România, pe primul loc în Europa de Est. Topul în care batem detașat orice țară vecină

de: Ștefan R. Apostol
30 06. 2022

România, pe primul loc în Europa de Est. Ideea de Europa Centrală și de Est ca o regiune coerentă este o denumire greșită. În multe privințe, singurele asemănări pe care le au țările din aceste regiuni sunt de ordin geografic. În cele 9 state est europene, plus Rusia, trecerea frontierelor înseamnă schimbarea monedelor, a preferințelor de plată și a modurilor de viață. Cu toate acestea, există motive să fim optimiști. Mai ales când vorbim de potențialul fiecărei țări în materie de comerț electronic și plăți. Decizia din 2018 a Comisiei Europene de a elimina geoblocarea comerțului electronic înseamnă că oricine din orice stat membru al UE are același acces la bunuri și servicii online. Gradul de penetrare a internetului este în creștere continuă în fiecare dintre aceste țări. Tot mai multe țări se implică în domeniul fintech și al plăților digitale. Un punct important din acest segment, mai ales în acești ani de pandemie, a fost cel al comerțului online. Între 2019 și ianuarie 2022 s-au înregistrat creșteri importante în acest segment. România, pe primul loc în Europa de Est, a devansat celelalte state din această zonă a lumii.

Creșteri masive în comerțul online

O statistică recentă relevă importanța dezvoltării, la nivel local, dar și european, pe segmentul comerțului online. Dacă până în 2019 lucrurile aveau o evoluție, relativ, înceată, odată cu apariția pandemiei lucrurile s-au schimbat.

Sectorul comerțului electronic a jucat un rol extraordinar în societate, oferind consumatorilor acces la bunuri în condiții de siguranță în vremuri în care existau restricții severe pentru a proteja sănătatea oamenilor. Ca urmare, s-a înregistrat o creștere excepțională a vânzării de produse.

Dar, creșterile au venit pe fondul măsurilor de izolare, și o mare pierdere în turism și sectorul turismului și al evenimentelor. Aceste evoluții sunt reflectate în statiticile europene, care arată că, cu o rată de creștere a cifrei de afaceri de 10%, comerțul electronic în Europa a înregistrat în continuare o creștere semnificativă, dar puțin mai puțin decât în 2019, când a fost de 14%. Se preconiza că ratele de creștere vor continua tendința lor ascendentă în 2021, cu o rată  preconizată de 12%.

Comerțul electronic reprezintă 10 -15% din totalul vânzărilor cu amănuntul în UE

Cu toate acestea, el influențează o parte mult mai mare a parcursului consumatorului, cu până la 50% sau mai mult. Îîn prezent, segmentul include o combinație de comerț fizic și online. Creșterea robustă din ultimul deceniu s-a accelerat odată cu pandemia Covid 19.

Au fost mult mai mulți consumatori care au intrat pentru prima dată pe internet. Datele arată că 71% din populație a cumpărat online în 2020, față de 66% în 2019 și 64% în 2018. Analiștii se așteptau ca această tendință să continue să crească pe măsură ce consumatorii descopereau avantajele vânzărilor online.

Comerțul cu amănuntul și cu ridicata reprezintă un pivot important pentru economia europeană

Cu toate astea, voci europene solicitau guvernelor naționale și factorilor de decizie politică europeni să facă din digitalizare o prioritate majoră pentru redresarea sectorului și a economiei în ansamblu. Înainte de pandemie, 70% dintre comercianții cu amănuntul nu aveau nicio ofertă de comerț electronic.

„Jumătate din întreaga cifră de afaceri din Europa de Est”

Acest lucru este important, deoarece prezența digitală s-a dovedit a fi un colac de salvare vital. O chestiune de supraviețuire pentru multe companii care se confruntau cu valuri repetate de restricții și lipsite de lichidități. Aproximativ 20-30% dintre comercianții cu amănuntul nu și-au mai putut continua activitatea odată ce toate mecanismele de sprijin au fost eliminate.

„Având în vedere că comerțul cu amănuntul și cu ridicata reprezintă un element vital care susține viața comunităților locale, acest lucru ar avea un efect dramatic asupra atractivității și vitalității continue a comunităților locale, precum și asupra foarte multor locuri de muncă locale.”, sunt de părere analiștii.

România, pe primul loc în Europa de Est, la comerțul online. Am înregistrat vânzări de 14 miliarde de euro

Dacă există un lucru pe care românii adoră să îl facă, acela este să își folosească telefoanele mobile. Marii retaileri online au raportat că 80% din traficul lor provine de pe mobil, iar 86% dintre utilizatorii de internet se conectează prin intermediul telefonului mobil.

Acest lucru se vede în obiceiurile lor de cumpărături. Piața de comerț electronic din România a înregistrat un salt de 22% în 2019 și de 30% în 2020. Românilor le place să facă cumpărături atât de la vânzătorii interni, cât și de la cei internaționali.

Cu toate acestea, 85% din vânzări sunt plătite la livrare. Asta înseamnă că vânzătorii trebuie să ofere o varietate de opțiuni de plată online, inclusiv ramburs.

În afară de ata, conform raportului de anul acesta Ecommerce Europe și EuroCommerce, mai mult de jumătate din vânzările pe acest segment au fost realizate în România. Conform raportului, mai mult de jumătate, adică 14 miliarde de euro, au fost din vânzările din comerțul online din România.

Pentru acest an, raportul estimează o nouă creștere, de cel puțin 13%, față de 11% cât era în 2020. Cu alte cuvinte comerțul online a dus România pe primul loc în Europa de Est.

„Jumătate din întreaga cifră de afaceri a comerțului electronic din Europa de Est”

Florinel Chiș, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online, membră a Ecommerce Europe, este de părere că „Raportul Ecommerce Europe reprezintă o confirmare a faptului că România este un hub al comerțului electronic în regiune.

„Sectorul comerțului electronic din țara noastră însumează aproape jumătate din întreaga cifră de afaceri a comerțului electronic din Europa de Est. Este estimată la 14 miliarde de euro.

Prin soluțiile pe care le-a adus în viețile oamenilor în ultimii doi ani, comerțul electronic și-a demonstrat din plin utilitatea. A fost, de multe ori, singura soluție accesibilă pentru cumpărături, în timpul restricțiilor.”

Segmentul de comerț online, cel puțin cel românesc a fost întotdeauna unul profitabil, așa cum o arată și cele mai recente rapoarte. Iar lucrurile nu se opresc aici, conform declarațiilor celor din piață.