Inovarea produselor este o parte importantă a creării meniului unui restaurant. Restaurantele trebuie să fie suficient de inovatoare pentru a capta ceea ce dorește clientul, asta implicând și informațiile despre ingredientele folosite la preparatele din menu. Deși poate puțini români știu, la nivel european există directive care impun restaurantelor să informeze clienții cu privire la toate ingredientele folosite în preparatele lor. De altfel, recent șeful ANPC a anunțat o schimbare majoră în restaurantele din România, ca urmare a acestor directive europene, spunând că se întâmplă de la 15 martie.
Odată cu schimbarea stilului de viață și cu dorința oamenilor de a încerca noi bucătării și ingrediente, bucătarii evoluează și ei și aduc noi modalități de a atrage clienții în restaurantele lor.
Între timp, clienții explorează mâncarea, iar preferințele și gusturile lor s-au schimbat. În ultima vreme, oamenii au devenit, de asemenea, conștienți de sănătate, iar cererea de produse proaspete și de calitate a crescut.
Odată cu creșterea veniturilor și, de asemenea, cu creșterea segmentului de alimente și băuturi și cu mai puțin timp pentru a găti mâncare acasă, industria alimentară a înregistrat o creștere remarcabilă și va continua să o facă în viitorul apropiat, asta implicând, dacă putem spune așa, și o transparență a procesului de pregătire a preparatelor, precum și o transparență, în raport cu clienții, în a prezenta ingredientele folosite în bucătăriile restaurantelor.
La nivel european, UE a emis un număr de directive menite să reglementeze acest aspect, al transparenței, iar parte din statele membre le-au impus la nivel local în toată industria HoReCa,. Concret restaurantele sunt obligate să prezinte în menu-urile lor toate ingredientele folosite în preparate, mergând pe criteriul de mâncare sănătoasă, corp sănătos.
Deși stat membru UE, România eclipsează la capitolul implementării directivelor europene pe mai multe planuri. Unul din acestea este exact cel despre care am scris ceva mai sus, și anume transparența restaurantelor clasice și a celor de tip fast-food în a prezenta clienților ceea ce folosesc în preparatele comercializate. Așa se face că, după o lungă perioadă de discuții, negocieri și dezbateri publice, Horia Constantinescu, șeful ANPC, anunță această schimbare majoră în restaurantele din România:
„Ordinul a fost în dezbatere publică, este deja semnat, emis şi publicat în Monitorul Oficial. A fost inclusiv comunicat Comisiei Europene, pentru că având impact din perspectiva unor acte normative europene, cum ar fi Regulamentul 1169, legat de etichetare şi transmitere de informaţii, era nevoie de acordul Comisiei.
Aceasta nu s-a opus emiterii unui astfel de Ordin (…) Ordinul trebuia pus în operă pe 20 sau 21 decembrie (2022, n.r.). La rugămintea reprezentanţilor mai multor asociaţii patronale şi federaţii am stabilit întâlniri şi s-a hotărât intrarea în vigoare pe data de 15 martie – Ziua Consumatorului, la nivel mondial”, este anunțul făcut de Horia Constantinescu.
Încercând să explice necesitatea acestor noi schimbări, precum și faptul că s-a negociat intens data de la care această schimbare să aibă loc, Horia Constantinescu a mai declarat că este, până la urmă, o obligație morală, dar și una legală a restaurantelor de a face acest lucru, spunând că „Voi duce toate aceste bătălii pentru a trezi la realitate atât consumatorii, cât şi operatorii economici. Nu mi se pare normal să ni se pună în farfurie produse fără a citi detalii despre produs”.
Rămâne de văzut dacă proprietarii de localuri se vor conforma noilor reglementări și dacă ANPC va amenda lipsa acestor informații din menu-urile localurilor.