Încă de la finele anului școlar 2021-2022, Sorin Cîmpeanu declara că are în vedere un nou proiect de structură a anului școlar. Conform Ordinului de Ministru emis și publicat în Monitorul Oficial, s-a schimbat structura noului an școlar 2022-2023. Se va preda pe un maxim de 5 module. În același Ordin de Ministru se vorbește și de cele cinci vacanțe în viitorul an școlar.
Anul școlar 2022 – 2023, așa cum anunța ministrul Sorin Cîmpeanu, s-a modificat și noua structură este publicată în Monitorul Oficial. Conform noilor modificări, va începe pe data de 5 septembrie 2022, va conține 5 module de predare, și cele cinci perioade de vacanță, cea mai lungă fiind vacanța de vară. În noua formă, se mai precizează în Ordonanța de Ministru, vacanța de vară se va încheia pe data de 3 septembrie 2023, iar cursurile se vor relua pe 4 septembrie 2023.
În noua formă de an școlar, pentru „Școala Altfel ” și „Săptămâna Verde”, s-a stabilit ca perioadă de desfășurare 27 februarie— 16 iunie 2023, în 5 zile lucrătoare, dar fără a fi planificate cu cele cinci module de predare.
Structura an școlar 2022—2023
știrea originală
Deși ar putea părea ciudat termenul de module de predare/învățare, sistemul este aplicat în câteva state din lume. Până la această oră sistemul educațional din România s-a bazat pe educația formală. De cealaltă parte, exsistă și educația non-formală.
Se referă la programe și procese planificate și structurate de educație personală și socială pentru tineri. Toate aceste programe sunt menite să îmbunătățească o serie de aptitudini și competențe, în afara curriculumului educațional formal.
Structura rigidă a actualului sistem formal de educație, a dus la volum mare de materii, extrem de multe ore de curs, și, bineînțeles, un număr mare de teste, teze și alte procese de verificare a cunoștințelor elevilor.
Ministrul Sorin Cîmpeanu, de la preluarea mandatului, a tot vorbit de pierderile din sistemul educațional românesc, odată cu trecerea obligatorie în predarea online, ca efect al pandemiei din acești ani. Încă de la finele anului trecut s-a pus problema unei schimbări de cadru, reformatoare, în sistemul de predare din școlile românești.
Se pare că un prim pas a fost făcut, spun cei de la Edupedu.ro, având în vedere că pe masa Ministerului este un proiect de anvergură care vrea să schimbe forma sistemului actual formal de predare. Tot la finalul anului trecut, Sorin Cîmpeanu vorbea pentru prima dată de un nou sistem, bazat pe 5 module de predare, dar și despre o nouă structură a vacanțelor, pentru anul școlar 2022-2023.
Ulterior, la începutul acestui an, Sorin Cîmpeanu revine, și readuce în discuție noul posibil mod de reorganizare a anului școlar, declarând: „Anul școlar să înceapă pe data de 5 septembrie, prima zi de luni a lunii septembrie, și să se încheie pe 16 iunie. Să avem un număr de cinci vacanțe”.
„În primul rând o vacanță la finalul lunii octombrie, de o săptămână, după primul modul de învățare, pentru toți elevii. În octombrie pentru toți elevii, subliniez, pentru că cei din învățământ primar și grădinița aveau, cei din gimnaziu și liceu nu aveau, acum propunerea este pentru toți elevii și preșcolarii să aibă această vacanță la final de luna octombrie.
A doua vacanță să fie de sărbătorile de iarnă și să fie cu o durată consistentă, să înceapă undeva la 22 – 23 decembrie și să fie până pe 8 ianuarie, deci să avem 18 zile de vacanță de iarnă.
A treia vacanță să fie în luna februarie, o săptămână. A patra vacanță să fie de sărbătorile pascale, în anul 2023 putem să avem o vacanță de aproape două săptămâni, care să includă și sărbătorile pascale ortodoxe și pe cele catolice.
Și, de asemenea, să avem și o vacanță de vară care ar putea să înceapă pe data de 17 iunie și să se termine pe data de 4 septembrie. Acestea sunt cele cinci vacanțe, deci asta ar trebui să rămână un lucru clar, vedem dacă vor fi trimestre sau semestre”, spunea ministrul Sorin Cîmpeanu pe 27 februarie.
Deocamdată, conform surselor ministeriale, proiectul este în faza de analiză, având în vedere că va trebui regândit inclusiv sistemul de evaluare și notare a elevilor, conform noii structuri.
De cealaltă parte, asociațiile de elevi din țară au emis un chestionar în care mai mult de jumătate dintre elevii repondenți au fost de acord cu eliminarea tezelor din programa de predare/evaluare a elevilor.