Vestea momentului de la pompă! Anul de grație 2023, încă de la începutul său a adus noi prețuri la benzină și motorină. Odată cu eliminarea subvenției de 0,50 de bani, care oricum nu ajutat prea mult, șoferii au constatat că prețurile au crescut. Pe de altă parte, cotația petrolului BRENT a urcat la aproximativ 82 de dolari pentru un baril. Astăzi, din păcate, avem vestea momentului de la pompă, referitor la cât costă benzina și motorina la final de săptămână.
Prețul pentru acordul din martie 2023 privind exportul de țiței Brent a crescut cu 1,11 %, ajungând la 79,56 dolari pentru un baril, în timpul operațiunilor comerciale desfășurate la ICE London Intercontinental Exchange, informează APA-Economics.
Prețul petrolului brut BRENT a scăzut cu aproximativ o treime față de maximele din iunie 2022, dar rămâne extrem de volatil. Încetinirea creșterii globale și îngrijorările legate de o recesiune globală au depășit până acum îngrijorările legate de oferta insuficientă de petrol.
Se estimează că prețurile petrolului vor ajunge la o medie de 92 dolari/baril în 2023 și 80 dolari/baril în 2024, în scădere față de o medie de 100 dolari/baril în 2022. Cu toate acestea, prețurile vor rămâne cu mult peste media lor recentă pe cinci ani de 60 dolari/baril.
Prognoza este extrem de incertă, existând o varietate de factori care ar putea modifica în mod semnificativ oferta sau cererea globală. În ceea ce privește oferta, aceștia includ sancțiunile UE împotriva Rusiei și plafonarea prețului petrolului de către G7, capacitatea de producție a OPEC+, perspectivele privind petrolul de șist din SUA și utilizarea și reumplerea stocurilor strategice de petrol. În ceea ce privește cererea, acestea includ o potențială recesiune globală și relaxarea restricțiilor COVID-19 în China. Acest blog investighează aceste riscuri.
Deși fără să influențeze considerabil prețul cu amănuntul, fluctuațiile petrolului BRENT se resimt și în Europa. Odată cu anunțul eliminării subvenției, prețul celor doi carburanți a crescut de la 1 ianuarie, iar specialiștii prevăd creșteri masive în perioada următoare. Efectul acestor creșteri se va regăsi și în celelalte prețuri cu amănuntul, având în vedere creșterea cheltuielilor.
În ceea ce privește prețul, avem vestea momentului de la pompă, asta însemnând că, în comparație cu ziua precedentă, șoferii au scos ceva mai mult din buzunare pentru un litru de benzină sau motorină. Conform datelor, astăzi, 6 ianuarie, cea mai ieftină benzină din România s-a vândut cu 6,28 lei litrul de benzină, la stațiile Lukoil din județul Timiș.
De cealaltă parte, prețul motorinei, cel mai bun, a fost înregistrat la stațiile Petrom din județul Dâmbovița, fiind vândut cu 7,47 lei litrul de motorină. În cele ce urmează vă prezentăm prețurile la benzină și motorină, din București, Constanța, Cluj, Iași și Timișoara, acestea, conform comparatorului de prețuri, fiind cele mai mici înregistrate:
Toate prețurile afișate mai sus sunt considerate a fi cele mai mici, la momentul la care scriem acest material.
În pofida unor noi semne de relaxare a inflației, analiștii spun că este prea devreme pentru a sărbători și nu se așteaptă la o schimbare de direcție din partea băncii centrale din regiune. La începutul acestei săptămâni, Francois Villeroy de Galhau, membru al Consiliului guvernatorilor BCE și guvernator al Băncii Centrale a Franței, a declarat că ratele dobânzilor ar putea atinge un nivel maxim până în această vară, iar la începutul acestei săptămâni, datele din Germania au arătat că inflația a scăzut de la 10% în noiembrie la 8,6% în decembrie.
Inflația din zona euro a scăzut în decembrie pentru a doua lună consecutiv, dar analiștii nu se așteaptă ca acest lucru să determine o schimbare de ton din partea Băncii Centrale Europene. Inflația globală, care include costurile cu alimentele și energia, a fost de 9,2% în decembrie, în ritm anual, potrivit datelor preliminare furnizate vineri de agenția europeană de statistică, Eurostat. Aceasta urmează ratei inflației globale din noiembrie, de 10,1%, care a reprezentat prima contracție ușoară a prețurilor din iunie 2021.
Economia zonei euro a fost supusă unei presiuni imense în urma invaziei Rusiei în Ucraina în februarie 2022, iar costurile energiei și ale alimentelor au crescut vertiginos anul trecut. În efortul de a lupta împotriva creșterii prețurilor, Banca Centrală Europeană a majorat ratele dobânzilor de patru ori în 2022 și a declarat că este probabil să continue să facă acest lucru în acest an. Rata principală a băncii se situează în prezent la 2%.
Se așteaptă ca producția de petrol rusesc să scadă în 2023, odată cu intrarea în vigoare a unor sancțiuni suplimentare. Producția totală de petrol a Rusiei a înregistrat un declin modest de la invazia sa în Ucraina, mult mai puțin decât declinul anticipat în raportul Agenției Internaționale pentru Energie din aprilie 2022 privind piața petrolului.
Producția a fost susținută de redirecționarea exporturilor de la economiile G7 către alte țări, inclusiv China, India și Turciei. Cu toate acestea, este probabil ca exporturile Rusiei să scadă în 2023, din cauza sancțiunilor suplimentare. UE a interzis majoritatea importurilor de țiței rusesc, începând cu 5 decembrie 2022. Conform oficialilor UE, va interzice importurile de produse petroliere începând cu februarie 2023.
Redirecționarea acestor exporturi s-ar putea dovedi mai dificilă pentru Rusia, în special pentru exporturile prin conducte, care au puține opțiuni de transport alternative. În plus față de această interdicție, Regatul Unit și UE au interzis furnizarea de servicii maritime, în special asigurări, navelor care transportă țiței rusesc, cu excepția cazului în care acestea respectă plafonul de preț al petrolului stabilit de G7.
Întrucât plafonul a fost stabilit la un nivel destul de ridicat, prețul petrolului brut BRENT fiind stabilit la 60 de dolari/baril, care era peste prețul de referință rusesc la momentul respectiv, țările care importă petrol din Rusia vor respecta deja plafonul. Prin urmare, vor putea avea acces la serviciile de asigurare din Regatul Unit și UE.