Autoritatea Electorală Permanentă, în contextul alegerilor parlamentare, prezidențiale, locale și nu numai, oferă subvenții partidelor politice pentru a facilita campania electorală. Majoritatea reclamelor și bannerelor electorale pe care le vezi pe stradă, online sau la TV, de fapt, sunt din bani publici, banii pe care îi finanțezi prin plata taxelor și impozitelor la stat.
În mod surprinzător însă, aceeași autoritate nu activează însă doar în perioada alegerilor, ci permanent.
Nu mai puțin de șapte milioane de lei au intrat în visteria PSD de la bugetul de stat în ianuarie, sub forma unor subvenții primite de la AEP. Chiar dacă face parte din opoziție, partidul lui Dragnea și Dăncilă continuă să fie cel mai mare cheltuitor.
De partea cealaltă a baricadei, PNL s-a rezumat la ”doar” patru milioane de lei, aproape jumătate din suma câștigată de PSD. USR s-a rezumat la un milion de lei. În final, AEP a pus în buzunarele partidelor politice în luna ianuarie 2020 suma de 15.120.000 de lei. Lista completă, cu virgulă, poate fi analizată mai jos.
Ca o estimare pentru restul anului, în materie de subvenții de la Stat, AEP estimează că în 2020, în același format precum cheltuielile din ianuarie, vor ajunge la partide un total de 181.441.000 lei. Aceștia vor fi împărțiți astfel. Partidul Social Democrat 85.251.435,58 lei, Partidul Naţional Liberal 47.319.086,84 lei, Uniunea Salvaţi România 12.634.052,50 lei, Uniunea Democrată Maghiară din România 10.789.581,53 lei, ALDE 10.342.535,63 și Partidul Mișcarea Populară 5.685.323,63, Pro România 7.896.282,81.
Potrivit datelor furnizate de Biroul Electoral Central, în primul tur al alegerilor prezidențiale, primii trei candidați clasați în funcție de numărul de vot au fost următorii: Klaus Iohannis – 37,82% (3.485.292 voturi), Viorica Dăncilă – 22,26% (2.051.275 voturi), Dan Barna – 15,02% (1.384.450 voturi).
Klaus Iohannis a alocat pentru campania sa electorală din cadrul alegerilor prezidențiale din România, în noiembrie 2019, aproximativ 7 milioane de euro, au declarat surse parlamentare pentru Impact.ro. Iar dacă cel care a câștigat un nou mandat de președinte al României a acordat o sumă semnificativă pentru campania electorală, nici ceilalalți nu s-au lăsat mai prejos.
Astfel, Viorica Dăncilă, candidata PSD, a alocat un buget de 4 milioane de euro, în vreme ce Dan Barna, candidatul propus de alianța USR-PLUS a alocat cu un milion de euro mai puțin decât fostul lider PSD, adică 3 milioane de euro, potrivit surselor Impact.ro.
De precizat că aceste sume au fost alocate pentru campaniile de comunicare ale alegerilor prezidențiale, ia banii au fost decontați, conform legislației în vigoare de AEP.