Piața globală a produselor de tutun încălzit, evaluată la 27,4 miliarde de dolari! Piața mondială de tutun este una din cele mai profitabile din punct de vedere financiar. În acest domeniu, un anume segment a crescut în utimii ani. Acest segment a ajuns la o valoare de piață imensă. Dar, iată că vine o potențială decizie europeană, decizie care va avea repercursiuni financiare. Conform proiectului, se vorbește de țigările care dispar de pe piaţă. Aceste produse de tutun ar putea fi interzise, și, dacă se aprobă proiectul, nu le vei mai putea cumpăra.
În ultimul deceniu, vânzările de țigări au scăzut în mod constant în majoritatea țărilor cu venituri ridicate. O schimbare în dinamica pieței tutunului a rezultat în urma apariției pe o serie de piețe a diferitelor produse noi din tutun, inclusiv cele din tutun încălzit.
Consumul de tutun încălzit este cel mai răspândit în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani. Produsele sunt consumate, atât de către populația masculină, cât și de către cea feminină.
Piața de tutun încălzit este dominată de trei mari producători de produse din tutun. Este vorba de giganții Japan Tobacco International, Philip Morris International și British American Tobacco.
Creșterea gradului de conștientizare legată de efectele nocive ale țigărilor și cererea ridicată din partea populației tinere, urmată de inițiativele companiilor de extindere a producției, sunt factorii care susțin creșterea pieței produselor din tutun încălzit.
Dintre tipurile de produse, cunoscute și sub denumirea de bețe încălzite, dețin cota maximă de 90% din piața produselor de tutun încălzite, datorită adoptării pe scară largă a produselor premium. În plus, disponibilitatea diferitelor arome și aditivi face ca aceste produse să fie destul de atractive în rândul consumatorilor.
Potrivit unui raport de cercetare, piața globală a produselor de tutun încălzit a fost evaluată la aproximativ 27,4 miliarde de dolari în anul 2021. Japonia a fost o piață importantă pentru produsele din tutun încălzit (HTP).
Prevalența utilizării HTP a sărit de la 0,2 % la 11,3 % între 2015 și 2019, și a rămas aproape neschimbată în perioada 2019-2021, fiind al doilea cel mai utilizat produs din tutun după țigări în Japonia.
În Europa, conform unor studii elaborate de CE, au crescut vânzările la acest gen de produse din tutun. În dreptul României, de exemplu, în 2020 vânzările au crescut cu 837.587 de unități, fiind o creștere mai mare de 10%.
În iunie 2022, Comisia Europeană anunța că dorește să interzică vânzarea tuturor produselor de tutun încălzit cu arome. Propunerea a venit ca parte a obiectivului său de a reduce consumul de tutun la 5%. Ținta acestui procent este, conform proiectului, de scădere până în 2040.
Vânzările de produse din tutun încălzit au crescut vertiginos în Europa. Din 2018 până în 2020, vânzările de țigări încălzite au urcat la 19,7 miliarde. Este vorba de o creștere de peste 2.000%, potrivit unui raport al Comisiei din iunie.
Aceste produse depășesc acum 2,5 % din totalul vânzărilor de produse din tutun. Cifrele îndeplinesc condițiile pentru ca UE să acționeze, spun specialiștii europeni.
Produsele din tutun încălzit permit oamenilor să fumeze o formă de țigară la o temperatură mai scăzută decât țigările normale, reducând nivelul de toxine în comparație cu arderea acestora. Cu toate acestea, ele vin cu riscuri grave pentru sănătate asociate cu consumul de tutun și nicotină, precum și cu alte substanțe chimice care provoacă cancer.
În cadrul Planului european de învingere a cancerului, UE dorește să reducă consumul de tutun la 5 % sau mai puțin până în 2040.
„Nouă din zece cancere pulmonare sunt cauzate de tutun! Dorim să facem fumatul cât mai puțin atractiv pentru a proteja sănătatea cetățenilor noștri și pentru a salva vieți. Vrem acțiuni mai puternice de reducere a consumului de tutun.
O aplicare mai strictă a legii și ținerea pasului cu noile evoluții pentru a face față fluxului nesfârșit de produse noi care intră pe piață. Este deosebit de important pentru a proteja persoanele mai tinere. Sunt esențiale în acest sens”, a declarat Stella Kyriakides, comisarul pentru sănătate.
Consiliul și Parlamentul vor dezbate propunerea Comisiei înainte ca aceasta să intre în vigoare la 20 de zile de la publicarea în Jurnalul Oficial. Țările UE vor avea la dispoziție opt luni pentru a transpune directiva în legislația națională și încă trei luni înainte ca dispozițiile să se aplice.