Fiecare dintre noi ne dorim să ajungem la o anume destinație în timp relativ scurt și în condiții optime și civilizate, dar nu întotdeauna ceea ce ne dorim se și întâmplă. De câte ori, pe drumul spre litoral, de exemplu, nu ai pierdut ore în șir, sau pe drumul spre stațiunile montane de pe Valea Prahovei? Dar toate astea sunt pe cale să schimbe, și vorbim despre faptul că românii din vest vor putea ajunge pe litoral în doar o oră şi jumătate. Citește mai departe și află când se deschid zborurile către Constanța din Oradea sau Timişoara.
Deși ne dorim să fim parte a Uniunii Europene și guvernanții fac planuri de infrastructură, realitatea este că vestul teritoriului nu este legat de o autostradă directă spre litoralul românesc.
De exemplu, dacă un locuitor din Timișoara pleacă spre Constanța, cu mașina personală bineînțeles, va avea de parcurs o distanță de 793 km, iar durata călătoriei, în condiții optime de trafic, ar fi de nu mai puțin de 8 ore și 48 de minute.
Sau, dacă un român care pleacă din Baia Mare spre Eforie Nord, va avea de străbătut o distanță de 817 km în 9 ore și 38 de minute, având un consum de 57 l, media fiind de 7 l la 100 km și cu un cost la carburant de 456 lei, dacă luăm în calcul un preț de 8 lei/l. Aceeași distanță, dar cu avionul, va dura doar 42 minute, ceea ce scade considerabil timpii și chiar costurile, pentru cei 559 km pe care-i va face cu avionul.
Pentru că tot s-a vorbit de spațiul Schengen și de votul din 8 decembrie, trebuie spus că aderarea la Schengen a fost doar o parte din soluția pentru rezolvarea problemelor de infrastructură din România care are nevoie de mai multe autostrăzi.
Așa cum ne arată, din păcate, realitatea, România nu dispune de o autostradă continuă, care să lege o parte a țării de cealaltă, fie că este vorba de nord-sud sau est-vest.
În România, decalajul dintre Carpați, absența unei autostrăzi care să traverseze Munții Carpați și să lege Bucureștiul de Transilvania, împiedică comerțul transeuropean, deoarece camioanele rămân blocate pe autostrăzile cu un singur sens de mers care în prezent șerpuiesc prin văile Oltului și Prahovei.
De asemenea, are un impact direct asupra economiei României. Atunci când, la sfârșitul anului trecut, prin vetourile austriac și olandez, României și Bulgariei li s-au refuzat aderarea la Schengen, ambele țări s-au plâns de oportunitățile economice pe care le vor pierde.
Dar aderarea la Schengen a fost doar o parte din soluția la problemele lor de infrastructură. Într-adevăr, eliminarea filtrului oferit de controalele la frontieră nu a făcut decât să sporească aglomerația în alte părți.
„Când vor reuși în cele din urmă să intre în Schengen, ambele țări vor avea nevoie de mai multe autostrăzi pentru a profita din plin de avantajele oferite. Lipsa infrastructurii adecvate a României ne împiedică să fim competitivi în ceea ce privește transportul și logistica.
Nu are rost să avem o forță de muncă ieftină dacă nu putem livra ceea ce producem într-un mod decent”, spune Matei Păun, fondator al Black Sea Fund, un fond de investiții axat pe tranzacțiile cu IMM-uri din România, într-un interviu pentru Emerging Europe.
Dar, conform noilor informații, se pare că acest aspect se va schimba, cel puțin pentru locuitorii din nordul şi vestul ţării. Oficialii companiilor aeriene spun că românii din aceste zone vor putea beneficia de călătoriile cu avionul spre Constanța, de pe aeroporturile din Oradea, Suceava, Timișoara şi Cluj-Napoca, după un program deja stabilit, după cum urmează:
Conform datelor, aceste zboruri vor fi implementate începând cu data de 22 iunie a.c, cel puțin de pe aerportul din Oradea, în fiecare duminică, iar timpul va fi diminuat considerabil, vorbind aici de un drum de 614 km făcut în doar 48 minute, în raport cu cele 9 ore și 23 de minute făcute dacă s-ar pleca cu mașina personală.