România zilelor noastre se află într-un adevărat paradox. Pe de-o parte infrastructura rutieră este deficitară, iar proiectele stagnează. Pe de alta, deși drumurile sunt proaste, inclusiv în marile orașe, numărul mașinilor este în creștere. În aceeași notă, aglomerațiile din orașele românești au creat o altă criză, nu de ieri de azi, și anume lipsa locurilor de parcare. Situația, nedorită de altfel, a dus la un număr mare de mașini parcate oriunde, oricum și oricând. Dar, conform legiuitorilor, șoferii au parte de schimbarea uriașă din Codul Rutier 2023, care spune că ți se ridică mașina pe loc.
Deși ar putea părea doar un scenariu inventat de unii, realitatea este exact așa, din păcate. Într-o statistică recentă, România ocupă un loc fruntaș, când vorbim de algomerațiile urbane, în speță cele de drumurile patriei.
În același context, capitala București, ca și în alți ani, rămâne cel mai aglomerat oraș din Europa, o statistică care nu e face cinste, din păcate. În cel mai recent TomTom Traffic Index, din 2019, un raport care detaliază situația traficului în 403 orașe din 56 de țări din întreaga lume, capitala României ocupă locul trei în Europa, după Moscova și Istanbul, și locul 11 la nivel global.
Cu toate acestea, scorul de 48%, ceea ce înseamnă că șoferii petrec 48% mai mult timp în trafic decât ar trebui, s-a îmbunătățit cu un procent față de cu un an înainte. Următoarele cele mai aglomerate orașe din regiune sunt Kiev, pe locul 13 la nivel global, și Lodz (locul 15 la nivel global), ambele cu scoruri în ușoară scădere.
Autoritățile centrale și locale au demarat ample procese de renovare a anumitor zone, având în vedere că unul din efectele acestor congestionări este lipsa locurilor de parcare.
Cu toate astea, deși s-au impus taxe, sau se implementau restricții și măsurile punitive de a ridica mașinile parcate neregulamentar, efectul a rămas, iar penuria locurilor de parcare a readus în discuție, la nivel de legiuitor, a unor noi măsuri punitive împotriva celor care-și parchează aiurea mașinile.
Așa se face că astăzi vorbim de schimbarea uriașă din Codul Rutier 2023, ceea ce se poate numi o adevărată lovitură pentru șoferii români.
Conform noilor reglementări, intrate în vigoare din prima zi a anului, vorbim de schimbarea uriașă din Codul Rutier 2023 care nu face altceva decât să reducă numărul de mașini staționate greșit în zonele unde, în mod real, nu ar trebui să existe aceste situații.
Problema, deși salutară, nu rezolvă efectul despre care relatam anterior, și anume lipsa mare de locuri de parcare. Dar, fără a intra în detalii pe acest subiect, vorbim mai departe de noua schimbare din Codul Rutier.
Schimbarea uriașă din Codul Rutier 2023 face precizarea că, poliția rutieră poate dispune acum „ridicarea mașinilor ce staționează neregulamentar, fără a se ține seama dacă sunt parcate pe carosabil sau pe trotuar”. De altfel, noua schimbare a intrat în vigoare, încă din 20 noiembrie, dar va fi aplicabilă de la începutul acestui an, conform noului cadru legal, Legea 302/2022.
Noua schimbare, mai precizează că ridicarea mașinilor se va putea face, fie după autosesizarea organelor de la Poliția Rutieră, fie în urma unei reclamații făcute de orice cetățean care observă o astfel de situație.
Aceeași schimbarea uriașă din Codul Rutier 2023 mai prevede că, în cazul în care proprietarul mașinii se află la fața locului, sau dacă acesta apare după ce deja mașina este pusă pe rampă, decizia de ridicare se anulează, iar proprietarul avertizat de organele de la Poliția Rutieră. Modul în care decurge ridicarea mașinilor este detaliat în acest articol.
Oricum, în cazul dispunerii acestei măsuri, polițiștii sunt obligați să facă dispoziția de ridicare a mașinii în scris, în trei exemplare, după cum urmează:
În cazul acesta toate cheltuielile ce decurg din proceduri, conform Codului Rutier 2023 (de altfel ca și până acum), vor fi suportate de proprietarul mașinii ridicate pe loc de agenții de poliție.
Așadar, mare atenție la schimbarea uriașă din Codul Rutier 2023 care dă mână liberă polițiștilor de a ridica pe loc mașina. Nu de alta, dar pe lângă amendă, costurile privind procedura pot fi extrem de mari.