Veste tristă de la Dacia România. După rapoartele trimestriale de vânzări, te-ai aștepta ca gigantul Renault să nu aibă probleme. Din păcate însă, realitatea acestor zile ne arată o cu totul altă față, cel puțin în fabrica de la Mioveni. După ce anul trecut, din motive știute deja, Renault își diminua puterea de producție, anul acesta o face din nou. Și nu odată, ci chiar de două ori, motivația actuală fiind criza semiconductorilor, care, atenție, ar fi trebuit să vină din China. Cum această criză nu este de ieri de azi, te-ai fi așteptat să existe un plan contingent, de back-up. După cum se vede, planul a fost foarte greu de realizat. Din păcate, angajații Dacia de la Mioveni sunt primele victime ale acestei situații.
Încă din 2021, Grupul Renault și Stellantis erau cei mai recenți producători auto care au suspendat producția din cauza unei penurii mondiale de semiconductori esențiali. Se pare că nici 2022 nu face excepție.
Renault va întrerupe săptămâna aceasta, timp de două zile, producția în România, a declarat o purtătoare de cuvânt a companiei, fără a oferi detalii despre impactul probabil asupra producției.
Rapoartele de presă franceze au precizat că uzinele afectate sunt Sandouville, din Franța, care construiește camionete comerciale de mari dimensiuni.
Cea de a doua fabrică este în Tanger, din Maroc, care produce unele modele Dacia, precum și modele Renault pentru export în Africa și Orientul Mijlociu, dar și principala uzină Dacia din Pitești.
Veste tristă de la Dacia România. În 2022, conform datelor ACAROM, preluate de Profit.ro, arată că Dacia a avut o medie lunară de 26.200 de unități.
Numărul de autoturisme produse a depășit media ultimilor doi ani. De la 1 ianuarie 2022 și până la această oră, are un total de 131.063 de unități.
Din păcate, Renault a luat decizia ca cel puțin două zile să oprească producția la Mioveni.
Conform reprezentaților de aici, angajații vor opri lucrul în zilele de 30 iunie, respectiv 1 și 2 iulie.
„Programul de lucru pentru perioada 30 iunie — 2 iulie. Criza componentelor electronice continuă să afecteze întreaga industrie auto. Din aceasta cauză, programul de lucru în perioada 30 iunie — 2 iulie va fi următorul:
Uzina Vehicule Dacia își va întrerupe activitatea joi, 30 iunie, echipa 3 și vineri, 1 iulie, echipa 1 și echipa 2.
Se revine la activitatea normală în Uzina Vehicule Dacia vineri, 1 iulie, echipa 3.
Sâmbătă, 2 iulie, Uzina Vehicule Dacia lucrează în două echipe.
Uzina Mecanică și Șasiuri Dacia își va adapta programul de lucru și numărul de personal în funcție de programul de lucru al UVD și de nevoile clienților externi.
Direcția Logistică România și celelalte direcții suport își vor adapta programul de lucru și numărul de personal în funcție de programul de lucru de mai sus. Personalul care va rămâne la domiciliu va fi plătit cu 85% și tichet de masă.”, se arată în comunicatul preluat de Profit.ro.
După mai bine de doi ani de pandemie, decalajul dintre cererea și oferta de cipuri s-a mărit pentru toate produsele cu semiconductori.
Vânzările tuturor bunurilor de consum s-au prăbușit în prima jumătate a anului 2020.
Vânzările de automobile au scăzut vertiginos, până la 80% în unele locații.
Cu toate astea, cererea și-a revenit mai mult decât se aștepta mai târziu în cursul anului.
Cererea a continuat să crească în 2021 și rămâne puternică și în prezent.
Sectorul de înaltă tehnologie, în special, a înregistrat o creștere a volumului de vânzări. În parte datorită schimbărilor provocate de pandemia COVID-19.
Creșterea numărului de persoane care lucrează de acasă, de exemplu, a contribuit la o cerere mai mare de conectivitate wireless și de PC-uri.
Aceste schimbări de pe piață s-au răsfrânt asupra cererii de semiconductori și alte componente
În aproape toate industriile, cererea de semiconductori în 2020 și 2021 a depășit previziunile pre-pandemice.
Iar acest lucru înseamnă că producătorii de echipamente auto și furnizorii concurează din ce în ce mai mult cu companii din alte industrii pentru cipuri.
Deficitul de cipuri afectează multe industrii, dar sectorul automobilelor a fost extrem de afectat.
Cu toate astea, are câteva caracteristici unice care agravează problema. De exemplu, mulți producători de echipamente originale și furnizori urmează o strategie de producție „just in time”.
Prin intermediul strategiei comandă semiconductori și alte componente ale vehiculelor aproape de producție. Recurg la asta pentru a optimiza costurile de inventariere.
Vânzările de vehicule au scăzut la începutul anului 2020. Este momentul în care producătorii de echipamente originale și furnizorii și-au diminuat comenzile de cipuri.
Astfel s-a ajuns la stocuri reduse atunci când cererea a început să își revină. Companiile din industriile care nu urmează o abordare de comandă „just-in-time” au fost într-o poziție mai bună.
Mai ales că unele își asiguraseră capacități suplimentare atunci când jucătorii din industria auto și-au anulat sau redus comenzile.
Din păcate, nu există soluții pe termen scurt pentru criza semiconductorilor auto.
Timpii de execuție pentru fabricarea cipurilor durează în medie minimum patru luni, dacă există capacitate disponibilă și nu este necesară nicio extindere. În caz contrar, va dura probabil minimum 18 luni.
Creșterea producției ar putea părea un răspuns evident.
Este nevoie de mai mult de trei ani pentru a construi o nouă fabrică și pentru a accelera producția.
De asemenea, termenele de livrare pentru echipamentele de producție au crescut în ultimii doi ani.
Motivul, COVID-19, care a complicat lanțurile de aprovizionare. Asta face ca extinderea să fie și mai dificilă.
Lanțul de aprovizionare cu semiconductori era deja sub presiune înainte de pandemie.
Penuria de semiconductori va persista probabil în anumite noduri tehnologice cel puțin în următorii trei până la cinci ani.
Penuria actuală este parțial rezultatul unor factori structurali de lungă durată, cum ar fi capacitatea insuficientă.
Dar comportamentul recent al companiilor din industria auto, comenzi și creșterea nivelului stocurilor, contribuie, de asemenea, la această problemă.
Ce se întâmplă acum este, nimic altceva, decât o veste tristă de la Dacia România.
Iar anunțul de ultimă oră al gigantului de automobile, de a opri producția, nu face altceva, decât să afecteze industria locală și, implicit, angajații Renault de la Mioveni.