Veste de ultimă oră de la pompă în România! Încă de la începutul acestui an, Europa a făcut încă un pas important în direcția reducerii legăturilor energetice cu Rusia. Comisia Europeană anunța interzicerea importurile de motorină și alte produse fabricate din țiței în rafinăriile rusești. Pe de altă parte, aflăm că prețul motorinei scade în Europa, în ciuda interdicției privind combustibilul rusesc, ceea ce este un punct bun. Inclusiv pe plan local, azi avem o veste de ultimă oră de la pompă. Așa că citește mai departe și află ce se întâmplă acum cu prețul benzinei și motorinei.
Interdicția Uniunii Europene de interdicție a importurilor petroliere din Rusia a intrat în vigoare la 5 februarie, ca urmare a embargoului impus de aceasta asupra cărbunelui și a majorității petrolului din Rusia. Blocul celor 27 de națiuni încearcă să întrerupă ultimele utilizări ale energiei rusești și să înceteze să mai alimenteze fondul de război al Kremlinului, în timp ce se apropie aniversarea invaziei din Ucraina.
Dar, deși UE a tăiat de la cel mai mare furnizor al său, prețurile futures la motorină în blocul comunitar au scăzut luni cu 1,6%, ceea ce reprezintă o pierdere de 20% în ultimele două săptămâni, în condițiile în care cererea din regiune a scăzut, iar eforturile europene de a se aproviziona înainte de interdicție au început să dea roade.
„Scăderea prețului a fost primită cu ușurare de milioane de camionagii, șoferi și întreprinderi de pe continent care se bazează pe motorină”, potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile.
Datele arată că la niel european aproximativ 96% dintre camioane, 91% dintre furgonete și 42% dintre autoturisme funcționează cu motorină, iar interdicția motorinei vine la două luni după ce blocul comunitar a impus un embargo asupra importurilor de țiței maritim din Rusia, ca parte a unui pachet de sancțiuni împotriva Moscovei pentru invazia sa în Ucraina. Rusia a reprezentat anul trecut 29% din totalul importurilor de motorină din regiune, arată datele Rystad Energy.
Vezi și: Schimbări mari la pompă. Ce se întâmplă cu prețurile benzinei și motorinei
Pe plan local, în ultimele zile benzinăriile din România au cunoscut o scădere a prețului la carburanți, ceea ce am putea spune, ca și în cazul celorlalte state europene, că este un plus și o detensionare a situației. Astăzi, 8 februarie, este a treia zi, cel puțin pentru prețul motorinei, în care benzinăriile vând mai ieftin.
Din fericire pentru șoferii cu mașini pe benzină, și în acest caz lucrurile s-au schimbat, înregistrându-se o scădere a prețului la pompă, după cum arată și „Monitorul de prețuri” la carburanți pentru ziua de astăzi, 8 februarie 2023. Așa că avem o veste de ultimă oră de la pompă în România!
În cele ce urmează vă prezentem ce se întâmplă acum cu prețul benzinei și motorinei în marile orașe, precum București, Timișoara sau Cluj-Napoca.
Specialiștii sunt de părere că noul embargou ar putea menține trendul de scădere, sau în anumite condiții, ar putea duce la o nou creștere.
„Motorina, ca și țițeiul, se vinde la nivel mondial, iar Europa ar putea căuta noi surse, cum ar fi SUA, India sau țările din Orientul Mijlociu.
Dacă totul decurge fără probleme, impactul asupra prețurilor ar putea fi temporar și modest.”, sunt de părere analiștii.
Europa a redus deja aproape la jumătate importurile de motorină rusească, de la 50% din totalul importurilor înainte de război la 27%. Cel mai înalt oficial UE în domeniul energiei, Kadri Simson, spune că piețele au avut timp să se adapteze după ce interdicția a fost anunțată în iunie.
De asemenea, europenii par să se fi aprovizionat cu motorină rusească înainte de termenul limită, importurile crescând luna trecută. În aceste zilee, conform unor surse, Grupul celor șapte iau în calcul impunerea unui plafon de preț pentru motorina rusă care se îndreaptă spre alte țări, la fel cum a făcut și în cazul țițeiului rusesc. „La fel ca în cazul petrolului, ideea este de a menține motorina rusă pe piețele mondiale, dar de a reduce veniturile Moscovei.”, declară surse din interior.