Cei mai mulți dintre șoferi sunt obișnuiți să scoată mașina din viteză când așteaptă schimbarea culorii semaforului. Azi vă spunem care sunt șoferii care nu trebuie să scoată maşina din viteză când stau la semafor. Aşa o strici fără să îţi dai seama, sfatul mecanicilor.
Puțini dintre români știu însă în cazul anumitor mașini mecanicii recomandă lăsarea lor în viteză atunci când se așteaptă la semafor. În cazul unui automobil cu transmisie manuală este normal să scoți din viteză atunci când stai pe loc.
Atât producătorii auto, cât și mecanicii spun asta, pentru a proteja ambreiajul și a evita uzarea lui prematură. Însă, în cazul mașinilor dotate cu cutii de viteze automate, recomandarea este exact invers.
Spre deosebire de cutia manuală, cutia de viteze automată selectează singură treptele de viteză. Astfel, când mașina staționează, iar șoferul stă cu piciorul pe frână, transmisia see decuplează automat.
Citește și: Titi Aur, avertisment pentru șoferi
”La cutia automată, atunci când apeși frâna, sistemul decuplează singur transmisia. Este conceput să facă asta foarte lin, fără ca tu să îți dai seama de tranziție. Și, cât timp ții piciorul pe frână, transmisia e decuplată. Părerea mea e că nu e bine să bagi mașina în Park sau în Neutral, când te oprești la semafor. Cu cât vei face asta mai des, cu atât vei uza mai tare cutia”, a explicat pentru ProMotor, mecanicul auto Robert Marin.
În cazul automobilelor cu transmisie automată, recomandarea mecanicilor este să nu scoți mașina din viteză când stai la semafor. Indiferent că e vorba de mașini electrice sau vehicule cu motor pe benzină sau motorină.
Sistemele de transmisie automată sunt foarte complexe, iar șoferilor le este recomandat să alterneze cât mai puțin între P, R, N și D.
P = Park (decuplează transmisia și blochează roțile)
R = Reverse (marșarier)
N = Neutral (decuplează transmisia, dar nu blochează roțile)
D = Drive (deplasare înainte).
Recomandarea specialiștilor este ca, odată ce transmisia a fost pusă în poziția D, aceasta să rămână cuplată până când parcăm mașină și să nu trecem în P sau N ori de câte ori staționăm la semafor sau oricând în trafic.
Citește și: Cât costă noua Dacia Logan cu cutie automată de viteze
”Sunt mașini la care, de exemplu, se strică senzorul de la manetă dacă e folosit prea mult. Este vorba de o uzură prematură a switch-ului de la manetă. Sunt cutii la care am întâlnit probleme din cauza numeroaselor treceri din D în P și apoi iar în D. Și pentru că e un sistem foarte, foarte complex, conceput să funcționeze într-un anumit fel. Sfatul meu pentru șoferii care au mașină cu transmisie automată e să o lase cuplată în D. Chiar și când stau la semafor. Nu îi costă decât un mic efort, de a ține piciorul pe frână. Dar îi scutește de o vizită prematură la mecanic”, a mai explicat mecanicul auto.