România suferă enrom la capitolul infrastructură, iar recentele blocaje în semnarea unor noi contracte pentru consturcția de autostrade arată, încă odată cât degreu se mișcă lucrurile. Cu toate astea, ministrul Transporturilor anunța recent că s-ar ptuea introduce o taxă pentru drumul până la Brașov în România, dacă se va finaliza tronsonul de autostradă Cormanic-Brașov. Citește mai departe și află ce pregătesc autoritățile în acest sens.
În urmă cu un an, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, anunța public demararea procedurilor de licitație pentru un nou tronson de autostradă, și anume tronsonul de autostradă Cormanic-Brașov. Anunțul venea în luna iulie a anului trecut, Grindeanu declarând atunci că „În toamna acestui an vom reuși să scoatem primul tronson la licitație din ceea ce se așteaptă foarte mult și anume Comarnic-Brașov”.
Planificat pe o disntață relativ mică, de doar 1.000 de kilometri, acest tronson va face legătura între Cristian și Codlea, care face parte din tronsonul de legătură între Ploiești și Brașov din autostrada A3.
Numai că, de la momentul licitației și până astăzi, nu s-a mai mișcat nimic, iar România riscă să piardă întreaga finanțare europeană pe acest proiect. Motivul pentru acest aspect este că statul nu a semnat nici până la acest moment contractul pentru tronsonul de autostradă Cormanic-Brașov, asta însemnând că, odată banii pieduți, va trebui realizat într-un sistem de parteneriat public-privat.
Ca urmare a acestei situații, același Sorin Grindeanu vobea la un moment dat despre Autostrada Ploiești-Brașov, dar declară în aceste zile că un efect al nesemnării contractului pe acest tronson ar putea duce la o situație imposibilă, și anume de introducere a unei taxe.
Lipsa unui contract clar pentru tronsonul de autostradă Cormanic-Brașov, precum și stoparea finanțărilor europene pentru proiect, ar pune statul român în postura de a căuta o soluție de investiții public-private, ceea ce ar duce la piederi, iar o varianță de recuperare a acestora este o o taxă pentru drumul până la Brașov, spun ministrul Grindeanu.
Cu toate că au existat zvonurile conform cărora nu ar mai exista finanțări pentru acest proiect, în februarie ministrul venea cu lămuriri, declarând:
“În termen de câteva săptămâni, maxim, se vor lansa, sigur, e pe teritoriul Braşovului, primii cinci kilometri dinspre Braşov spre Codlea.
Pe parcursul acestui an sper într-un final să recepţionăm, să termine, că nu e vorba de recepţie a CNAIR-ului. În primul rând e vorba de realizarea SF-ului de la compania care face acest studiu de fezabilitate, astfel încât să putem să intrăm în fazele următoare. Să ştiţi că am tot văzut în perioada asta tot felul de abordări legate de lipsa de finanţare. E o chestiune care, în acest moment, nu e actuală.
Nu e vorba de aşa ceva. Să termine aceste companii studiile de fezabilitate şi un prim pas o să-l vedem în săptămânile viitoare, când va fi scos primul tronson”, a declarat Sorin Grindeanu.
Rămâne de văzut dacă, în cele din urmă, se va semna contractul și dacă România nu va eșua și de această dată în ducerea la bun sfârșit a proiectelor de infrastructură, și dacă, în același timp, se va introduce sau nu o taxă pentru drumul până la Brașov.