În cursul acestei săptămâni, constructorul care lucrează la modernizarea Transalpinei de Apusei ar urma să reia lucrările, după ce s-a înțeles cu reprezentanții Consiliului Județean Alba asupra creșterii lucrărilor.
Lucrările au fost oprite din cauza creșterii explozive a prețurilor la materialele de construcții. Drumul de circa 80 de kilometri este modernizat, cu fonduri europene, printr-un proiect al Consiliului Județean Alba, în valoare de aproximativ 40 de milioane de euro.
În condițiile în care constructorul a turnat asfalt de 12 kilometri și a realizat o mare parte din terasamente, lucrările erau avansate față de programarea inițială. În ultima perioadă, oamenii au mai lucrat doar la terasamente, așteptând ordonanța Guvernului care permite actualizarea valorii facturilor.
Indicele oferit de Institutul Național de Statistică permite actualizarea valorii situațiilor de lucrări cu circa 20%, potrivit lui Marius Hațegan, vicepreședintele Consiliului Județean.
”Costul total pentru Consiliul Judeţean ar fi de circa 4 milioane de euro în plus faţă de ce a fost licitat. Nu este o problemă pentru că avem aceşti bani. Avem şi o linie de credit care poate fi utilizată”, a spus Marius Heţegan.
De asemenea, acesta a mai precizat că operatul cere un avans, iar potrivit contractului, acesta nu poate fia acordat.
”Contractul de finanţare prevede posibilitatea acordării avansului, dar acest lucru nu a fost prevăzut în contractul de execuţie. Culpa este şi a lor pentru că nu au cerut avans înainte de încheierea contractului”, a completat Haţegan.
Stadiul fizic al lucrărilor este de 30%, iar termenul final este anul 2023. Executantul s-ar putea încadra în valorile actualizate ale lucrărilor, însă cu excepția parapeților metalici, potrivit acestuia.
”Fiind un drum de munte este nevoie de parapeţi metalici pe 40 de kilometri. Preţul acesora a crescut foarte mult ceea ce face să nu se încadreze în situaţiile de lucrări actualizate”, a mai spus vicepreşedintele Consiliului Judeţean.
Operatorul ar trebui să revină pe teren începând cu săptămâna viitoare, pe lotul 1 Aiudul de Sus – Ponor.
”Ce au realizat până acum au fost lucrări mai puţin plătite, cum ar fi terasamentele. Abia de acum încep lucrările care costă mult, betoanele şi asfaltările. Au promis că săptămâna viitoare vor intra puternic pe lotul 1”, a mai afirmat Marius Haţegan.
Proiectul mai prevede și amenajarea a 6,7 kilometri de piste de biciclete, 12.610 metri pătrați de trotuare, 21 de stații de autobuz, 200 de podețe și 14 poduri. Mai mult de atât, lucrarea presupune peste 23 de kilometri de fundații adâncite și peste 70 de kilometri de șanțuri de beton.