Deși nu mai suntem de doi ani în campanii electorale, conform unor investigații Europa Liberă, partidele politice cheltuiesc bani mulți. Partide, precum PSD și PNL cheltuiau, în 2021, 22.56 milioane de euro, în mass media pentru propaganda de partid. Analiza publicată anul acesta de Europa Liberă arată o scădere a sumelor plătite. Aceeași analiză arată care sunt, de fapt, site-urile din România care au primit bani de la PSD și PNL pentru a promova mesajele politice.
Acțiunile partidelor politice, de când a apărut presa scrisă și, ulterior, mass-media, s-a bazat pe așa-numitul concept de „lobby”. Conceptul, în sine, reprezintă orice încercare a unor persoane sau grupuri de interese private de a influența deciziile guvernului.
În sensul său inițial, se referea la eforturile de a influența voturile legislatorilor. În general în holul din afara camerelor legislative. Lobby-ul, într-o formă sau alta, este inevitabil în orice sistem politic.
Lobby-ul a căpătat o atenție deosebită în Statele Unite, dar ia mai multe forme. Reprezentanții grupurilor pot apărea în fața comisiilor legislative. Funcționarii publici pot fi „butonați” în birourile legislative, în hoteluri sau în case particulare.
Se pot scrie scrisori sau se pot efectua apeluri telefonice către funcționarii publici. Se pot organiza campanii în acest scop. Organizațiile pot oferi candidaților favorizați bani și servicii. Pentru a influența opinia publică pot fi lansate campanii masive de relații publice care utilizează toate tehnicile de comunicare moderne.
Cercetări extinse privind propuneri legislative complexe pot fi furnizate comisiilor legislative de către susținătorii unor interese diverse și adesea conflictuale. Contribuții substanțiale la campaniile electorale sau alte tipuri de asistență pot fi furnizate legislatorilor sau executivilor favorizați.
Persoanele care fac lobby în aceste moduri pot fi funcționari cu normă întreagă ai unei asociații comerciale sau agricole puternice sau ai unui sindicat puternic. Lobbyiștilor profesioniști individuali cu mulți clienți li se plătesc serviciile.
În cazul partidelor din România, indiferent care ar fi ele, acest concept a fost înțeles greșit. Dacă definiția empirică am dat-o ceva mai sus, în cazul României, lucrurile sunt de o cu totul altă natură.
Deși într-o deomcrație încă tânără, partidele politice românești, într-un fel sau altul, au înțeles că cea mai bună modalitate de a-și transmite mesajele politice este prin presa scrisă, online și prin intermediul anumitor canale TV.
Dar, ceea ce funcționează greșit pe plaiurile mioritice este mecanismul din spatele a ceea ce americanii numesc astăzi political lobby. În perioada campaniilor electorale, marile partide, precum PSD și PNL, și-au transmis mesajele politice.
Așa cum spuneam, au făcut-o prin intermediul mass-media, folosindu-se de propaganda de partid, alimentată cu sume importante de bani. Dar, așa cum arată ancheta Europa Liberă, orchestratorii acestor propagande bine gândite nu s-au rezumat doar la perioada de campanie electorală.
Conform unor date de anul trecut, doar PSD și PNL cheltuiau, în afara campaniilor electorale, peste 22 de milioane de euro în presa românească, de orice fel. Banii s-au dus anul trecut către aproximativ 700 de instituții media din România.
Printre acestea, inclusiv televiziuni, ziare, site-uri centrale și locale de știri, care s-au aflat pe lista pentru subvenții guvernamentale. Lucrurile au mers și mai departe, în acest an, spun cei de la Europa Liberă, arătând câși bani s-au cheltuit doar în primele șapte luni din acest an, tot pe propagandă de partid în mass-media românească:
„Site-urile antena3.ro, digi24.ro, realitateaplus.ro, rtv.ro, b1tv.ro, hotnews.ro, dcnews.ro, stiripesurse.ro, newsweek.ro au încasat bani publici de la PNL sau PSD, potrivit informațiilor Europa Liberă.
Plățile s-au făcut, uneori, prin intermediul unor agenții, iar contractele sunt confidențiale.”, spune Europa Liberă în ancheta ssemnată de Cristian Andrei.
Vezi și: PSD și PNL și-au cumpărat publicitate pozitivă în presă. Suma plătită este colosală!
Dacă ne uităm doar la cifre, constatăm o diferență față de 2021. Cu alte cuvinte, chiar dacă sunt bani publici, sumele au scăzut. Așa se face că cifrele de anul acesta vorbesc de aproximativ 10 milioane de euro, bani plătiți către entitățile media enunțate anterior:
„Partidele alocă aproape 50% din bugetul utilizat pentru presă și propagandă. În 2021, suma a fost de aproape 60 de milioane de lei.
PSD a utilizat aproape 40 de milioane de lei (8 milioane de euro), PNL aproape 19 milioane de lei (3.8 milioane de euro), iar USR 1 milion de lei (200.000 de euro). Contractele nu sunt încheiate întotdeauna direct între conducerea PSD și PNL cu firma care deține respectivul site.
În afacere, ca intermediar, apare o Agenție de publicitate. Procedura nu este ilegală și nu ar exista vreo problemă, dacă partidele nu s-ar ascunde în spatele acestor contracte cu agențiile.”, arată aceași anchetă Europa Liberă.
Ceea ce este foarte important de amintit, este că toți acești bani cheltuiți sunt bani publici. Banii folosiți de PSD, PNL, UDMR și celelalte partide politice, vin din taxele, impozitele contribuabilului român.
Românul de rând varsă acești bani către vistieria statului, iar partidele îi folosesc pentru propaganda personală de partid. Trai neneacă!, ar spune celebrul personaj al regretatului Amza Pelea, Nea Mărin.