Uniunea Europeană obligă România să facă asta. Mulți români se vor bucura, scapă de cheltuieli

de: Ștefan R. Apostol
01 10. 2023

Ultimii trei ani de tehnologii au adus smartphone-uri performante, dar cu un inconvenient, cel puțin în optica UE, bateriile acestora, iar acest aspect se referă la toate echipamentele care dispun de baterii. Dar, se pare că se va reveni la clasicele baterii, după ce Uniunea Europeană obligă România și celelalte state europene să facă asta.

Toate smartphone-urile vor baterii înlocuibile până în 2027

Deși a existat în trecut, referindu-ne aici la telefoanele mobile, marii producători luau decizia de a renunța la bateriile de acest tip, pentru device-uri cu baterii încorporate.

Vezi și: Telefoanele mobile interzise în România, decizia vine de la Consiliul European. Vezi dacă le ai şi tu

Dar, în luna iulie Uniunea Europeană cerea oficial ca toate smartphone-urile să aibă baterii înlocuibile până în 2027.

Uniunea Europeana vrea să reducă deșeurile și să elimine practicile monopoliste

Consiliul European a adoptat pe 10 iulie regulamentul menit să reducă deșeurile și să elimine practicile monopoliste ale companiilor de tehnologie precum Apple, Samsung și Google, care îngreunează înlocuirea pieselor fără a fi nevoie să se cumpere un telefon nou.

”Bateriile sunt esențiale pentru procesul de decarbonizare și pentru trecerea UE la moduri de transport cu emisii zero.

În același timp, bateriile scoase din uz conțin multe resurse valoroase și trebuie să putem reutiliza aceste materii prime esențiale, în loc să ne bazăm pe aprovizionarea din țări terțe.

Noile norme vor promova competitivitatea industriei europene și vor garanta că noile baterii sunt durabile și contribuie la tranziția ecologică.”, spune Teresa Ribera, ministrul spaniol pentru tranziție ecologică.

Uniunea Europeană obligă România să facă asta

Nici România nu va fi ocolită de acest nou regulament, având, de asemenea, obligația de a introduce genul acesta de baterii la toate dispozitivele ce se vor construi în industria de profil din România.

Află și: Orașul care are un aer irespirabil. Este cel mai poluat din lume, dar e plin de turiști

Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului se va aplica tuturor bateriilor, inclusiv tuturor deșeurilor de baterii portabile, baterii pentru vehicule electrice, baterii industriale, baterii de pornire, iluminare și aprindere (SLI), utilizate în principal pentru vehicule și mașini, și baterii pentru mijloace de transport ușoare, de exemplu, biciclete electrice, motorete electrice, scutere electrice.

Baterii detașabile și înlocuibile de către utilizatorul final

Aceasta este o mare victorie pentru mișcarea pentru dreptul la reparații. Deși se aplică doar în UE, regulamentul are ramificații globale, în primul rând în domeniul telefoanelor.

Specialiștii spun că nu ar avea sens să se fabrice două smartphone-uri diferite, unul pentru Europa și unul pentru restul lumii, doar pentru a se ține cont de noile reglementări europene.

Citește și: Din ce sunt făcute bateriile mașinilor electrice. Cum de unele pot ajunge la 700 de kilometri cu un singur ”plin” de curent

Reglementarea va avea probabil un impact asupra pieței globale, schimbând designul smartphone-urilor pentru toți utilizatorii.

Până în 2027 toate companiile trebuie să facă asta

Uniunea Europeană a adoptat un regulament în 2022, care impune ca iPhone-urile să aibă un port USB-C, care va avea un efect global similar. Iar noile smartphone-uri Apple, din gama iPhone 15, vin cu acest port USB-C.

Smartphone-urile trebuie să fie  ”detașabile și înlocuibile de către utilizatorul final”, ceea ce înseamnă că trebuie să fie ușor de înlocuit o baterie fără niciun fel de expertiză tehnică.

Producătorii au timp până în 2027 să adapteze designul smartphone-urilor lor pentru a se conforma legislației din Uniunea Europeană.

Află despre: Anunț important pentru utilizatorii iPhone și iPad. Ce trebuie să facă urgent, riscă să devină vulnerabili în fața hackerilor

Regulamentul, spune Uniunea Europeană, se aplică tuturor bateriilor, inclusiv celor din vehiculele electrice și bicicletele electronice, în speranța creării unei economii circulare în care bateriile uzate să poată fi reciclate și reutilizate pentru a alimenta aparatele electronice.