului glisant, ceea ce facer apasarea lor destul de anevoioasa. In rest, cel putin din punct de vedere al aspectului nu am plangeri. Pana si controlerele analog, fie ele si senzitive, mi-au plaucut. Motul central, pentru ca suna cat se poate de hazliu sa il numesc asa, iti da un simt de directie destul de placut, fara sa pierzi trackpad-ul. Mai mult, comparativ cu PSP-ul classic, chiar am reusit sa fac miscari ample cu el, intoarcerile la 180 de grade fiind extrem de usor de realizat.

Ca si consola de jocuri, Xperia Play poate reda trei tipuri de jocuri: Android, PlayStation si emulatoare. Din tot ce am putut gasi, exista in acest moment in jur de 50 de jocuri Android optimizate special pentru acest telefon, altele urmand sa fie distribuite cu ajutorul Android Market-ului in timp. Probabil ca exista cativa dintre voi care se intreaba: “Dar de ce sa imi cumpar un Play-ul pentru jocuri de Android? Merg la fel de bine si pe un telefon normal?”. Destul de simplu, si aici este doar parerea mea, un touchscreen nu o sa poata in vecii vecilor sa se impuna in fata unui controler fizic. Experienta este net superioara, mai ales ca aici discutam de un telefon destinat celor care se joaca. Asta ca sa nu amintesc ca in momentul in care joci pe un ecran touch nu acoperi cu degetele jumatate din ecran si il murdaresti de grasime.

Pe de alta parte, jocurile de PlayStation mi-au lasat o impresie extrem de buna. Xperia Play vine cu Crash Bandicot pre-instalat, joc pe care in tineretile mele l-am jucat pana la epuizare si pot spune ca nu am intalnit nici macar un cadru care sa intarzie. Fluent, extrem de bine optimizat, dar, mai ales, a blast from the past. De ce? Pentru ca intre jocurile de PlayStation disponibile pentru aceasta consola exista si posibilitatea includerii jocurilor de PS1, care dupa cum bine se stie, este una dintre cele mai bine vandute console, dar are si o galerie de jocuri extrem de mare, ceea ce face Xperia Play o investitie destul de buna, cel putin dupa mine. Evident ca va avea si jocuri dezvoltate special pentru acest telefon, dar, in esenta, atentia va fi indreptata catre jocurile clasice.

[album: http://playtech.ro/wp-content/plugins/dm-albums/dm-albums.php?currdir=/wp-content/uploads/dm-albums/SE Play Gaming/|width=480]

Mi-a placut cum au tratat problema cei de la Sony Ericsson in momentul in care vine vorba de emularea memory card-ului. Telefonul salveaza in memoria fizica salvarile tale, fiind astfel imposibil de corupt, dar face si un back-up pe card-ul de memorie. Pentru cei care deja fac clabucei la ideea ca anumite salvari o sa le incarce memoria, o sa incerc sa va aduc aminte ca o salvare de PS1 avea maxim 20 de Kb, asa ca fiti pe pace. Conceptul de multiplayer, cel putin din ce am putut sa vad la Crash, exista si el, asta conferind o anumita rejucabilitate anumitor titluri. Ma gandesc ca acum, daca s-ar realiza un Cod Zombie cu suport de multiplayer, cred ca m-as gandi sa imi achizitionez si eu unul.

Ultima categorie de jocuri sunt emulatoarele. Aici lucrurile sunt mai ciudate, avand in vedere ca la momentul lansarii telefonului Sony au retras de pe Android Market emulatorul de PlayStation 1. Dar exista si altele, fiti pe pace. Am incarcat cateva dintre ele pentru SNES, Nes, Genesis, pana si un emulator de Nintendo 64, care mergea suprinzator de bine, ceea ce este destul de ciudat. In toate cazurile, emularea nu mi-a dat mari batai de cap. Singura bataie de cap va fi sa configurezi butoanele pentru fiecare emulator in parte, in rest, experienta este superba. Fie ca am incercat Super Street Fighter pentru SNES, fie ca jucam Sonic pentru Genesis, probleme majore nu am intalnit. Mici glitchuri ici si colo, dar acestea sunt ceva uzual pana si pe emularea pe PC, asa ca nu pot sa fiu Gica Contra.

In final este Xperia Play un gaming device? Da, fara doar si poate DA. Aranjamentul butoanelor este familiar, galeria de jocuri disponibile si mai ales ecranul il fac pe Xperia Play un dispozitiv de gaming. Am inteles ca deja se lucreaza la o varianta optimizata a unui emulator de MAME, ceea ce il face un must buy pentru cativa. In timpul testelor l-am incercat in orice lumina, iar ecranul nu mi-a facut probleme. Pana si in soare puternic jocurile se vedeau aproape perfect, comparativ cu un PSP 3000, ca experienta vizuala. Nu cred ca exista un telefon pe piata care sa rivalizeze din acest punct de vedere cu Xperia Play. Chiar si asa, singura plangere pe care o pot incropi sunt shoulder button-urile, care mie unul nu mi-au placut, dar aici depinde foarte mult de preferinte.

Dorim sa ii multumim magazinului online evoMag care ne-a oferit acest produs pentru testare si sa va informam ca il puteti gasi la ei pe site la un pret de 2399 Lei, fara abonament si deci fara batai de cap.