Apetitul copiilor față de școală a început să se reducă cu fiecare an ce trece. Astfel, procentul absenților a crescut cu 50%. De ce nu le mai place românilor să meargă la școală.
Din ce în ce mai puțini copii declară că merg cu plăcere la școală, potrivit raportului Bunăstarea copilului din mediul rural, publicat în din doi în doi ani din 2014 până în 2018 de Fundația World Vision România.
Această situație este predominantă, mai ales în satele din România, care se confruntă cu o rată foarte mare a absenteismului. La sat se află 83% din școlile cele mai slabe din România.
Dintre elevii care declară că le place la școală, mai renunță la acestă idee, a scăzut aproximativ 3%, comparativ cu 2016. A crescut în schimb procentul celor care declară că le place doar uneori la școală în 2018.
Mulți dintre copiii din mediul rural sunt nevoiți să meargă la muncă. Numărul celor care se află în acestă situație a crescut cu 50% mai mult decât față de 2016. Astfel, 6,3 % dintre elevi care muncesc înainte de a merge la școală, dar și după ce se întorc acasă, spun că oboseala este principalul motiv pentru care nu le mai place la școală, potrivit raportului World Vision. Majoritatea copiilor care muncesc provin din familii din ale căror venituri nu le ajung nici pentru strictul necesar.
Educația din mediul rural îi descurajează din ce în ce mai mult pe elevi. Din cauza lipsei dotărilor și a metodelor de predare, aceștia încep să nu mai creadă în proverbul „ai carte, ai parte”. În timp ce, elevii din mediul urban, care au apă curentă, toaletă și toate dotările de care au nevoie în interiorul școlii, declară că le place la școală.
Conform studiului, dacă elevii provin din familii care reușesc să se descurce cu banii, se constată că un număr crescut dintre ei declară că le place întotdeauna la școală (72%) spre deosebire de cei care provin din familii cărora veniturile obținute nu acoperă nevoile lor de bază (63%) sau abia le ajung de la o lună la alta (66%).
În mediul rural există mai puține cadre didactice calificate angajate cu normă întreagă decât în mediul urban, astfel încât școlile au fost nevoite să angajeze un număr mare de cadre didactice slab calificate, cu fracțiune de normă, care fac naveta”, se arată în raport.
Încă o problemă pentru care elevii decid că nu le place la școală, o reprezintă tratamentul inegal la clasă. Modul în care este tratat copilul la școală influențează percepția lui despre școală, scriu autorii studiului. Numărul copiilor care consideră că sunt tratați mai rău decât ceilalți elevi din clasă a crescut cu peste 2% față de 2016.
Astfel, cei care consideră că sunt tratați diferit în clasă sau de către cadrele didactice sunt cei cărora le place mai puțin la școală. În același timp, copiii care consideră că sunt tratați diferit de colegi sau profesori sunt în mare măsură din familii sărace.