Un studiu al ONG-ului Observatorul Român de Sănătate arată că primăriile celor mai mari orașe din România nu reușesc să implementeze măsuri eficiente pentru a reduce poluarea aerului. În ciuda unor măsuri luate de municipalități, aproximativ 30.000 de români mor anual din cauza bolilor ce sunt provocate de poluare. Un exemplu ar fi faptul că 12 din cele 15 orașe vizate au achiziționat în ultimii ani autobuze Diesel. Cu toate că emisiile acestora sunt foarte nocive.
Observatorul Român de Sănătate a analizat măsurile impuse de autoritățile locale din ultimii doi ani pentru a reduce poluarea aerului, dar și calitatea vieții cetățenilor. În studiu au fost incluse cele mai mari 15 orașe din țară. Primăriile ce au făcut cele mai mari eforturi pentru a încerca să reducă poluarea au fost cele din Brașov, Galați și Cluj-Napoca. Galați și Cluj-Napoca au fost în top 3 în topul precedent. Brașov a făcut un salt impresionant în acest top, urcând 7 locuri. La coada clasamentului se află Bacău, Brăila și Constanța. Acestea au fost cel mai puțin preocupate de reducerea poluării.
Din păcate, România se află pe locul 7 la nivel european în ceea ce privește numărul deceselor premature ce sunt cauzate de poluarea marilor orașe. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, în urma îmbolnăvirii de Covid-19, poluarea aerului cauzează boli ce determină rate mult mai mari de deces. De asemenea, la nivel european, țara noastră are cele mai ridicate costuri sociale anuale pe cap de locuitor datorate poluării exagerate. Suma se ridică la 1.810 euro.
Unul dintre cele mai recente studii ale CE DELFT a demonstrat că stabilirea unor zone cu emisii scăzute este una dintre cele mai eficiente măsuri pentru a reduce poluarea. Niciunul dintre cele 15 orașe incluse în studiu nu a implementat această măsură.
„Infrastructura necesară tranziției de la mijloace pasive de transport către mijloace active, cum ar fi mersul cu bicicleta, este încă insuficient dezvoltată. Numărul de kilometri de piste de bicicletă este mult prea mic pentru a putea avea un impact semnificativ în viața cetățenilor, iar benzile separate pentru acest mijloc de transport sunt aproape inexistente, deși reprezintă un element esențial în păstrarea siguranței bicicliștilor”
Au fost făcuți pași spre îmbunătățirea aerului și reducerea poluării. De exemplu, 8 primării au achiziționat autobuze cu propulsie electrică. De asemenea, 7 dintre cele 15 orașe implicate în studiu au achiziționat tramvaie și troleibuze noi. Alte câteva modalități de a reduce poluarea ar fi: interzicerea folosirii motoarelor diesel, stabilirea unor zone cu emisii scăzute și încurajarea modurilor active de de transport.