Românii aflați în șomaj tehnic s-au trezit cu o adevărată problemă. Mulți dintre aceștia au fost șocați să constate că nu sunt asigurați la sănătate, deși contribuția a fost plătită. Autoritățile spun că de vină este un formular completat greșit.
În timp ce Casa Națională de Sănătate cere angajatorilor să depună din nou, declarații de corectare pentru fiecare salariat, specialiștii susțin că nu aceasta e problema, ci faptul că bazele de date ale Fiscului și Casei de Sănătate nu comunică, iar legile se contrazic. Angajatorii însă se văd nevoiți să scoată bani din buzunar pentru a-și trata angajații.
Acesta este și cazul lui Mihai Sână, care administrează doua terase și a avut 10 angajați în șomaj tehnic de când a început pandemia. Unul dintre angajați s-a dus la medic și s-a trezit fără asigurare medicală, iar angajatorul i-a dat bani să se trateze la privat.
”Nu pică nimănui bine să aibă o problemă de sănătate, să știe că este asigurat și să se prezinte la un centru medical pentru prim-ajutor și să fie refuzat pentru că niște instituții nu au colaborat foarte bine între ele și au scos de pe partea de asigurare medicală”, a spus angajatorul pentru digi24.ro.
Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Maramureș i-a cerut să completeze încă o dată la ANAF documentul care dovedește că salariatul a intrat în șomaj tehnic și au fost plătite contribuțiile la sănătate.
”Avem atâtea necazuri, avem atâtea probleme, avem atâtea lucruri pe cap, acum mai avem de completat și declarația 112. Nu este plăcut pentru nimeni, nici pentru contabil, nici pentru noi, nici pentru angajați. În primul rând, angajații sunt primii care suferă cel mai mult”, a mai spus bărbatul.
Sute de mii de angajați din toată țara se află în aceeași situație, susțin contabilii. Una dintre cauze este că un formular al Fiscului nu ar fi fost completat corect, spun reprezentanții Casei de Sănătate. Mai exact, Fiscul primește de la angajatori Declarația 112, iar apoi trimite mai departe datele către Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
”Într-adevăr, pe perioada în care persoanele s-au aflat în șomaj tehnic, contribuțiile au fost plătite. Însă avem nevoie de o soluție și rapidă, și legală. Declarația 112, rectificarea declarației ar rezolva situația pe ansamblu și nu numai situația privind asigurarea de sănătate”, a declarat pentru sursa menționată Mihaela Tănase, purtător de cuvânt CNAS.