Unul din cele mai spectaculoase și frumoase drumuri, așa l-au numit prezentatorii celebrei emisiuni „Top Gear”. Dacă nu v-ați dat seama, este vorba de Transfăgărășan, drumul spectaculos construit dintr-o potecă abrubtă. Nebunia lui Ceaușescu avea să devină una din minunile acestei țări uitate de lume, din estul Europei.
Transfăgărășan a fost construit la ordinele dictatorului Nicolae Ceaușescu și este considerat a fi cel mai înalt drum de circulație din Europa.
Celebrul drum străbate Făgărașul in Transilvania, trecând prin vârfuri țepoase și cascade zimțate în timp ce urcă pe o creastă între munții cei mai înalți, la cei 2.543m, vârful Moldoveanu și Negoiu cu cei 2.535m.
Soldații au fost recrutați pentru a face treaba. Au fost peste patru ani de explozii zilnice de dinamită care au scos 3,8 milioane de metri cubi de pământ din fața nordică a munților.
Trebuie să ne întoarcem în trecut, mai exact în 1968, an în care Nicolae Ceaușescu devine singurul președinte comunist care se revoltă împotriva URSS-ului după Primăvara de la Praga.
După mai bine de 6 luni de revolte anti-comuniste, URSS invadează într-o singură noapte Cehoslovacia, punând pe jar întreaga lume occidentală și rivalul istoric, Statele Unite ale Americii.
Nicolae Ceaușescu, realizând gestul făcut, justificat avea frica unei posibile invazii rusești pe teritoriul României. Astfel, în nebunia sa, decide să construiască ceea ce avea să devină o minune a ingineriei românești.
Celebrul Transfăgărășan avea să fie construit într-un timp record, de numai cinci ani. Specialiștii vremii, spuneau că o astfel de construcție ar fi trebuit să fie finalizată, în mod normal, în 20 de ani.
Până la finalizarea lucrărilor, mulți pușcăriași, și la fel de mulți soldați, și-au găsit sfârșitul pe șantierul din Transfăgărășan.
Nicolae Ceaușescu, cu tendințe paranoice, forțează lucrurile, punând la muncă de la soldați în termen, muncitori necalificați și până la pușcăriașii din închisorile românești.
Intenția sa, odată cu construcția acestui spectaculos drum, era să aibă o variantă rapidă de a fugi din fața unei posibile invazii rusești, în urma revoltei sale împotriva invaziei din Cehoslovacia.
Transfăgărășan a fost finalizat în 1974 după aproape cinci ani de muncă grea făcută în principal de soldați și ingineri. Armata a început să lucreze în același timp de la cele două capete opuse.
Punctele au început din județele Argeș și Sibiu, iar un monument marchează pe parcurs locul unde s-au întâlnit în cele din urmă.
Un alt monument, de data aceasta Poarta Inginerilor, a fost realizat în memoria celor care și-au pierdut viața în acest proiect. Oficial au murit 40 de persoane , dar unii dintre martori indică sute de decese în rândul colegilor lor.
Așa declara Jeremy Clarkson într-un episod Top Gear în timp ce îl compara cu o pistă de curse. Totuși, Transfăgărășan oferă multe altele în afară de experiența uimitoare de conducere.
Așa cum spuneam, Transfăgărășan conectează sudul României cu Transilvania de-a lungul masivului Munți Făgăraș prin cinci tuneluri. Șoferii amatori de adrenalină găsesc aici trasee sinuoase care au avut nevoie de 6.500 de tone de dinamită pentru a fi construite.
Abia când ajungi în vârf apreciezi pe deplin realizarea monumentală și nebunia lui Nicolae Ceaușescu. Ajuns la aproximativ 2.000 m înălțime, ți se oferă o vedere cuprinzătoare asupra traseului în formă de serpentină. Transfăgărașanul se termină în Cârtișoara, la doar 45 km distanță de Sibiu.
Dacă vrei să știi când se deschide Transfăgărașanul, îți spunem noi. Autoritățile deschid drumul în luna iulie de obicei.
Cât despre când se închide Transfăgărașanul, acest lucru se întâmplă în noiembrie.