Criza generată de conflictul ruso-ucrianean a săltat prețurile la carburanți în toată Europa. În România, în aceeași măsură, prețul pentru litrul de benzină și motorină a crescut. Era nevoie neapărat de o măsură tampon din partea autorităților. Măsura luată de actualul guvern a fost de a introduce un plafon de compensare cu 50 de bani pe litru. Cu toate astea, prețurile au continuat să crească. Dar miercuri a venit vestea momentului pentru șoferii din România, și anume prelungirea acestei măsuri.
Prețurile energiei într-o crestere vertiginoasă. Raționalizarea combustibilului. Dezindustrializare. Asta, din păcate, se întâmplă în Europa în acest moment. Această dinamică se manifestă în întreaga Europă.
Potrivit Goldman Sachs, Europa intră într-o criză energetică care va fi chiar mai gravă decât cea din anii 1970. Analiștii Goldman prognozează că factura energetică a familiei europene tipice va fi anul viitor de trei ori mai mare decât în 2021.
Nu există nicio îndoială că tulburările geopolitice, cum ar fi războiul Rusiei împotriva Ucrainei, pot declanșa vârfuri de preț. Dar politicile care restricționează dezvoltarea gazelor, petrolului și cărbunelui, atât în Statele Unite, cât și în Europa, exacerbează și prelungesc creșterile de prețuri la energie și pot crea crize energetice în toată regula.
Prețul petrolului a scăzut miercuri cu peste un dolar, după ce livrările de petrol rusesc prin conducta Druzhba către Ungaria au fost repornite. În același timp, creșterea numărului de cazuri de COVID-19 în China a influențat negativ cursul.
Contractele futures pentru țițeiul Brent s-au stabilit cu un dolar mai jos, la 92,86 dolari pe baril, în scădere cu 1,1%. Contractele futures pentru petrolul american West Texas Intermediate au scăzut cu 1,33 dolari, sau 1,5%, pentru a se stabili la 85,59 dolari pe baril. Piața a renunțat la câștigurile inițiale după ce ministrul ungar de externe Peter Szijjarto a declarat că fluxurile prin oleoductul Druzhba din Rusia au fost reluate după o scurtă întrerupere.
Tot miercuri, în timp ce pe burse petrolul BRENT scădea ca preț, în Parlamentul României se vota prelungirea compensării de 50 de bani la litrul de combustibil. Măsura, deja existentă, spun parlamentarii, era justificată și necesară.
Așa se face că a fost votată această prelungire de 50 de bani/litru până la 31 decembrie 2022. Tot miercuri s-a mai stabilit o altă măsură, de data asta pentru operatorii economici, de 0,25 de bani la litrul de carburant, valabilă până la finele anului.
O propunere a PSD a fost inclusă în pachetul votat miercuri. Măsura face referire la operatorii economici care comercializează benzină și motorină. Conform documentului aprobat, aceștia vor beneficia de 0,25 bani/litrul de carburant pentru fiecare revânzare de litru de benzină și motorină către români, la care se aplică măsura de 50 de bani/litru. Mai exact, este vorba de o compensare acordată acestora.
Deși votată în Parlament, au existat voci din AUR care au criticat această măsură, declarând că:
„E vorba de Ordonanţa 50 de bani, care jumate sunt de la stat şi ăsta a fost ajutorul pentru romani. În continuare motorina, în lumea reală, în care cetăţenii plătesc combustibilul este peste 8 lei.
Nu aţi rezolvat nimic, (…) Pe circuitul legislativ exista şi propunerea noastră ca să se acorde facilităţi fiscale doar în momentul în care combustibilul este sub 6,5 lei. Voi vă faceţi că guvernaţi, pentru că nu veniţi cu soluţii, iar valoarea voastră este mai mică decât ce am eu în mână acum”, a spus liderul AUR.
Cu 157 de voturi pentru și 91 împotrivă, măsura a trecut de Parlament. Va fi pusă în aplicare de la data promulgării și până la finalul anului.